Input om dator + ljudkort mottages.

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av blackparkas »

Börjar inse att jag kanske inte kommer undan längre..
Håller inte i längden att tvinga sig på trummisen att hjälpa mig när jag trackar bas till grejer....

Tänker ev. köpa en PC (ja, en PC, inte MAC så försök inte ens) och ett vettigt ljudkort.

PC:n ska vara bärbar.
Hur dyr laptop behöver jag köpa för att det ska funka?
Kommer bara tracka bas och kommer troligtvis inte ens hålla på med pluggar för dist och andra effekter och preamps har jag + att jag tänkt skaffa nån fler och jag har en CAB M som jag aldrig kommer lära mig använda...
Ramminne och processor är grejen antar jag, hur mycket krut behöver jag?

Ljudkort.
Det går ju egentligen med vad som helst. Jag vet.
Men jag är semiprylbög, jag vill ha bra grejer.
Kikat lite på Audient ID22 men även ID14 eller vad den heter.
Gillar den utformningen med ytmonterade reglage eller vad det nu heter...
Har även sneglat på Apollo Solo men då börjar det kosta pengar.
Det ska vara ett bra ljudkort helt enkelt, tänker mig litet och 2 kanaler in så att jag skulle kunna använda till att micka upp en låda med 2 mickar om jag fick feeling.

Skulle mer än gärna vilja köpa en preamp också, alltså ren preamp.
Trackat en del genom en Amek och det blev så sjukt bra... frågan är hur bra det blir med t.ex. en preamp från Golden Age eller om jag ska skita i det och använda Mesa-preampen jag har bara helt enkelt..
Har ju iofs både Mesa Subway DI, MXR M80, Darkglass X ultra, Darkglass Vintage Ultra (även om jag inte riktigt vet vart den är just nu...) samt en sån där Darkglass Element... Tillsammans med CAB M äger jag för många IR-prylar helt enkelt för någon som ogillar sånt där..

Tankar?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av Håcke »

Nä, köp en Mac och ett 4-kanaligt ljudkort från Behringer istället! ;)

Mitt bästa tips är nog att köpa ungefär samma som dom du jobbar med har så kan du få hjälp när ingenting funkar.
Jag antar att du inte kommer att spendera så mycket tid i hemstudion så se till att det är lätt att jobba med och att du kan få hjälp ingenting funkar.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av TDHP »

Ska du bara tracka bas utan en massa pluggar och bara ett litet antal kanaler så duger vilken gammal laptop som helst med iaf 4GB RAM utmärkt. Beror ju lite på DAW också.

Ska du köra extern preamp så försök hitta ett ljudkort som är så transparent som möjligt.
Det blir lätt lite kaka på kaka med jobbig kompression och överstyrning annars.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av blackparkas »

Ja, en del av det som isåfall skulle trackas skulle ju i alla fall reampas efteråt så mycket kommer nog bli inspelat rätt in i kortet bara, fast med en bra preamp innan.

Suttit och kollat lite på Warm och Golden Age idag...
Och UA Solo 610...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av blackparkas »

Håcke skrev: tor 20 maj 2021, 14:24 Nä, köp en Mac och ett 4-kanaligt ljudkort från Behringer istället! ;)

Mitt bästa tips är nog att köpa ungefär samma som dom du jobbar med har så kan du få hjälp när ingenting funkar.
Jag antar att du inte kommer att spendera så mycket tid i hemstudion så se till att det är lätt att jobba med och att du kan få hjälp ingenting funkar.
Jag har turen att lira med folk som har koll på nästan allt känns det som ibland, så jag skulle tro att oavsett fabrikat så kommer det gå bra.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av mrbaloo »

Jag köpte en HP laptop med 15tum skärm och Intel core i5 processor för ca 6-7000 kr i vinter. Fungerar superbra med Reaper. Jag kör med min Zoom R24, men det skall inte vara nåt problem med ett ljudkort med bättre komponenter.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av mrbaloo »

Jag jämförde processorer på de olika datorerna i samma prisklass (googla på processornamn) utefter prestanda. Men en av de mest viktiga parametrarna är hur tyst fläkten är I datorn. Det är tyvärr inte helt självklart att moderna laptops är tysta. Sen gillar jag SSD-disk och sen minnesstorlek.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av basmartin »

