Halvöppna hörlurar?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Sir Toby
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 14 apr 2021, 21:49

Halvöppna hörlurar?

Inlägg av Sir Toby »

Hej!

Behöver halvöppna hörlurar som ska funka att öva med genom en Ampeg BA-115. Både för bara spelande samt att kunna spela med låtar via Spotify och köra onlinelektioner via smartphone. Något särskilt att tänka på när det ska vara just för elbas och genom en bascombo? Är det risk att basen låter bra men musiken kass eller vice versa?
Ska inte användas för mixning.
Läst bra om AKG k240 studio och mkii samt även om Superlux 681 evo eller b.
Andra alternativ? Budget max 1.500 men de ska som sagt mest användas för hemmabruk på hobbynivå.

Tacksam för all input! Lusläst olika basforum och recensioner men svårt att fatta vad som passar för min situation. Provat slutna lurar men blir fort för trött och det är mer nackdel än fördel för mig att inte kunna höra omgivningen.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Halvöppna hörlurar?

Inlägg av strummer »

AKG K240 har ett väldigt "eget" ljud tycker jag, BeyerDynamic DT880 är mer åt det normala hållet.
Men varför inte helt öppna lurar? Skulle bredda möjligheterna rejält, kolla på Sennheiser HD559 tycker jag:)
Kompressor, det är livet!
johnlennonx
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 30 aug 2022, 11:56

Re: Halvöppna hörlurar?

Inlägg av johnlennonx »

Har ett par K240 studio som säkert är runt 20 år vid det här laget men som använts väldigt sällan senaste åren.
Som strummer säger väldigt eget ljud, jag skulle vilja säga att det har extrem separation vilket gör att det är väldigt lätt att skilja instrumment åt när man lyssnar på musik i dem.
För att höra dig själv när du spelar med i låtar tror jag detta skulle vara en bra egenskap.

MEN, och för mig är det ett stort men, det är inga lurar jag skulle vilja sitta i över en timme utan pauser i då de är ganska tunga och lägger rätt mycket tryck på öronen.
Så frågan är hur länge i stöten du spelar med lurarna och hur känsliga dina öron är för trycket.
Själv gick jag över till ett par Sennheiser 598 som jag kan ha på 4-5 timmar utan att störas av dem, lite plastigare byggkvalite och mindre separation vilket gör att musiken låter mer som en enhet istället för att man hör varje enskilt instrument för sig.
Skriv svar