Micka upp TKS-låda

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Micka upp TKS-låda

Inlägg av saft »

Tjosan.

Försökte mej på att micka upp min TKS 2128 idag.
Vart jag än stoppa mickar så lät det bara dovt utan definition. Om jag däremot backade bak micken en bra bit så lät det mycket bättre. Slutade med att micken hamna över metern bort.

Är det nå delningsfilter i lådan som fördelar frekvenserna mellan tolvorna å åttan. Eller varför blev det Inge bra när jag försökte närmicka? Nån som har smarta svar?
Bild
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Micka upp TKS-låda

Inlägg av TDHP »

Som du säger. Du måste nog ha två mickar för att lyckas hyfsat.
Liveteknikern i mig säger som vanligt, sluta micka bas, lina istället.
Det blir bättre FOH. :)

Ska du spela in får du väl hålla på tills det låter bra. :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Micka upp TKS-låda

Inlägg av saft »

TDHP skrev: fre 31 mar 2023, 07:09 Som du säger. Du måste nog ha två mickar för att lyckas hyfsat.
Liveteknikern i mig säger som vanligt, sluta micka bas, lina istället.
Det blir bättre FOH. :)

Ska du spela in får du väl hålla på tills det låter bra. :)
När vi provade ut vilka mickar som passade bäst så började vi med en himla massa olika samtidigt för att se vad som lät mumma.
Beta52, 421, 57, EV868, röde k2, md21,md409, Beyer m99.
Fick inget närmickat att låta ens lite bra. Allt lät dovt och odefinierat. Inte alls som jag upplever stärkaren i rummet. Mer som den låter om jag lägger den ner riktad i golvet.
Och ja, vi siktade på högtalarelementen och inte på reflexportarna:P
Aja den låter ju bra annars. Och det blev bra med micken lite längre bort. Blev mest så överraskad att det inte gick att få till något användbart närmickat.

Självklart kör jag en line som antagligen kommer ge 99% av soundet:P Men jag ville prova å se om det gick att få till mer mojo.

En till besvikelse var att min Ampeg v4b surrade nå fruktansvärt om jag skruvade upp den på slutrörsdist. Marshallen var betydligt tystare, dock kunde jag inte kräma den till samma nivåer av kräm.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Skriv svar