Bästa ljudkortet i lägre prisklasser är Motu M4, typ 2600:-. Grym AD/DA och väldigt låg latency, 2,5 ms vid 44,1 kHz och 32 i buffer. Audient ligger på 8-10 ms... Ska man absolut aldrig monitorlyssna genom inspelningsprogrammet så spelar latencyn ingen större roll, men om man ska köra någon trevlig stärkarsimulator så går i princip alla usb-ljudkort bort, förutom Motu, RME och Antelope. Motu har en liten variant också, M2, med två inputs och två outputs men har snäppet sämre D/A. Tror det är extremt svårt att höra skillnad, men snubbar på Gearspace har mätt och kollat. :D

Iaf, 2000:- på Thomann för Motu M2 och 2600:-för M4.

Golden Age är inte superkul på bas tycker jag, men har bara testat den gamla varianten. Lite tunn. Nya kanske är bättre. Man får hosta upp en liten slant om det ska vara värt skillnaden mot ett ljudkorts inbyggda preamp. Dock har jag hört mycket gott om Warm Audio WA12 till bas, men inte testat själv.
UA610 är bra, jag använder LA-610-varianten ofta. Men lika gärna rakt in i ljudkortet och Amplitube SVX.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8590
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av engson »

OM du kommer att använda Cubase, så finns det en bra grupp på facebook.
Mycket kunskap och trevligt bemötande.
Gruppen har rötterna i gamla VST-forum, med god ton och högt i tak.
https://www.facebook.com/groups/clubcubasesweden/
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av TDHP »

basmartin skrev: fre 21 maj 2021, 03:09Ska man absolut aldrig monitorlyssna genom inspelningsprogrammet så spelar latencyn ingen större roll, men om man ska köra någon trevlig stärkarsimulator så går i princip alla usb-ljudkort bort, förutom Motu, RME och Antelope.
Skumt.
Jag har spelat genom stärkarpluggar mm i Cubase 3, 5 och 10 genom M-audio Fast Track Pro + 8R och Focusrite 18i20 i Win XP och Win 10 i typ 20 år utan större problem med latency. Det enda som brukar hända är att CPU´n kroknar om man kör för många kompressorer eller har nån slutplugg igång vid inspelning.
Ibland kan man väl få ett uns delayeffekt, men inget som stör direkt.
Men jag kanske bara är okinkig. :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av blackparkas »

basmartin skrev: fre 21 maj 2021, 03:09 Bästa ljudkortet i lägre prisklasser är Motu M4, typ 2600:-. Grym AD/DA och väldigt låg latency, 2,5 ms vid 44,1 kHz och 32 i buffer. Audient ligger på 8-10 ms... Ska man absolut aldrig monitorlyssna genom inspelningsprogrammet så spelar latencyn ingen större roll, men om man ska köra någon trevlig stärkarsimulator så går i princip alla usb-ljudkort bort, förutom Motu, RME och Antelope. Motu har en liten variant också, M2, med två inputs och två outputs men har snäppet sämre D/A. Tror det är extremt svårt att höra skillnad, men snubbar på Gearspace har mätt och kollat. :D

Iaf, 2000:- på Thomann för Motu M2 och 2600:-för M4.

Golden Age är inte superkul på bas tycker jag, men har bara testat den gamla varianten. Lite tunn. Nya kanske är bättre. Man får hosta upp en liten slant om det ska vara värt skillnaden mot ett ljudkorts inbyggda preamp. Dock har jag hört mycket gott om Warm Audio WA12 till bas, men inte testat själv.
UA610 är bra, jag använder LA-610-varianten ofta. Men lika gärna rakt in i ljudkortet och Amplitube SVX.
Hm... Tror inte att det kommer bli någon monitorlyssning iofs så det kanske kvittar.
Motu får jag iofs tag på har jag för mig.

