Hur ska man "distinkt" dämpa en lös sträng...?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

whatawaste skrev:
Har testat att köra Drop-D och så får det bli ! Blev enklare att spela vissa delar, men fan vad fingrarna vill spela som tidigare. Traggla vidare...
Du ser!

Det där sätter du snart, det är bara att sitta och vänja sig ett par timmar.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

bootsy skrev:
whatawaste skrev:
Har testat att köra Drop-D och så får det bli ! Blev enklare att spela vissa delar, men fan vad fingrarna vill spela som tidigare. Traggla vidare...
Du ser!

Det där sätter du snart, det är bara att sitta och vänja sig ett par timmar.
*kryper till korset med svansen mellan benen* :oops:
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Tja, att ändra stämningen (ingen ordvits) för att kunna snabbdämpa en sträng låter verkligen som att angripa problemet från fel håll. Vad händer när du vill snabbdämpa ett lågt D? Stämma ner ännu mer?
Tycker att det låter som om den i smyg verkande rörelsen "Basismen som materialsport" har slagit till igen! Eller har ni spons från Drop-D-fabriken? :wink:
Jag säger ett respektfullt BAH!

Det är bättre att öva på att dämpa strängen snabbt med flera fingrar på vänsternäven. Och så där värst svårt är det inte med tanke på att lilla jag fixar det utan problem... :playing:

Det kan vara så att du behöver hårdare plektrum bara. Fan, nu föll jag i materialsport-träsket också...
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

För tydlighetens skull - är man sugen på att spela ett D har jag självklart inga invändningar mot att man stämmer ner till D på ett eller annat vis - så det var ingen allmän diss mot Drop D-prylar.
Men att rekommendera det för att ta ett E känns väldigt märkligt.
TYCKER jag. :D
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Chriller skrev:För tydlighetens skull - är man sugen på att spela ett D har jag självklart inga invändningar mot att man stämmer ner till D på ett eller annat vis - så det var ingen allmän diss mot Drop D-prylar.
Men att rekommendera det för att ta ett E känns väldigt märkligt.
TYCKER jag. :D
Tyck det, du.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

bootsy skrev:
Chriller skrev:För tydlighetens skull - är man sugen på att spela ett D har jag självklart inga invändningar mot att man stämmer ner till D på ett eller annat vis - så det var ingen allmän diss mot Drop D-prylar.
Men att rekommendera det för att ta ett E känns väldigt märkligt.
TYCKER jag. :D
Tyck det, du.
You bet!
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

Varför sa ni inte att det går finfint att dämpa på 2:a bandet utan "fladder" eller harmonics ??? Trodde ni var proffs... :wink:

Jaja. Det funkar alldeles lysande, men stämma ner till D är roligare...och samtidigt krångligt.

Jaja. NU FUNKAR DET IALLAFALL ! :lol:
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

whatawaste skrev:Varför sa ni inte att det går finfint att dämpa på 2:a bandet utan "fladder" eller harmonics ??? Trodde ni var proffs... :wink:

Jaja. Det funkar alldeles lysande, men stämma ner till D är roligare...och samtidigt krångligt.

Jaja. NU FUNKAR DET IALLAFALL ! :lol:
Toppen!

Och samtidigt är det bra för hjärnan att stämma om lite då och då...
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

whatawaste skrev:Varför sa ni inte att det går finfint att dämpa på 2:a bandet utan "fladder" eller harmonics ??? Trodde ni var proffs... :wink:

Jaja. Det funkar alldeles lysande, men stämma ner till D är roligare...och samtidigt krångligt.

Jaja. NU FUNKAR DET IALLAFALL ! :lol:
Va gött! Stämma om är också sköj - varför inte prova rakstämning - en riktig utmaning!
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

Japp...nu är jag nöjd !

Rakstämning och bandlös borde ju funka bra iaf ! :wink:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

whatawaste skrev:Japp...nu är jag nöjd !

Rakstämning och bandlös borde ju funka bra iaf ! :wink:
Vi pratade om det där på basträffen..
Vi spånade kring hur man gör med fretlinsen.. om man har sånna..
True-tempered Fretless kommer bli stort!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Liten skrev:
whatawaste skrev:Japp...nu är jag nöjd !

