Leyon skrev:Hej, jag har spelat bas i ca 8 månader och övar så mycket jag kan mellan alla bandrep jag har. Någonting som jag dock har svårt att lära mig är dur och moll skalor. Jag kan det box-pattern som ligger på C-dur, och intervallerna (helt, helt, halvt, helt, helt, helt, halvt) men jag greppar inte riktigt sammanhanget mellan alla patterns och så vidare.
Fråga 1. Om jag utgår från grundtonen, är det samma box-pattern för ALLA dur-skalor, dvs det jag använder i C-dur? Eller är bara så att jag utforskar olika "modes" av C-dur om jag spelar samma mönster över olika grundtoner?
Fråga 2. Vilka intervaller är mollskalor?
Fråga 3. Jag har verkligen letat efter bra guider men har inte hittat några som jag förstår mig på, finns det någon sida där alla skalor finns o lära sig? Jag har
http://www.jguitar.com/scale/C/Ionian/0 ... 20Standard men vad jag inte förstår är hur jag läser av vilka toner jag ska spela. Ska jag spela alla mörk-blå, eller vadå?
Tackar så mycket för svar.
Svar 1: Just det, basen är ett helt symmetriskt instrument, så om du istället börjar på t ex tonen g och spelar samma "pattern" så får du en G-dur skala. Detta förutsätter att du inte använder lösa strängar i ditt "pattern" eller i din fingersättning som man brukar säga på svenska. Samma gäller för alla skalor.
Jag tycker att du ska lära dig namnen på alla toner du spelar samtidigt som du övar på skalorna. På så sätt kopplar du ihop övningen med vad du egentligen spelar och riskerar inte att det bara blir en renodlad teknikövning.
Svar 2: En ren mollskala har intervallen helt, halvt, helt,helt, halvt, helt, helt. ex C-moll blir alltså C,D,Eb,F,G,Ab,Bb,C. Den vanligaste fingersättningen för mollskalan är 1,3,4,1,3,4,1,3 där 1 är pekfingret och 4 är lillfingret.
Svar 3: Den övningen går ut på att spela durskalan från lägsta möjliga ton på instrumentet. Iof en bra övning men mitt råd till dig är att lära dig grunderna ordentligt innan du ger dig in på den typen av övningar.
Mitt tips är:
1.Börja med att lära dig dur och mollskalan från grundton i alla (eller till och börja med de vanligaste) tonarter och
lär dig namnen på tonerna och inte bara fingersättningarna.
2.När du kan dessa, be din lärare förklara förhållandet mellan dur/moll (parallelltonarter),
3. Nästa steg kan bli att gå igenom vilka ackord som hör till respektive skala/tonart när du har hunnit såpass på vägen.
Såklart blir man inte automatiskt en bra bassist för att man har koll på skalor och teori, men däremot får man lättare att förstå musikaliska sammanhang och lättare att lära sig och komma ihåg låtar.