Ang. Golden Age så har jag inte sneglat på den billigare serien.
De har ju nån serie över de röda, kommer inte ihåg vad de heter...
Ligger runt 5-6k. Men det är kanske samma lika?
Men då är man ju iofs uppe på Focusrite ISA som jag hört gott om, om än inte specifikt på bas. Har du trackat med ISA:n nåt?

Tänkte väl att om jag ändå köper en preamp så vore det ju bra om den var fin att använda till sång också på en gång så kan metalbandet använda den när vi lägger sången till de plattorna.

Jag vill ha bra grejer helt klart.
Det känns så mycket roligare att veta att man använt bra prylar även om det i många fall inte kommer göra någon skillnad... :D
Men iom att jag måste skaffa rubbet så går det inte att köpa en LA610 t.ex. eller Apollo-kort. Det räcker inte degen till.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av blackparkas »

engson skrev: fre 21 maj 2021, 05:54 OM du kommer att använda Cubase, så finns det en bra grupp på facebook.
Mycket kunskap och trevligt bemötande.
Gruppen har rötterna i gamla VST-forum, med god ton och högt i tak.
https://www.facebook.com/groups/clubcubasesweden/
Vet inte vad jag kommer använda faktiskt...
Risken är att det inte blir nåt alls innan det är färdigt.
Köper väl grejer och så ringer jag nån polare när det är dags att använda dem... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av blackparkas »

Ni som håller på...

Solid State Logic 2+

Vad har ni läst/hört/erfarit?

I like it...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av basmartin »

blackparkas skrev: fre 21 maj 2021, 14:07 Ni som håller på...

Solid State Logic 2+

Vad har ni läst/hört/erfarit?

I like it...
Hade en hemma i två dagar, sedan beställde Motu istället pga unset bättre AD/DA och mycket lägre latency. Jag tror dock att skillnaden i AD/DA mellan de två enheterna inte spelar någon som helst roll. Tror inte det går att höra... men går att mäta. :D

ISA-preampen riktigt bra, men för din smak så tror jag den kanske är liiite för ren. Roligare att ha något med mer mojo. I stort sätt låter det samma som att koppla basen rakt i ljudkortet, fast kanske unset mer dimension i låga registret men kan man kompensera med 1 dB boost runt 60 hz typ....

Någon slags 1073-klon tror jag är bättre, passar ju sång också.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av basmartin »

TDHP skrev: fre 21 maj 2021, 07:56
basmartin skrev: fre 21 maj 2021, 03:09Ska man absolut aldrig monitorlyssna genom inspelningsprogrammet så spelar latencyn ingen större roll, men om man ska köra någon trevlig stärkarsimulator så går i princip alla usb-ljudkort bort, förutom Motu, RME och Antelope.
Skumt.
Jag har spelat genom stärkarpluggar mm i Cubase 3, 5 och 10 genom M-audio Fast Track Pro + 8R och Focusrite 18i20 i Win XP och Win 10 i typ 20 år utan större problem med latency. Det enda som brukar hända är att CPU´n kroknar om man kör för många kompressorer eller har nån slutplugg igång vid inspelning.
Ibland kan man väl få ett uns delayeffekt, men inget som stör direkt.
Men jag kanske bara är okinkig. :)
Ja, jag tror att jag är lite petigare än andra. 5 ms är ok, men mer än så så börjar det kännas obekvämt för min del. En fördel med låglatency-ljudkort är de inte lastar CPU:n lika mycket, men som du är inne på mer relevant vid mix och mindre vid inspelning.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av GandhiMK2 »

