Input om dator + ljudkort mottages.

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av basmartin »

GandhiMK2 skrev: lör 05 jun 2021, 20:10
basmartin skrev: tor 03 jun 2021, 00:44
TDHP skrev: mån 31 maj 2021, 08:40
fieldflower skrev: sön 30 maj 2021, 11:05 Jo, det är ju olika hur man jobbar. Jag formar nästan aldrig ljud i DAW utan klarar mig fint på kompressor, eq, reverb, etc.
Tvärtom. Så ren signal som möjligt in i DAW.
Då har man alla möjligheter att fixa ett bra ljud till mixen sen. :)
Som mixgubbe uppskattar jag att det iaf finns någon tanke med vad det ska vara för sound, så är inte så dumt att spela in med det soundet man tycker passar låten. Men för säkerhets skull spela en en ren DI också. :)

Nu mixar jag en grej där basen bara är en uppmickad stärkare som helt saknar lågbas, men har massa fluffig högbas.... Finns ingen DI.... :D
Min nya problemlösare är Waves f6, testat den?
Nope, bra? Avvänder fabfilter, TDR Nova och Soothe när det vankas dynamisk eq(i stort sett alltid). Gör den något extra kul?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av GandhiMK2 »

Troligen får du samma resultat med de flesta av de där, jag brukade använda Nova men jag vet inte... tycker att f6 är lättare och jag får för mej att den jobbar så jävla artefakt-fritt where as jag har fått nova att bedriva märklig dist ibland när jag kört ordentlig armbrytning med den.
F6 går att dra friskt i alla spakar utan att det börjar låta apa, upplever jag iaf.
Jag använder f6 på alla sunkiga, obalanserade upright’s som jag mixar. Ofta är det jobbiga resonanser runt 200 så fort man är där och spelar men när man INTE är där så vill man ha dom kvar. Då är f6 glädjens maskin. ;-)
Sen kan du ju side chaina ett register till ngt annat, tex gitarrpaket’s midrange kan få ducka för sången vilket ju kan vara precis vad som krävs för att få sången att komma på plats utan att den sticker ut.
That said, inte cancergåtans lösning. ;-)

Soothe 2? Har polare som också gått på den. Jag laddade ned den innan och orkade aldrig sätta mej in i interfacet. Hade antagligen ingen plats den dagen för saker som inte var 2-årings-intuitiva. ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av basmartin »

GandhiMK2 skrev: tis 08 jun 2021, 08:12 Troligen får du samma resultat med de flesta av de där, jag brukade använda Nova men jag vet inte... tycker att f6 är lättare och jag får för mej att den jobbar så jävla artefakt-fritt where as jag har fått nova att bedriva märklig dist ibland när jag kört ordentlig armbrytning med den.
F6 går att dra friskt i alla spakar utan att det börjar låta apa, upplever jag iaf.
Jag använder f6 på alla sunkiga, obalanserade upright’s som jag mixar. Ofta är det jobbiga resonanser runt 200 så fort man är där och spelar men när man INTE är där så vill man ha dom kvar. Då är f6 glädjens maskin. ;-)
Sen kan du ju side chaina ett register till ngt annat, tex gitarrpaket’s midrange kan få ducka för sången vilket ju kan vara precis vad som krävs för att få sången att komma på plats utan att den sticker ut.
That said, inte cancergåtans lösning. ;-)

Soothe 2? Har polare som också gått på den. Jag laddade ned den innan och orkade aldrig sätta mej in i interfacet. Hade antagligen ingen plats den dagen för saker som inte var 2-årings-intuitiva. ;-)
Soothe är ganska enkel dock, grym tidssparare. Man får fortfarande automatisera lite, typ fula, visslande s-ljud, o andra plötsliga skitfrekvenser men iaf mindre. Perfekt till cymbaler dessutom. :)
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
4sTRINGsKILL
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 02 mar 2020, 18:43
Kontakt:

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av 4sTRINGsKILL »

Nå, blev det några prylar eller det stannade vid tanken? Kan väl nämna vad jag själva har: En HP Omen, i7, 16GB RAM, dubbla diskar (en SSD 500GB och en 7200 rpm HD 1TB) och ett Audient iD4. Tror det gick lös på runt 14 papp alltihop för 3-4 år sedan.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av blackparkas »

Det är fortfarande bara en tanke, men jag borde väl göra nåt åt det snart nog...
Ska tracka en 10-12 låtar tyskmetal framöver här och det hade ju onekligen underlättat om jag kunde ha suttit och gjort skiten själv...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av TDHP »

Som sagt.
En vanlig enkel laptop och ett typ Focusrite Scarlett 2-kanalskort så är saken biff med BBQ-sås.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av bootsy »

Det beror ju också lite på vad dina medmusikanter kör på. Använder de Mac och Logic så blir ju allt enklare och bättre om du också gör det.
Fram till förra året använde jag en Macbook Pro från 2009 – de sista fyra åren var det i princip en dedikerad inspelningsdator. Nu har jag bytt upp mig till en från 2014 :) Använder fortfarande Apogee One som ljudkort.
Köper man begagnat är Mac sinnessjukt prisvärt. Och om man tar det lite tranquilo med nya uppdateringar på gamla datorer så ångar de på extremt bra. Plug'n'play som sagt var.

Men visst – köp en PC och njut av häxet istället.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av TDHP »

bootsy skrev: mån 21 jun 2021, 10:00 Det beror ju också lite på vad dina medmusikanter kör på. Använder de Mac och Logic så blir ju allt enklare och bättre om du också gör det.
Ska man leverera en ren orörd wav-fil så spelar det ingen roll alls.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av bootsy »

TDHP skrev: mån 21 jun 2021, 11:41
bootsy skrev: mån 21 jun 2021, 10:00 Det beror ju också lite på vad dina medmusikanter kör på. Använder de Mac och Logic så blir ju allt enklare och bättre om du också gör det.
Ska man leverera en ren orörd wav-fil så spelar det ingen roll alls.
Sant.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av blackparkas »

Ingen av de i bandet kör vare sig Mac eller Logic, Tyskmetalgänget vet jag faktiskt inte vad de kör på, men trackade basen till förra plattan på PC och ProTools... tror jag.... PC vet jag i alla fall... Jag spelade bara bas så jag kollar inte så noga vad det är för grejer... :D

Oavsett så vill jag ha något mer spännande än ett billigt ljudkort.

Det har låtit så bra med bra preamps och in i analogt bord tidigare så jag tycker det känns lite lockande...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Input om dator + ljudkort mottages.

Inlägg av mrbaloo »

Köp en SSL2 och en HP laptop i 6-7000 prisklassen (15", lagom med RAM ca 8 GB, och SSD-disk). Intel i5 processor, ta den snabbaste av de som finns i den prisklassen (jämför olika varianter av processor genom att googla "intel <modellbeteckning 1> vs <modellbeteckning 2>"). Sen köper du Reaper till datorn. Klart!
Räcker helt klart till ditt behov.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Skriv svar