whatawaste skrev:
Har testat att köra Drop-D och så får det bli ! Blev enklare att spela vissa delar, men fan vad fingrarna vill spela som tidigare. Traggla vidare...
Du ser!
Det där sätter du snart, det är bara att sitta och vänja sig ett par timmar.
whatawaste skrev:
Har testat att köra Drop-D och så får det bli ! Blev enklare att spela vissa delar, men fan vad fingrarna vill spela som tidigare. Traggla vidare...
Du ser!
Det där sätter du snart, det är bara att sitta och vänja sig ett par timmar.
Tja, att ändra stämningen (ingen ordvits) för att kunna snabbdämpa en sträng låter verkligen som att angripa problemet från fel håll. Vad händer när du vill snabbdämpa ett lågt D? Stämma ner ännu mer?
Tycker att det låter som om den i smyg verkande rörelsen "Basismen som materialsport" har slagit till igen! Eller har ni spons från Drop-D-fabriken?
Jag säger ett respektfullt BAH!
Det är bättre att öva på att dämpa strängen snabbt med flera fingrar på vänsternäven. Och så där värst svårt är det inte med tanke på att lilla jag fixar det utan problem...
Det kan vara så att du behöver hårdare plektrum bara. Fan, nu föll jag i materialsport-träsket också...
För tydlighetens skull - är man sugen på att spela ett D har jag självklart inga invändningar mot att man stämmer ner till D på ett eller annat vis - så det var ingen allmän diss mot Drop D-prylar.
Men att rekommendera det för att ta ett E känns väldigt märkligt.
TYCKER jag.
Chriller skrev:För tydlighetens skull - är man sugen på att spela ett D har jag självklart inga invändningar mot att man stämmer ner till D på ett eller annat vis - så det var ingen allmän diss mot Drop D-prylar.
Men att rekommendera det för att ta ett E känns väldigt märkligt.
TYCKER jag.
Chriller skrev:För tydlighetens skull - är man sugen på att spela ett D har jag självklart inga invändningar mot att man stämmer ner till D på ett eller annat vis - så det var ingen allmän diss mot Drop D-prylar.
Men att rekommendera det för att ta ett E känns väldigt märkligt.
TYCKER jag.
Ser fram emot true tempered fretless - rakstämt.
Ett tips.
Om man gör greppbrädan i Whiteboard-material kan man ju rita på nya lines när man byter strängar. OM nu rakstämningen skulle bli olika - proffsen mäter ju strängarna så att man lindar på exakt lika mycket varje gång....
basmartin skrev:Jag brukar dämpa med nästa anslagsfinger, dvs slår jag an med pekfingret och ska spela en kort ton på lös E-sträng, då dämpar jag med långfingret. Sedan slår jag an med långfingret och då dämpar pekfingret nästa gång. Kolla upp Gary Willis högerhandsteknik, han är grymt på sånt. http://garywillis.com/pages/lessons/rhmovie/aagg.html
Så gör jag med, dämpar med nästa anslagsfinger. Det var jag tvungen att lära mig när jag spelade på alembicbasen jag hade förut, den var väldigt känslig att dämpa med grepphanden.
Senast redigerad av Bastappe den fre 09 maj 2008, 16:03, redigerad totalt 3 gång.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Chriller skrev:Ser fram emot true tempered fretless - rakstämt.
Ett tips.
Om man gör greppbrädan i Whiteboard-material kan man ju rita på nya lines när man byter strängar. OM nu rakstämningen skulle bli olika - proffsen mäter ju strängarna så att man lindar på exakt lika mycket varje gång....
Vad är det för fel med gammal hederlig griffeltavla och kritor ? Får man ju lite sköna "skrik" i spelet också....rysningar som berör !!!
Tycker Drop-D eller D-tuner verkar vara en ganska överarbetad lösning på ett så pass enkelt problem.
Det borde inte att vara allt för krångligt att kunna dämpa snabbt nog med någon av händerna. Iaf tillräckligt snabbt och bra för att det ska funka i bandsammanhang.
Att "släppa" fingret från greppbrädan för att dämpa tonen funkar tyvärr inte på alla basar(några verkar ha ett eget "liv"), ibland måste det till andra tekniker.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Danne skrev: Lindar man på strängarna bra och bänder lite när man stämmer upp första gången är det inga problem anser jag.
Precis...jag brukar ta i strängen jag just satt på och ryck-lyfta basen ett par gånger ,jävligt oförsiktigt, stämma strängen igen...lyfta och rycka basen i strängen igen och hålla på så tills strängen inte ger efter...då lär den stämma ett tag...
Håller med Liten om att man bör ha mycket sträng...jag trodde dock att det hade mer med vinkeln mellan strängen från stämskruv till sadel...Liten vinkel=stor dårlighet,stor vinkel=stor magi....Men det kanske har med mängden massa runt stämskruv att göra....fasta varför skulle det DET egentligen?? Hmm...vi får snacka med ngn från kth...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
whatawaste skrev:Oj....vilken utläggning om strängning och D-tuners det blev....
Jag dämpar med hela vänsterhanden, eller ett/två fingrar om det är "snabba" dämpningar och det funkar bra när man spelar på något band.
Dämpa med fingrarna på högernäven blir knepigare då jag oftast spelar med plektrum.
Har testat att köra Drop-D och så får det bli ! Blev enklare att spela vissa delar, men fan vad fingrarna vill spela som tidigare. Traggla vidare...
Kan kanske bli en D-tuner bara för skojs skull...
Annars kan du ju alltid använda ett hårband för att dämpa, dock dämpar det ju alla strängar på en gång.
Och med lite träning går det faktiskt att få palm-mute-tekniken distinkt. Öva! Tummen blir starkare och snabbare, och jag lovar att du kommer att få en ny dimension i ditt spelande!