basmartin skrev: sön 23 maj 2021, 18:18
TDHP skrev: fre 21 maj 2021, 07:56
basmartin skrev: fre 21 maj 2021, 03:09Ska man absolut aldrig monitorlyssna genom inspelningsprogrammet så spelar latencyn ingen större roll, men om man ska köra någon trevlig stärkarsimulator så går i princip alla usb-ljudkort bort, förutom Motu, RME och Antelope.
Skumt.
Jag har spelat genom stärkarpluggar mm i Cubase 3, 5 och 10 genom M-audio Fast Track Pro + 8R och Focusrite 18i20 i Win XP och Win 10 i typ 20 år utan större problem med latency. Det enda som brukar hända är att CPU´n kroknar om man kör för många kompressorer eller har nån slutplugg igång vid inspelning.
Ibland kan man väl få ett uns delayeffekt, men inget som stör direkt.
Men jag kanske bara är okinkig. :)
Ja, jag tror att jag är lite petigare än andra. 5 ms är ok, men mer än så så börjar det kännas obekvämt för min del. En fördel med låglatency-ljudkort är de inte lastar CPU:n lika mycket, men som du är inne på mer relevant vid mix och mindre vid inspelning.
Och jag är ÄNNU petigare. Tycker att protools gamla 2 ms vid 44.1 var OK...men 4-5...då börjar jag lira konstigt. Har alltid splittat efter pre-amp så att jag kan lyssna analogt. Jävla meck och strul men tonen kommer ju när jag säger åt den att komma och inte lite...sen...beroende på hur många pluggar som ligger i arret eller om det snöar ute.
HATAR latency.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av basmartin »

GandhiMK2 skrev: sön 23 maj 2021, 23:56
basmartin skrev: sön 23 maj 2021, 18:18
TDHP skrev: fre 21 maj 2021, 07:56
basmartin skrev: fre 21 maj 2021, 03:09Ska man absolut aldrig monitorlyssna genom inspelningsprogrammet så spelar latencyn ingen större roll, men om man ska köra någon trevlig stärkarsimulator så går i princip alla usb-ljudkort bort, förutom Motu, RME och Antelope.
Skumt.
Jag har spelat genom stärkarpluggar mm i Cubase 3, 5 och 10 genom M-audio Fast Track Pro + 8R och Focusrite 18i20 i Win XP och Win 10 i typ 20 år utan större problem med latency. Det enda som brukar hända är att CPU´n kroknar om man kör för många kompressorer eller har nån slutplugg igång vid inspelning.
Ibland kan man väl få ett uns delayeffekt, men inget som stör direkt.
Men jag kanske bara är okinkig. :)
Ja, jag tror att jag är lite petigare än andra. 5 ms är ok, men mer än så så börjar det kännas obekvämt för min del. En fördel med låglatency-ljudkort är de inte lastar CPU:n lika mycket, men som du är inne på mer relevant vid mix och mindre vid inspelning.
Och jag är ÄNNU petigare. Tycker att protools gamla 2 ms vid 44.1 var OK...men 4-5...då börjar jag lira konstigt. Har alltid splittat efter pre-amp så att jag kan lyssna analogt. Jävla meck och strul men tonen kommer ju när jag säger åt den att komma och inte lite...sen...beroende på hur många pluggar som ligger i arret eller om det snöar ute.
HATAR latency.

Jag hatar att höra det akustiska ljudet av strängen innan ljudet kommer ur högtalaren och det uppfattar jag under 5 ms, men stora segheten startar där för mig och tajmingen börjar bli konstig. 5 ms fel i tajmingen är tillräckligt för att det ska "flamma" mellan bas och baskagge, om man då hamnar före beatet vilket ju blir resultatet ifall man spelar för att kompensera för latencyn.

Iaf skönt med moderna datorer, att man kan köra sessions i 96 kHz från start till mål utan konstanta system overload, frysa spår etc, och njuta av nästan ingen latency alls. Roundtrip latencyn med mitt Motu 1248 är under 0,6 ms vid 96 kHz. Mycket behagligt. Och det ljudkortet är från 2014...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av GandhiMK2 »

