Instagram basister!

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
P-funk
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: sön 31 aug 2008, 23:51

Instagram basister!

Inlägg av P-funk »

Tjabba!

Antar att många följer olika basister på instagram.. möjligtvis har nån här ett eget baskonto på insta? Vad heter ni där?

Jag har startat ett för ett tag sen på kul (@bassinyourface168) o har lite funderingar.. Min "setup" för detta just nu är bara att jag spelar in via mobilen där ja har musik i bakgrunden och kopplar direkt in i stärkaren.. Detta blir ju ganska dålig ljud o bild kvalitet o just basljudet tas upp dåligt med mobilkameror osv.

Om man kollar in exempelvis @therealfree och @fernandorosabass på insta så har dom ju väldigt bra bild o ljud.. Antar att de spelar in basen via datorn o har en "riktigt" videokamera? Själv har jag dålig koll på den biten..

Så här kmr lite okunniga frågor i ämnet..

1. Kan man lägga upp klipp på instagram via datorn istället för mobilen?🧓
2. Isåfall.. Tips på kamera, ljudkort, program till bärbar dator för detta ändamål?
3. Tips på program som "filtrerar" bort basen ifrån orginal låten
4. Är ibland dålig på att ta ut låtar.. Mycket finns ju att ta reda på på nätet.. Men finns det program som visar/tar fram ackorden i låtar?

✌️
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Instagram basister!

Inlägg av saft »

1. Ja. Via Facebook business suite.
2. Jag skulle köra med iPhone eller annan bra mobilkamera tillsammans med irig eller liknande för bas och backingtrack. Alternativt en Zoom q2n4k och valfritt ljudkort in i det DAW föredrar. Sen lär det klippas ihop i videoredigeringsprogram. Jag hade försökt göra så mycket på mobilen som möjligt, tracka både ljud å bild samtidigt för att undvika heltidsjobb som både ljud och videoredigersre.
3.valfritt DAW, sen finns det lite olika pluggar att prova. Men vore nog lättare att köpa/hitta nyinspelningar där du kan få backingtracks utan vissa instrument alternativt stens med alla instrument. Beror på nivå du vill lägga det på, tid osv.
Jag skulle bara ha spelat över originalet och höjt basen jag spelade. Är ju enda den eventuella instagrambesökare vill lyssna på.
4. Ja finns lite olika grejer online. Meeen dom brukar inte vara så jätte pålitliga. https://chordify.net/ Typ:)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
P-funk
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: sön 31 aug 2008, 23:51

Re: Instagram basister!

Inlägg av P-funk »

https://youtu.be/EB_gOXV3-4A

Om man tittar på denna youtubern som för övrigt lirar helt stört bra.. Verkar hon lira in via dator o ja antar att hon sedan har nått videoredigeringsprogram för att synka ljud o bild sen..
P-funk
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: sön 31 aug 2008, 23:51

Re: Instagram basister!

Inlägg av P-funk »

Irig verkar ju fett bra ja! Är det bara för iphone? Man vill ju helst bara slänga ut något lite snabbt via mobilen ju.. Men går det att andvända låtar ifrån youtube/spotify som backtracks till? Samt spela in video samtidigt?
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Instagram basister!

Inlägg av Håcke »

Det finns alternativ till iRig, jag kör med en Apogee Jam som är toppen tycker jag.

Sen har jag nyligen börjat redigera video i Lumafusion som är billigt och bra på riktigt, tycker jag.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Skriv svar