Mixning. Parallelldist....

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Mixning. Parallelldist....

Inlägg av Jan Hellman »

Tjo. Länge sen jag var här inne på det "riktiga" forumet nu..... :)

När man får problem man inte varit med om tidigare vid mixning pga ett arr..... Jag har länge och väl likt alla här säkert använt mig av parallellkomprimering. Sen gillar jag ju att dista saker och ting också. För att få skit och lite övertoner när det behövs.

Fick ett lite lustigt problem härom dagen som jag inte riktigt klarade av att lösa själv så hörde med en kollega med örnkoll. Jag satt och mixade amerikansk R&B. Har absolut noll koll på den genren så fråga mig inte varför jag fick det mixjobbet. Och som arret var så fanns det ljudkällor i hela frekvensomfånget förutom i låg mellanregister. Fick det att smälla i stora högtalare men när jag lyssnade i min bärbara dators inbyggda högtalare så hörde man inte bastonerna. Det fanns ingenting i arret som lät i botten som min bärbara dators högtalare klarade av att återge. Två dubbade bassyntar i arret som egentligen enbart innehöll sub-bas..... Lät snorcoolt i stora högtalare men apa i små. Och jag fick liksom inte riktigt till det genom att eq:a eller andra knep..... Så hörde med kollegan. Fick rådet att parallelldista basarna. Vilket är något som jag aldrig någonsin provat innan. La upp Soundtoys Decapitator på en buss, tänkte logiskt så gott jag kan och använde en preset som hette "Low mid punch" eller något liknande, skickade syntbasarna dit, drog upp regeln lite och, poff, klart..... Disten adderade en helt perfekt låg-mid till dom rejält subbiga bassyntarna och botten var kvar..... Det lilla knepet löste hela problemet och helt plötsligt fanns det toner även i det register som små datorhögtalare klarar av att återge också. Hade innan detta testat Decapitator direkt på baskanalerna men det blev inte bra. Parallelldista blev fantastiskt. Varför pratas det mest om parallellkomprimering? Varför pratas det aldrig/sällan om parallelldist? Jag ska ta mig faan parallellkoppla allt från och med nu. :lol: Skämt å sido. Det här är säkert något som alla här gör mest dagarna i ända men jag har aldrig någonsin parallellkört dist på det sättet någonsin efter att ha drivit egen studio i 20 års tid..... Definitivt ett sätt att lösa problem i en mix på samma sätt som att parallellkomprimering kan vara fantastiskt. Distortion adderar ofta mid. Och beroende på men kan stjäla låga frekvenser. Parallelldist. Perfekt. Misstänker att jag kommer använda det mest hela tiden från och med nu. :)

God Jul! :vinkar:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Mixning. Parallelldist....

Inlägg av blackparkas »

Det är lite lustigt att det finns så mycket lågbas i modern musik när ingen har utrustning som klarar av att spela upp de frekvenserna någorlunda snyggt...

Fattar ju att det är gjort för att det ska bli maxat på klubbar och "live" men... Ändå... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Mixning. Parallelldist....

Inlägg av Per »

Tja, uppenbar lösning, när man hör det, kanske. Men det var ju det där med att komma på det... :)

Kidsen är vana vid hur det låter, Parkas, och tror att det är så det ska vara.

Normal skolkonversation.
Högstadieelev: Lyssna på det här.
Läraren (jag): Gärna. Tryck i den här. (Lämnar över en tåt till skolans hyfsade stereo.)
Eleven (fullständigt förvånad): Varför det? Jag har det ju i mobilen...
Sätter igång någon flodhästastma, som i den gigantiska mobilhögtalaren mest låter som de sista rosslingarna och visslingarna, innan döden inträder.

De enda, som är vana vid lågbas idag, är de som har Epa eller bil med en stereo, som låter som om polaren låg bak i skuffen och frustade och sparkade i plåten.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mixning. Parallelldist....

Inlägg av saft »

Waves Renaissance Bass är guld för att få basen att låta bas trots saknad botten i utrustningen musiken spelas upp i.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Mixning. Parallelldist....

Inlägg av blackparkas »

Per skrev: mån 21 dec 2020, 12:58
Kidsen är vana vid hur det låter, Parkas, och tror att det är så det ska vara.
Jo, så är det ju, men det känns ju så onödigt att gödsla med låga frekvenser i musiken om ingen ändå hör dem eftersom de lyssnar på små bluetoothgrejer som bäst... :D

Iofs, hörlurar har jag hört att en del använder också... där kan det ju bli lite botten... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mixning. Parallelldist....

Inlägg av saft »

blackparkas skrev: mån 21 dec 2020, 16:32
Per skrev: mån 21 dec 2020, 12:58
Kidsen är vana vid hur det låter, Parkas, och tror att det är så det ska vara.
Jo, så är det ju, men det känns ju så onödigt att gödsla med låga frekvenser i musiken om ingen ändå hör dem eftersom de lyssnar på små bluetoothgrejer som bäst... :D

Iofs, hörlurar har jag hört att en del använder också... där kan det ju bli lite botten... :D
Vadå, epor, 740 med hela baksätet fyllt av baslådor? Du bor väll i Bollnäs?
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Mixning. Parallelldist....