basmartin skrev: mån 24 maj 2021, 00:19
GandhiMK2 skrev: sön 23 maj 2021, 23:56
basmartin skrev: sön 23 maj 2021, 18:18
TDHP skrev: fre 21 maj 2021, 07:56
basmartin skrev: fre 21 maj 2021, 03:09Ska man absolut aldrig monitorlyssna genom inspelningsprogrammet så spelar latencyn ingen större roll, men om man ska köra någon trevlig stärkarsimulator så går i princip alla usb-ljudkort bort, förutom Motu, RME och Antelope.
Skumt.
Jag har spelat genom stärkarpluggar mm i Cubase 3, 5 och 10 genom M-audio Fast Track Pro + 8R och Focusrite 18i20 i Win XP och Win 10 i typ 20 år utan större problem med latency. Det enda som brukar hända är att CPU´n kroknar om man kör för många kompressorer eller har nån slutplugg igång vid inspelning.
Ibland kan man väl få ett uns delayeffekt, men inget som stör direkt.
Men jag kanske bara är okinkig. :)
Ja, jag tror att jag är lite petigare än andra. 5 ms är ok, men mer än så så börjar det kännas obekvämt för min del. En fördel med låglatency-ljudkort är de inte lastar CPU:n lika mycket, men som du är inne på mer relevant vid mix och mindre vid inspelning.
Och jag är ÄNNU petigare. Tycker att protools gamla 2 ms vid 44.1 var OK...men 4-5...då börjar jag lira konstigt. Har alltid splittat efter pre-amp så att jag kan lyssna analogt. Jävla meck och strul men tonen kommer ju när jag säger åt den att komma och inte lite...sen...beroende på hur många pluggar som ligger i arret eller om det snöar ute.
HATAR latency.

Jag hatar att höra det akustiska ljudet av strängen innan ljudet kommer ur högtalaren och det uppfattar jag under 5 ms, men stora segheten startar där för mig och tajmingen börjar bli konstig. 5 ms fel i tajmingen är tillräckligt för att det ska "flamma" mellan bas och baskagge, om man då hamnar före beatet vilket ju blir resultatet ifall man spelar för att kompensera för latencyn.

Iaf skönt med moderna datorer, att man kan köra sessions i 96 kHz från start till mål utan konstanta system overload, frysa spår etc, och njuta av nästan ingen latency alls. Roundtrip latencyn med mitt Motu 1248 är under 0,6 ms vid 96 kHz. Mycket behagligt. Och det ljudkortet är från 2014...
Utmaning:
Lägg en ljudfil m en kvantad baskagge på ett spår. Panna den till vänster och koppla fysiskt fr vänster ut till vönster in, panna ut till höger och koppla en kabel fr högee ut t höger in och spela in allt. Vad får du för förskjutningar ? Jag gissar på mer än 0,6.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av basmartin »

GandhiMK2 skrev: mån 24 maj 2021, 01:03
basmartin skrev: mån 24 maj 2021, 00:19
GandhiMK2 skrev: sön 23 maj 2021, 23:56
basmartin skrev: sön 23 maj 2021, 18:18
TDHP skrev: fre 21 maj 2021, 07:56
basmartin skrev: fre 21 maj 2021, 03:09Ska man absolut aldrig monitorlyssna genom inspelningsprogrammet så spelar latencyn ingen större roll, men om man ska köra någon trevlig stärkarsimulator så går i princip alla usb-ljudkort bort, förutom Motu, RME och Antelope.
Skumt.
Jag har spelat genom stärkarpluggar mm i Cubase 3, 5 och 10 genom M-audio Fast Track Pro + 8R och Focusrite 18i20 i Win XP och Win 10 i typ 20 år utan större problem med latency. Det enda som brukar hända är att CPU´n kroknar om man kör för många kompressorer eller har nån slutplugg igång vid inspelning.
Ibland kan man väl få ett uns delayeffekt, men inget som stör direkt.
Men jag kanske bara är okinkig. :)
Ja, jag tror att jag är lite petigare än andra. 5 ms är ok, men mer än så så börjar det kännas obekvämt för min del. En fördel med låglatency-ljudkort är de inte lastar CPU:n lika mycket, men som du är inne på mer relevant vid mix och mindre vid inspelning.
Och jag är ÄNNU petigare. Tycker att protools gamla 2 ms vid 44.1 var OK...men 4-5...då börjar jag lira konstigt. Har alltid splittat efter pre-amp så att jag kan lyssna analogt. Jävla meck och strul men tonen kommer ju när jag säger åt den att komma och inte lite...sen...beroende på hur många pluggar som ligger i arret eller om det snöar ute.
HATAR latency.

