Jag har t o m kommit på en helt annan lösning för att kunna spela öppna strängar i vilken tonart som helst. Men öppna strängar för öppna strängars skull är en ... styggelse. Därav bytte jag min 5-strängade bas till en 4 strängad stämd i BEAD, (visserligen en Dingwall) men nu kommer det:
Vid olika tonarter så kör jag med capo på 5:e bandet.
Varför?
Jo, då blir det som en vanligt stämd EADG bas. Om det skall spelas Hendrix, SRV, eller låtar med blås i, flyttar jag hellre ner capot ett band till fjärde bandet och basen är "nedstämd" i Eb. Jag kallar basen för en deprimerad bas, eftersom den är nedstämd.

Kan spela öppet LÅGT Ess. Annars blir den tonen för ljus. Och tja, spela i dropped D flyttar jag ner kapot ett snäpp till och spelar i D. Ett snäpp till och man får C# och spelar t e x "Born Under A Bad Sign" i originaltonarten. Vill man spela doom metal och trash metal eller "Get Lucky" med Daft Punk sätter man capo-klämman på huvudet och spelar lågt B.
Men det är för få tillfällen den hörs. Jag tycker att går man ner under D så tappar de lägsta tonerna stuns, punch, och det är för få anläggningar, arenor, såväl som PA, och basriggar, som klarar av att göra så låga frekvenser hörbara. Hörlurar i studion möjligtvis. Jag hatar att stämma om basen, capoflytt ger ett snabbare handhavande och man behöver inte skruva på stämskruvarna och ändra på spänsten, spänningen i strängarna.
Jag spelar öppna strängar när jag vill göra "pedalling" ungefär som det görs med pedalen på pianon/flyglar. Eller byta fingerläge på vänsternäven så att den tonen "kommer emellan" medan jag flyttar fingrarna. Det har sin plats det också.
Man kan ju lära sig låtarna i BEAD och trycka ner på rätt ställen istället, men det blir himla otympligt, och omständigt, och man tenderar till att gå djupare än man behöver och vad låten behöver. Om man spelar gamla Motown/funk/soul hits från 60-70 talet så fanns inte låg b-sträng eller annat för den delen. Det var låga E som gällde. Nu frestas man att "skryta" med djupmullrande alternativ stämning vilket inte var avsikten alls ifrån början. Så capot hindrar en ifrån att bräscha och gå lägre än vad som behövs för låten.