Inlägg av Jan Hellman »

saft skrev:Waves Renaissance Bass är guld för att få basen att låta bas trots saknad botten i utrustningen musiken spelas upp i.

Njaaaa.... Definitivt inte i det här fallet. Det är en favvoplugg men den jobbar neråt istället för uppåt som mer ”vanlig” dist adderar.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Mixning. Parallelldist....

Inlägg av blackparkas »

saft skrev: mån 21 dec 2020, 21:52
blackparkas skrev: mån 21 dec 2020, 16:32
Per skrev: mån 21 dec 2020, 12:58
Kidsen är vana vid hur det låter, Parkas, och tror att det är så det ska vara.
Jo, så är det ju, men det känns ju så onödigt att gödsla med låga frekvenser i musiken om ingen ändå hör dem eftersom de lyssnar på små bluetoothgrejer som bäst... :D

Iofs, hörlurar har jag hört att en del använder också... där kan det ju bli lite botten... :D
Vadå, epor, 740 med hela baksätet fyllt av baslådor? Du bor väll i Bollnäs?
Absolut, men det är ändå relativt sett ganska få som åker epa sett till hur många det finns i den åldern.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mixning. Parallelldist....

Inlägg av saft »

Jan Hellman skrev: mån 21 dec 2020, 23:03
saft skrev:Waves Renaissance Bass är guld för att få basen att låta bas trots saknad botten i utrustningen musiken spelas upp i.

Njaaaa.... Definitivt inte i det här fallet. Det är en favvoplugg men den jobbar neråt istället för uppåt som mer ”vanlig” dist adderar.
Okej, tror jag missförstått allt helt isåfall. Jag har inte läst på något men som jag upplever det när jag använt den så lägger den på övertoner utifrån en vald frekvens. Övertoner är ju som namnet säger, över dvs uppåt?:/
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mixning. Parallelldist....

Inlägg av saft »

blackparkas skrev: mån 21 dec 2020, 23:27
saft skrev: mån 21 dec 2020, 21:52
blackparkas skrev: mån 21 dec 2020, 16:32
Per skrev: mån 21 dec 2020, 12:58
Kidsen är vana vid hur det låter, Parkas, och tror att det är så det ska vara.
Jo, så är det ju, men det känns ju så onödigt att gödsla med låga frekvenser i musiken om ingen ändå hör dem eftersom de lyssnar på små bluetoothgrejer som bäst... :D

Iofs, hörlurar har jag hört att en del använder också... där kan det ju bli lite botten... :D
Vadå, epor, 740 med hela baksätet fyllt av baslådor? Du bor väll i Bollnäs?
Absolut, men det är ändå relativt sett ganska få som åker epa sett till hur många det finns i den åldern.
Det är dom få som bryr sej om musik och bas alltså!
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Mixning. Parallelldist....

Inlägg av Jan Hellman »

saft skrev:
Jan Hellman skrev: mån 21 dec 2020, 23:03
saft skrev:Waves Renaissance Bass är guld för att få basen att låta bas trots saknad botten i utrustningen musiken spelas upp i.

Njaaaa.... Definitivt inte i det här fallet. Det är en favvoplugg men den jobbar neråt istället för uppåt som mer ”vanlig” dist adderar.
Okej, tror jag missförstått allt helt isåfall. Jag har inte läst på något men som jag upplever det när jag använt den så lägger den på övertoner utifrån en vald frekvens. Övertoner är ju som namnet säger, över dvs uppåt?:/
Förlåt! Blandade ihop det i bollen. Tänkte på en annan Waves-plugg. R Bass kan man definitivt använda på samma sätt. Du har helt rätt. Var trött i bollen när jag skrev. BildBild Testa att parallellkoppla den. Kan bli bättre att använda så istället för att lägga den direkt på kanalen. BildBild
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mixning. Parallelldist....

Inlägg av saft »

Jan Hellman skrev: tis 22 dec 2020, 12:32
saft skrev:
Jan Hellman skrev: mån 21 dec 2020, 23:03
saft skrev:Waves Renaissance Bass är guld för att få basen att låta bas trots saknad botten i utrustningen musiken spelas upp i.

Njaaaa.... Definitivt inte i det här fallet. Det är en favvoplugg men den jobbar neråt istället för uppåt som mer ”vanlig” dist adderar.
Okej, tror jag missförstått allt helt isåfall. Jag har inte läst på något men som jag upplever det när jag använt den så lägger den på övertoner utifrån en vald frekvens. Övertoner är ju som namnet säger, över dvs uppåt?:/
Förlåt! Blandade ihop det i bollen. Tänkte på en annan Waves-plugg. R Bass kan man definitivt använda på samma sätt. Du har helt rätt. Var trött i bollen när jag skrev. BildBild Testa att parallellkoppla den. Kan bli bättre att använda så istället för att lägga den direkt på kanalen. BildBild
Ska provas!
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Skriv svar