Jag hatar att höra det akustiska ljudet av strängen innan ljudet kommer ur högtalaren och det uppfattar jag under 5 ms, men stora segheten startar där för mig och tajmingen börjar bli konstig. 5 ms fel i tajmingen är tillräckligt för att det ska "flamma" mellan bas och baskagge, om man då hamnar före beatet vilket ju blir resultatet ifall man spelar för att kompensera för latencyn.

Iaf skönt med moderna datorer, att man kan köra sessions i 96 kHz från start till mål utan konstanta system overload, frysa spår etc, och njuta av nästan ingen latency alls. Roundtrip latencyn med mitt Motu 1248 är under 0,6 ms vid 96 kHz. Mycket behagligt. Och det ljudkortet är från 2014...
Utmaning:
Lägg en ljudfil m en kvantad baskagge på ett spår. Panna den till vänster och koppla fysiskt fr vänster ut till vönster in, panna ut till höger och koppla en kabel fr högee ut t höger in och spela in allt. Vad får du för förskjutningar ? Jag gissar på mer än 0,6.
Ja, kanske. Vad Logic rapporterar och vad som är verklighet, stämmer ju inte alltid överens.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av GandhiMK2 »

Grejen är att jag tror att Logic rapporterar vad som händer första vändan, dvs buffrad....Alltså när den tänker klart innan den börjar spela, klart att det blir kort latency då...MEN...i loop nr 2 vet den ju inte vad som komma skall och då ökar tiden. Jag vill minnas att det i mitt nativesystem var typ 1.8 ms's diff mellan första ut och tillbaka in men ifrån nästa ut till in blev det 5,5 och sen fortsatte det att vara 5,5 ms mellan alla övriga loopar (kopplade in-ut typ 6 ggr..;-))
Så, det sanna värdet var väl 5,5 i det fallet.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av basmartin »

GandhiMK2 skrev: mån 24 maj 2021, 22:23 Grejen är att jag tror att Logic rapporterar vad som händer första vändan, dvs buffrad....Alltså när den tänker klart innan den börjar spela, klart att det blir kort latency då...MEN...i loop nr 2 vet den ju inte vad som komma skall och då ökar tiden. Jag vill minnas att det i mitt nativesystem var typ 1.8 ms's diff mellan första ut och tillbaka in men ifrån nästa ut till in blev det 5,5 och sen fortsatte det att vara 5,5 ms mellan alla övriga loopar (kopplade in-ut typ 6 ggr..;-))
Så, det sanna värdet var väl 5,5 i det fallet.
Numera ska det vara "roundtrip" Logic mäter, men tror nog inte på det. Beror på lite hur vetenskaplig man vill vara. Jämför jag olika ljudkort på samma system och så länge inte Logic rapporterar latency helt slumpmässigt, så får man iaf ett hum om hur olika ljudkort presterar. Vill man vetenskapligt mäta upp latencyn så det blir jämförbart mellan olika system, t ex mellan PC och Mac, är det nog bäst att använda t ex RTL Utility el. liknande app från tredje part.

Var inne och kikade på Motus hemsida och de skriver själva att roundtrip latency är 1,3 ms vid 96 kHz/32 buffer, så antingen är min dator supersnabb eller så är Logics siffror lite off... :D

En issue, som du garanterat märkt av, om man spelar in sång och monitorlyssnar via ljudkortets mixer, den minimala latencyn som finns, gör ändå att det blir lite fasfel mellan den akustiska rösten och lyssningen i lurarna. Hade jag varit sångare och spelat in ofta, så hade jag nog gjort som du med din bas, att monitorlyssningen är helt analog. Gissar att du gör så när du spelar in sång också?

Mycket fin info Parkas får nu. :D
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av GandhiMK2 »

