Göra egna små bas-demos

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Göra egna små bas-demos

Inlägg av hitman »

När jag ställde upp i EBS tävling häromåret, där man skulle kompa Paolo Mendonca, så fick jag hjälp av sjävaste Hazardous (youtuber med ca 1.000.000 följare) att spela in. Men sådan tur kan jag inte räkna med varje gång.

Tänkte jag skulle spela in en demo där jag, med samma bas och samma setup, testar och jämför dels Warwick Red Label lågbudgetsträngar och dels PB-favoriten DR. Nya och efter en månads användning. Kan de billigaste mäta sig med prestigemärket?

Men hur gör man? :shock: Jag är ju en gammal dinosaurie, uppvuxen med vinylskivor och kassettbandspelare. Inte 17 behärskar jag tockna digitala nymodigheter.

Den här herrn använder ett videoinspelningsprogram som heter OBS (det är tydligen gratis, jag är ju en snåljåp):

https://www.youtube.com/watch?v=Wkl2YTZ7lXI

Ni här på PB som gör finfina basdemos, vad använder ni för prylar, och hur får ni videon delbar - lägger ni upp på Youtube?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Göra egna små bas-demos

Inlägg av svekke »

Jag har börjat använda OBS för kyrkans livestreaming, men inte för egna projekt (ännu). Vi kör på facebook live. Ännu så länge mobilkamera och ljudet från en Behringer XR18. Jag har också gjort youtubefilmer med inspelning direkt i mobilen. För redigering av filmer när det varit aktuellt har jag använt Moviemaker (jag kör windows).
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Göra egna små bas-demos

Inlägg av Stempa »

Använder själv programmet Streamlabs obs (gratis) på en gammal pc. Det är mycket enklare än OBS att konfigurera för olika sajter att gå live på. Färdiga presets liksom. Busenkelt att haka upp till youtube. En bra webbkamera plus en liten mixer som skickar till PCns line in standard jack. Synkar perfekt och bra ljud. Finns en del settings i Streamlabs som vässa både ljud och bild ytterligare.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Göra egna små bas-demos

Inlägg av hitman »

Stempa skrev: fre 15 maj 2020, 16:18 Använder själv programmet Streamlabs obs (gratis) på en gammal pc. Det är mycket enklare än OBS att konfigurera för olika sajter att gå live på. Färdiga presets liksom. Busenkelt att haka upp till youtube. En bra webbkamera plus en liten mixer som skickar till PCns line in standard jack. Synkar perfekt och bra ljud. Finns en del settings i Streamlabs som vässa både ljud och bild ytterligare.
Låter som det skulle passa mig, gratis och enkelt! Tack för tipset :tummenupp:
Skriv svar