Rakstämning och bandlös borde ju funka bra iaf ! :wink:
Vi pratade om det där på basträffen..
Vi spånade kring hur man gör med fretlinsen.. om man har sånna..
True-tempered Fretless kommer bli stort!
Äntligen ett bra förslag!

BBQ, bygger du en sådan greppbräda åt mig?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Ser fram emot true tempered fretless - rakstämt.
Ett tips.
Om man gör greppbrädan i Whiteboard-material kan man ju rita på nya lines när man byter strängar. OM nu rakstämningen skulle bli olika - proffsen mäter ju strängarna så att man lindar på exakt lika mycket varje gång....
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

basmartin skrev:Jag brukar dämpa med nästa anslagsfinger, dvs slår jag an med pekfingret och ska spela en kort ton på lös E-sträng, då dämpar jag med långfingret. Sedan slår jag an med långfingret och då dämpar pekfingret nästa gång. Kolla upp Gary Willis högerhandsteknik, han är grymt på sånt. http://garywillis.com/pages/lessons/rhmovie/aagg.html
Så gör jag med, dämpar med nästa anslagsfinger. Det var jag tvungen att lära mig när jag spelade på alembicbasen jag hade förut, den var väldigt känslig att dämpa med grepphanden.
Senast redigerad av Bastappe den fre 09 maj 2008, 16:03, redigerad totalt 3 gång.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

Chriller skrev:Ser fram emot true tempered fretless - rakstämt.
Ett tips.
Om man gör greppbrädan i Whiteboard-material kan man ju rita på nya lines när man byter strängar. OM nu rakstämningen skulle bli olika - proffsen mäter ju strängarna så att man lindar på exakt lika mycket varje gång....
Vad är det för fel med gammal hederlig griffeltavla och kritor ? Får man ju lite sköna "skrik" i spelet också....rysningar som berör !!! :lol:
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Griffeltavla! Ha, det är ju ännu bättre.
Whiteboarden var nog mest för att jag är lite sugen på en ljus hals, har ju snart tre mörka....
Användarvisningsbild
Trollis
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 21:16
Ort: Västerås

Inlägg av Trollis »

Tycker Drop-D eller D-tuner verkar vara en ganska överarbetad lösning på ett så pass enkelt problem.

Det borde inte att vara allt för krångligt att kunna dämpa snabbt nog med någon av händerna. Iaf tillräckligt snabbt och bra för att det ska funka i bandsammanhang.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Att "släppa" fingret från greppbrädan för att dämpa tonen funkar tyvärr inte på alla basar(några verkar ha ett eget "liv"), ibland måste det till andra tekniker.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Danne skrev: Lindar man på strängarna bra och bänder lite när man stämmer upp första gången är det inga problem anser jag.
Precis...jag brukar ta i strängen jag just satt på och ryck-lyfta basen ett par gånger ,jävligt oförsiktigt, stämma strängen igen...lyfta och rycka basen i strängen igen och hålla på så tills strängen inte ger efter...då lär den stämma ett tag...;-)
Håller med Liten om att man bör ha mycket sträng...jag trodde dock att det hade mer med vinkeln mellan strängen från stämskruv till sadel...Liten vinkel=stor dårlighet,stor vinkel=stor magi....Men det kanske har med mängden massa runt stämskruv att göra....fasta varför skulle det DET egentligen?? Hmm...vi får snacka med ngn från kth...;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

whatawaste skrev:Oj....vilken utläggning om strängning och D-tuners det blev.... :lol:


Jag dämpar med hela vänsterhanden, eller ett/två fingrar om det är "snabba" dämpningar och det funkar bra när man spelar på något band.

Dämpa med fingrarna på högernäven blir knepigare då jag oftast spelar med plektrum.

Har testat att köra Drop-D och så får det bli ! Blev enklare att spela vissa delar, men fan vad fingrarna vill spela som tidigare. Traggla vidare...

Kan kanske bli en D-tuner bara för skojs skull... :oops:
Annars kan du ju alltid använda ett hårband för att dämpa, dock dämpar det ju alla strängar på en gång.

Och med lite träning går det faktiskt att få palm-mute-tekniken distinkt. Öva! Tummen blir starkare och snabbare, och jag lovar att du kommer att få en ny dimension i ditt spelande!
Skriv svar