Fade out i Cubase

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Fade out i Cubase

Inlägg av Per »

Har just mixat och masterat en låt i Cubase 9.5. Nu skulle verket endast krönas med en fade out. Det ville sig inte.

Jag har lagt ett effekttrack till stereo out, aktiverat R och W, dragit en elegant fadelinje, provat att aktivera busen stereo out, dragit upp värdet för send, etc, etc. Volymvärdet faller som en sten utmed linjen, men ljudvolymen är lika konstant vad jag än gör. Vad har jag missat?

(OBS! Att bara aktivera R &W på stereo out och få en elegant "volymlinje" leka med medgavs icke.)
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Fade out i Cubase

Inlägg av TDHP »

Jag brukar markera fade out-längden på alla spår, välja audio-process-fade out i menyn.
Funkar dock inte på midispår har jag för mig.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Fade out i Cubase

Inlägg av Per »

Hm... här är det det blandat MIDI och audio, men jag testar imorgon. Tack så länge!,
Använder du "längdmarkeringsverktyget" (eller vad det heter) längst upp vid taktmarkeringarna, (det man har när man loopar t ex), eller du klipper varje spår på samma ställe och markerar?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Fade out i Cubase

Inlägg av Per »

Nope, det gick inte med midispåren. Nu har jag provat att lägga en likadan fade på alla berörda kanaler. Det gick inte heller. Märkligt eftersom samma kontroll funkar för nivåreglering inne i låten.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Fade out i Cubase

Inlägg av TDHP »

Hm, jag kommer inte ihåg hur det ser ut.
Får kolla hemma, borde vara samma i Cubase 10.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
4sTRINGsKILL
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 02 mar 2020, 18:43
Kontakt:

Re: Fade out i Cubase

Inlägg av 4sTRINGsKILL »

Nu använder jag inte Cubase men varför gör du det inte på det färdiga master-spåret istället?
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Fade out i Cubase

Inlägg av Body&Soul »

Mixa färdigt, spara och editera fade och kompression mm i Audacity.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Fade out i Cubase

Inlägg av Per »

4sTRINGsKILL skrev: fre 29 jan 2021, 18:47 Nu använder jag inte Cubase men varför gör du det inte på det färdiga master-spåret istället?
Jag började med att försöka göra det på stereo out-spåret. Helt kört.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Fade out i Cubase

Inlägg av Per »

Body&Soul skrev: fre 29 jan 2021, 19:46 Mixa färdigt, spara och editera fade och kompression mm i Audacity.
Provade att göra så i mitt gamla Adobe Audition, men det har nog tjänat ut, för det som lät så bra ( :) ), när jag hade mastrat, lät skit när jag plockade in det i AA.
Hur är ljudkvallen i Audacity?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fade out i Cubase

Inlägg av saft »

Automatisera volymereglaget på stereobussen? Eller är det det som inte funkar?
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fade out i Cubase

Inlägg av saft »

Filmade ett snabbt klipp på hur jag gör:
https://youtu.be/wSYv6N5s6jo


Men jag förstår inte riktigt vad du menar med effektrack i stereobussen. Är det en plugin du försöker automatisera för att sänka ljudet? Isåfall har du rätt variabel(eller vad man kallar det) som du försöker styra med automatiseringen? Låter som att du har automatiserar bypass on/off, då slår den vara av och du får ingen fade.

Du behöver endast ha R aktiverat (read). W aktiverar du om du vill skriva/spela in nya värden "live" i din automatisering (write).
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Fade out i Cubase

Inlägg av Per »

Tack, Saft!
Precis så har jag gjort (både med R och RW på) och allting ser jättebra ut, men ingen fade.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fade out i Cubase

Inlägg av saft »

Hmm....myskoxe!

Du ska inte a W på endast R.
Dubbelkolla att det är "Volume" som du automatiserar och inte någon annan variabel.
Dubbelkolla att du faktiskt Routat signalen till Stereo LR och inte till någon annan buss.

Annars vet jag inte:( Starta om programmet och nytt projekt och testa om det funkar där.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Fade out i Cubase

Inlägg av Per »

saft skrev: lör 30 jan 2021, 10:44 Annars vet jag inte:( Starta om programmet och nytt projekt och testa om det funkar där.
Ska göra det. Just nu pallar jag inte. Har labbat med det där i tre dagar. Det blev B&S:s lösning med Audacity den här gången. Det andra du föreslog har jag testat. Det måste vara något som låser funktionen.
Tack alla, som brytt sig!
Så här blev det:
https://soundcloud.com/user-328373037/f ... 0ziO7pTr1J
En lite märklig skapelse. Enligt AlbinH, som hörde någon råversion, är det en blandning av Afzelius och italiensk sextiotalspop. :lol:

Förresten, Soundcloud tycker att man bör låta dem mastera. Är det en god idé, när man redan har gjort det en gång?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Fade out i Cubase

Inlägg av AlbinH »

Per skrev: lör 30 jan 2021, 11:45
Så här blev det:
https://soundcloud.com/user-328373037/f ... 0ziO7pTr1J
En lite märklig skapelse. Enligt AlbinH, som hörde någon råversion, är det en blandning av Afzelius och italiensk sextiotalspop. :lol:
Stämmer det. Det tog bara typ fyra ackord innan jag tyckte mig känna igen Sandro Munari.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Skriv svar