Hjälp till rockabilly fan!!!!!

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Fogerty
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 20:17

Hjälp till rockabilly fan!!!!!

Inlägg av Fogerty »

Jag är ett rockabilly fan som behöver lite hjälp, jag kan spela all rock´nroll på elbas men jag vet inte hur man får till det där med slap på kontran!!!
http://www.youtube.com/watch?v=7LWEHMGarVY" onclick="window.open(this.href);return false;
CptChernobyl
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 20:55

Inlägg av CptChernobyl »

Min son , låt bara armen flöda och bli ett med din kontrabas så ska du se att det går bra .
Gud har gett alla den gåvan det gäller bara att hitta den och många gör inte det under en livstid
Neurotiker bygger luftslott , phsykotiker lever i dem och phsykiatriker tar ut hyran
Bild
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Den där Jesus-bilden får mig att tänka på ett schysst gammalt tv-program 8)
Bild
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Hjälp till rockabilly fan!!!!!

Inlägg av Svensson »

Fogerty skrev:Jag är ett rockabilly fan som behöver lite hjälp, jag kan spela all rock´nroll på elbas men jag vet inte hur man får till det där med slap på kontran!!!
Hej!
Se till att ha mjuka strängar, syntet förslagsvis. Har du magnet pickup så funkar Presto/Eurosonic bra eftersom de har stålkärna.

Du drar helt enkelt strängen och släpper den så den smackar i greppbrädan. Om du sedan slår med handen på strängarna så har du en dubbel slap. Jag har några Mpeg filer med rätt bra instruktioner på om du är intresserad.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
dereborn

Re: Hjälp till rockabilly fan!!!!!

Inlägg av dereborn »

Fogerty skrev:... jag kan spela all rock´nroll på elbas ...
SHIT! Coooolt! Ger du lektioner?
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Hjälp till rockabilly fan!!!!!

Inlägg av Klopper »

dereborn skrev:SHIT! Coooolt! Ger du lektioner?
Kan inte du likt mig ligga och pumpa på grundtonen? :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
dereborn

Inlägg av dereborn »

JO, det, och lite shuffle och några Grand Funk- och Edgar Winter licks, men man vill ju kunna "spela ALL rock'n'roll"!!!!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

dereborn skrev:JO, det, och lite shuffle och några Grand Funk- och Edgar Winter licks, men man vill ju kunna "spela ALL rock'n'roll"!!!!
:tummenupp:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Fogerty
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 20:17

Inlägg av Fogerty »

Jag spelar mes 50 och 60 tals rock...Jag är intresserad av de där Mpeg filerna som herr svensson talar om :o
http://www.youtube.com/watch?v=7LWEHMGarVY" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar