MatsD skrev: ↑tor 12 okt 2023, 22:35
Jag tycker inte man har jättestor nytta av G-strängen men tillräckligt för att inte vilja offra den. Jag tycker man har ännu mindre nytta av en B-sträng i de allra flesta fall. Det man känner att man behöver ibland är ett lågt D och det kan ju lösa med en hipshot-stämmis. Lägre toner än så blir det ingen stuns i.
Har provat med sådan, t o m huvudlösa basar har en drop D bak i stallet på kroppen. Vad som händer är att det tar alldeles för lång tid att tonen "sätter" sig. Halvvägs in i låten vill den så smått krypa tillbaks till den stämningen den hade tidigare. Man får alltid justera. Det låter ostämt. Prova själv.
Det jag undrar lite över när det gäller att göra om en E-A-D-G-fyra till B-E-A- D är om ni som gjort det inte måst fila upp spåren i sadeln för de tjockare strängarna och att det inte blir så kul sen om man vill skifta tillbaka.
Nej, därav är jag stor förespråkare för nollband. På nollband kan du sätta vilken tjocklek som helst fram och tillbaks. "Guide" sadeln bakom nollbandet är inte gjort för att hålla någon speciell tjocklek och vad som helst kan användas. Du kan byta fram och tillbaks. Annars behöver du bara fila up till större tjocklek, den mindre kan du sätta på efteråt.
Det där med capo är kanske ingen dum idé. Har aldrig sett några kraftiga sådana avsedda för bas men det kanske finns.
Dingwall har en speciell Kyser modell. Själv använder jag en Kyser modell avsedd för 12-strängade gitarrer. De var mest ivägen. Så jag använder en liten Shubbs capo för gitarr som man själv kan sätta spänningen på. Behöver inte alls vara kraftigare än de till gitarr. Villfarelse och myt att den måste vara kraftigare. Låna ett capo av er gitarrist i bandet (eller någon gitarrist ni känner), och prova, inte mer med det. Går det inte så... inte hela världen. Behöver inte göra åverkan på basen. Du kan t o m stämma ner med en tjock B-sträng ovan på original sadeln! Vad som händer BAKOM ett capo bryr sig inte basgitarren om. Dvs du behöver inte hitta någon "slot" i sadeln som passar till den tjock b-strängen. Risken är att du kan spräcka sadeln dock, så var försiktig. Om man inte vill riskera sadeln, kan man se till att vinkeln bakom sadeln på just den strängen blir så rak som möjligt till stämskruvens stolpe. T o m "gå upp" när man lindar den, för capot bryr sig inte om det. Du kan ju naturligtvis då inte spela utan capo för då låter öppen b-sträng väldigt illa.
Angående varför jag valde Shubbs framför Kyser.
Anledningen är att man måste sätta capot snett på en Fanned Fret bas som Dingwall t ex. Inte rakt. Den måste alltid vara så nära bandstaven som möjligt. Då passade Shubbs bättre en Kyser och således bättre än Dingwalls Kyser egen modell också.
Självklart är det döfött att använda capo på en bred 5 strängad bas. Halsen blir nog för bred vid 5:e bandet. Vissa kanske vill ha en "high C" som öppen sträng? I alla fall finns det nog inga capos för det.