Övningar plektrumteknik

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
imaster
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 15:56

Övningar plektrumteknik

Inlägg av imaster »

Efter år av slarvig plektrumteknik tänkte jag att det kanske är dags att göra nåt åt det här så nu behöver jag lite inspiration för att träna upp en schysst högerhandsteknik.

Har ni några bra övningar ni kör regelbundet för att få bra, tajt fart, jämna tillslag och bra dämpning? Gärna sånt som är lite kul också, att köra permutations, skalor och oktaver upp och ner må vara nyttigt men det hade varit najs att kunna bryta av med lite annat också.

Tack!
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Övningar plektrumteknik

Inlägg av Håcke »

Jag har också ganska kass teknik och har tyvärr inga bra övningar att tipsa om.

Men vad jag upplevt är att det är väldigt bra att spela in sig själv och lyssna på det.
Det är inte bra för självförtroendet, absolut inte…
Men det blir väldigt tydligt vilka saker man behöver öva på.
Det är extremt svårt att vara så noga som behövs vid en skarp inspelning.
Och att tvingas koncentrera sig på ett bra anslag i skarpt läge är bra för utvecklingen.

Men om någon har bra roliga övningar så är jag också intresserad.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Övningar plektrumteknik

Inlägg av Ingemar Sundström »

Spelar sällan med plektrum nu men i begynnelsen fick jag tips av en duktig gitarrist att man skulle föra plektrumet upp och ned varannan gång. Och alltså inte fuska med flera drag ner eller upp. Vet inte om det är viktigt men har tänkt på det ibland även när man spelar snabbare baspump utan plektrum att använda pekfingret och långfingret varannan gång.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Övningar plektrumteknik

Inlägg av fieldflower »

Ingemar Sundström skrev: tor 26 aug 2021, 11:01 Spelar sällan med plektrum nu men i begynnelsen fick jag tips av en duktig gitarrist att man skulle föra plektrumet upp och ned varannan gång. Och alltså inte fuska med flera drag ner eller upp. Vet inte om det är viktigt men har tänkt på det ibland även när man spelar snabbare baspump utan plektrum att använda pekfingret och långfingret varannan gång.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ibland är det kul att köra bara downstrokes - ger ett kul punkigt ljud.
Medlem i PB50+
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Övningar plektrumteknik

Inlägg av Ingemar Sundström »

Att jämföra med att bara använda pekfingret då. Hälften så snabb.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Övningar plektrumteknik

Inlägg av fieldflower »

Ingemar Sundström skrev: tor 26 aug 2021, 18:18 Att jämföra med att bara använda pekfingret då. Hälften så snabb.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Absolut, man kör inte downstrokes för snabbhet utan för en speciell ton.
Medlem i PB50+
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Övningar plektrumteknik

Inlägg av Ingemar Sundström »

Har bara spelat en punklåt och den gick fort. Och det var på plektrumtiden. Ja den var inte vansinnigt snabb.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Övningar plektrumteknik

Inlägg av fieldflower »

Menade inte att det måste vara musik från genren punk - är kul till vanlig rock eller pop, etc också om man är ute efter det där pålmaskin-taktfasta plektrumljudet.
Medlem i PB50+
imaster
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 15:56

Re: Övningar plektrumteknik

Inlägg av imaster »

Ja, alternerande plock (fritt översatt) är väldigt bra att göra, särskilt för snabbhet. Jag är dock ganska duktig på hela speleriet med plektrum men villhöver bli bättre, framförallt på tajta tillslag i hög hastighet och dämpning för att inte få så mycket ljud jag inte vill ha. Och särskilt i livesituationer (det var nån gitarrist i bandet som råkade skriva en låt med åttondelstrioler i 180 bpm så att kunna sätta det utan att skämmas är väl nånstans målet).

Ingen som har kul tips?
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Övningar plektrumteknik

Inlägg av Ingemar Sundström »

Har egentligen inget med tråden att göra men i min ungdom spelade jag med ett dansband som även körde kultis, alltså gammeldans. Jag blev uttråkad efter ett tag så jag köpte en bandlös som lite utmaning. Tyckte det fungerade ganska bra men kapellmästaren ville ha plektrum på gammellåtarna för att få lite diskant i basen. Och då fick man verkligen anstränga sig på bandlösa basen för att få det rent. Bra skola må jag säga.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Övningar plektrumteknik

Inlägg av JohannesH »

Bästa tycker jag ofta är att lyssna och se hur folk med bra sound gör. Jag gillar hur Bobby Vega lirar med plektrum och visst har det fått mitt plektrumspel att bli bättre men även tumfunken har fått sig ett lyft sedan jag lyssnade in mig på hans plektrumspel.
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Övningar plektrumteknik

Inlägg av JohannesH »

Bästa tycker jag ofta är att lyssna och se hur folk med bra sound gör. Jag gillar hur Bobby Vega lirar med plektrum och visst har det fått mitt plektrumspel att bli bättre men även tumfunken har fått sig ett lyft sedan jag lyssnade in mig på hans plektrumspel.
Skriv svar