Hemmarigg

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Skitballen
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 25 okt 2021, 13:48

Hemmarigg

Inlägg av Skitballen »

Hej!
Bor i hyresrätt och kan inte vrida på volymratten så mycket som man önskar så man får köra hörlurar. Tycker dock att det blir klent ljud i lurarna och har rätt bra lurar men undrar om man kanske ska använda Line out och ett litet mixer bord och där koppla in lurarna? Vad kör ni andra för uppsättning hemma? Jag letar som sagt då efter tips på hur man kan sätta upp hemma studion enkelt utan att behöva betala en arm och ett ben även om det förstås kan vara värt det 😁 så om ni kommer med tips på utrustning så gärna under 2000 kr tot.
Tack på förhand
Mvh mats
powerplant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 06 apr 2020, 16:54

Re: Hemmarigg

Inlägg av powerplant »

köp en liten modeller Zoom B1four 1000kr (har provat låter OK) eller en fickförstärkare tex Phil Jones Bighead (har inte provat 2000kr). Avråder från iRIG - lät riktigt tråkigt.

och ett par bra lurar. Jag uppgraderade från AKG K-240 (helt OK) till Audio-Technica ATH-M50 X vilket gjorde stor skillnad.

Men jag är långt ifrån proffs så förhoppningsvis får du fler råd.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hemmarigg

Inlägg av bjelkeman »

Trycker det var bra råd.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
RexHunter
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tor 04 okt 2012, 13:51
Ort: Västerås

Re: Hemmarigg

Inlägg av RexHunter »

Jag använder min GK MB200 med hörlurar. Behövs ingen högtalare. Spotify på paddan kan enkelt kopplas in. Låter hur bra som helst…
Har även en gammal Korg Pandora fick förstärkare med en massa digitala effekter o jox. Men GK’n låter imho faktiskt bättre i lurarna.
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500, Mesa Subway112, TKS2128.
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Hemmarigg

Inlägg av JohannesH »

Jag kör med en fodera-pryl som funkar riktigt bra! Line in och instrument in. Volym till båda, bas och treble till basen och en master. Går på batterier och funkar perfekt! Tillsammans med en vtbdi är det helt suveränt för hotellrep.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hemmarigg

Inlägg av saft »

Jag har alltid tyckt att det är meningslöst med hemmariggar osv. Ska man spela så ska det döna. Hemma kan jag spela akustiskt om jag måste.
Meeeeen, jag har råkat skaffa en HX stomp. Det låter sjukt bra med lurar nu. Och enkelt snabbt att spela in osv. Rekommenderar någon sån pryl som fyller fler funktioner än att bara sovrumsrigg.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Skitballen
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 25 okt 2021, 13:48

Re: Hemmarigg

Inlägg av Skitballen »

JohannesH skrev: tis 26 okt 2021, 13:52 Jag kör med en fodera-pryl som funkar riktigt bra! Line in och instrument in. Volym till båda, bas och treble till basen och en master. Går på batterier och funkar perfekt! Tillsammans med en vtbdi är det helt suveränt för hotellrep.
Till att börja med stort tack för tipsen!
Fodera-pryl?
Mvh Mats
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Hemmarigg

Inlägg av JohannesH »

En sånhär:

Bild

De görs nog inte längre men de är ganska billiga när de dyker upp. Två 9v-batterier så är det bara att köra. Gillar också eq-n. Sen kan man ju låtsas att man plötsligt låter 80000kr dyrare. :D
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Hemmarigg

Inlägg av JohannesH »

Sen är ju line6-poddarna ganska bra för övning. Kör en liten en med gitarr. Låter inte helt som på riktigt men det funkar bra för vad det är. Den jag fick tag på till gura kostade en hundring. Det borde gå att hitta en baspod till ganska bra pris också tänker jag.
Line 6 och zoom ska vara bra. Behringer går lätt sönder.
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Hemmarigg

Inlägg av JohannesH »

Ska du lira mycket utan att släpa stärkare är ju Hx-stomp och Shiftline Olympic väldigt omtyckta. Båda har bra hörlurs-stärkare, di, cabsim och allmänt bra ljud.

Cabsim är alltid kul när man linear eller kör med lurar då diskanten känns naturligare och botten lite ”knuffigare”. Som ur en riktig högtalarlåda.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Hemmarigg

Inlägg av Håcke »

Ska man köra hemma och öva med en familj som inte vill höra eller med kinkiga grannar så tycker jag det funkar jättebra med en Apogee Jam och en mobil eller padda.

När det gäller hörlurar får man testa sig fram då dom är superviktiga för att det ska låta ok. Finns andra trådar om det.

En bra sak är att man samtidigt kan spela in det man spelar och lyssna på vad man… hrm… kan göra bättre.

Jag kör med iPhone/iPad och då är ju garageband gratis.
Amplitube funkar också bra men det finns massor med appar.

Men, du kan också köpa ett ljudkort och koppla till datorn och spela genom en massa plugins, finns både gratis och hela skalan upp till löjligt dyrt.
Då öppnar du iof dörren till en helt annan värld där det är lätt att komma snett i livet om det är bara spela bas man vill.

En ganska nice fördel med att köra i lurar är att jag kan spela hur crappigt som helst tills jag lärt mig en ny låt utan att behöva flasha det för alla andra.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Skriv svar