basmartin skrev: mån 24 maj 2021, 23:18
GandhiMK2 skrev: mån 24 maj 2021, 22:23 Grejen är att jag tror att Logic rapporterar vad som händer första vändan, dvs buffrad....Alltså när den tänker klart innan den börjar spela, klart att det blir kort latency då...MEN...i loop nr 2 vet den ju inte vad som komma skall och då ökar tiden. Jag vill minnas att det i mitt nativesystem var typ 1.8 ms's diff mellan första ut och tillbaka in men ifrån nästa ut till in blev det 5,5 och sen fortsatte det att vara 5,5 ms mellan alla övriga loopar (kopplade in-ut typ 6 ggr..;-))
Så, det sanna värdet var väl 5,5 i det fallet.
Numera ska det vara "roundtrip" Logic mäter, men tror nog inte på det. Beror på lite hur vetenskaplig man vill vara. Jämför jag olika ljudkort på samma system och så länge inte Logic rapporterar latency helt slumpmässigt, så får man iaf ett hum om hur olika ljudkort presterar. Vill man vetenskapligt mäta upp latencyn så det blir jämförbart mellan olika system, t ex mellan PC och Mac, är det nog bäst att använda t ex RTL Utility el. liknande app från tredje part.

Var inne och kikade på Motus hemsida och de skriver själva att roundtrip latency är 1,3 ms vid 96 kHz/32 buffer, så antingen är min dator supersnabb eller så är Logics siffror lite off... :D

En issue, som du garanterat märkt av, om man spelar in sång och monitorlyssnar via ljudkortets mixer, den minimala latencyn som finns, gör ändå att det blir lite fasfel mellan den akustiska rösten och lyssningen i lurarna. Hade jag varit sångare och spelat in ofta, så hade jag nog gjort som du med din bas, att monitorlyssningen är helt analog. Gissar att du gör så när du spelar in sång också?

Mycket fin info Parkas får nu. :D
Nä, jag tror inte heller på att dom faktiskt mäter in till ut, snarare ut tillbaka till in och det är ju fan inte samma sak.
Jag hade ett Apollo-kort förut som jag använde på resa och absolut, jag upplever att ngt inte rikigt stämmer...men det funkar jävligt ok med de 2 ms som det ger men om något så har jag tyckt att jag snabbare blir trött i halsen.
Nu har jag ett Antelope discreet 4 som reseinterface och dom använder inte dsp utan ngt annat magiskt chip som tydligen är blitrande snabbt och jo, det känns bra mycket bättre, om än inte lika bra som analogt. Det SJUKASTE är när jag stöter på folk som har interface med inbyggd processorkraft men som ÄNDÅ lyssnar via logic med pluggar och skit...Varför köpte du ett dyrare interface om du ändå inte ska använda det du betalade för, liksom..

Japp, jag använder analog lyssning för sång hemma. Låter den gå via en dbx-kompressor och det sjuka är att typ A L L A rutinerade sångare /sångerskor efter ett tag kommenterar att det låter så jävla bra om sången....jo...och absolut, det är ju DELS att jag har kompressor på lyssningen så att dom kan viska och vråla utan att få problem men också det att dom faktiskt hör vad diom sjunger när dom sjunger det och inte EFTER att dom sjungit...
Hur smart är det att låta hjärnan försöka pitcha efter det som hände för 5-10 ms sedan??Då pitchar du ju på fel information...för sent...
Skitkul (eller INTE) att höra mina baspålägg med 5ms latency...först släpar jag,korrigerar och börjar stressa,korrigerar och då blir det släp...som en idiot som inte kan hålla foten stadigt på gaspedalen utan pendlar mellan 85 och 95 när man försöker köra i 90...

Nä, nya generationen, sluta lyssna via inspelningsprogrammet. FÖR_HELVETE....;-D
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av TDHP »

Som sagt Prakas, en billig laptop och ett enkelt USB-kort så är du hemma. ;)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av GandhiMK2 »

TDHP skrev: tis 25 maj 2021, 07:47 Som sagt Prakas, en billig laptop och ett enkelt USB-kort så är du hemma. ;)
Haha! www.can of worms.com, liksom..;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev: tis 25 maj 2021, 07:47 Som sagt Prakas, en billig laptop och ett enkelt USB-kort så är du hemma. ;)
Hehe...

"billigt" och "enkelt" är inte saker jag normalt gillar.

Iofs så var ju SSL-kortet rätt billigt, 3000 spänn för nåt det står Solid State Logic på känns som ett fynd...

Känns inte som de billigaste datorerna är nåt att satsa på, men klarar man sig på en för typ 5-6k?

Klarar man sig på en hyfsad i5 processor och... hur mycket RAM?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar