Är det jag som är fantastiskt originell...

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Är det jag som är fantastiskt originell...

Inlägg av the_great_alfonzo »

Eller rippar jag bara omedvetet av någon med följande slapteknik?
Berättade om det i nån annan tråd för läänge sen och kom på nu att det inte verkade vara så bekant? Nåväl, detta är vad som händer: Jag poppar en sträng, sen en sträng till, obönhörligt snabbt! fast bara 1 gång.. Låter bra dock. Känns lite sådär som något som victor wooten skulle kunna hitta på, men orkar inte kolla honom :) Kör oftast mute:at på dessa 2, men går att använda rent också. Lite sådär percussionistiskt, som double thump fast med pop då! Snälla snälla snälla säg att jag är den enda som gör såhär? Vore fett najs... 8)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Nu kan jag inte ett smack om slapping, men nog är du fantastiskt originell alltid! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17249
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

TDHP skrev:Nu kan jag inte ett smack om slapping, men nog är du fantastiskt originell alltid! :D
:lol: :lol: :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Du är litt mer unikk än jej.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

hmm... tror jag gör nåt linknande ibland iaf, men typ aldrig mutat. men hur som helst suger jag rätt hårt på slapping så jag får aldrig bruk för det
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

http://www.youtube.com/watch?v=nCoHgfCVbYE

Kolla in snubben! Han ser så jädra go ut va?

Men vid 1.20 typ är det dubbelpop som gäller, det var därför jag postade denna länk...
Senast redigerad av Chriller den mån 12 maj 2008, 23:00, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Chriller skrev:I låten "Backbite" med Teddybears Sthlm tror jag att basmannen gör en flerfingerspop i introt.
Men låten får du ladda ner själv, den fanns inte att länka nånstans som jag hittade.
I nåt annat drygt forum så skulle du säkert blivit bannad för att ha propagerat för lagbrott ;)
grejor
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

edvine skrev:
Chriller skrev:I låten "Backbite" med Teddybears Sthlm tror jag att basmannen gör en flerfingerspop i introt.
Men låten får du ladda ner själv, den fanns inte att länka nånstans som jag hittade.
I nåt annat drygt forum så skulle du säkert blivit bannad för att ha propagerat för lagbrott ;)
Eh, det beror väl liiiiiiiite på var du laddar ner låtarna eller?

Tog dock bort tipset eftersom jag hittade länken ovan, kolla in den. Underhållande på flera sätt...
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Är det jag som är fantastiskt originell...

Inlägg av basmartin »

the_great_alfonzo skrev:Eller rippar jag bara omedvetet av någon med följande slapteknik?
Berättade om det i nån annan tråd för läänge sen och kom på nu att det inte verkade vara så bekant? Nåväl, detta är vad som händer: Jag poppar en sträng, sen en sträng till, obönhörligt snabbt! fast bara 1 gång.. Låter bra dock. Känns lite sådär som något som victor wooten skulle kunna hitta på, men orkar inte kolla honom :) Kör oftast mute:at på dessa 2, men går att använda rent också. Lite sådär percussionistiskt, som double thump fast med pop då! Snälla snälla snälla säg att jag är den enda som gör såhär? Vore fett najs... 8)
Tror att det kallas för "flam". Marcus Miller mfl brukar använde det.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Favorit i repris:

Vem är Marcus Miller?
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Chriller skrev:Favorit i repris:

Vem är Marcus Miller?
Glenn Millers brorson!
Lirar basklarinett! :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Chriller skrev:Favorit i repris:

Vem är Marcus Miller?
Den enda slapsnubben jag har koll på, så att så fort det snackas slap så är han den enda jag kan referera till.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

basmartin skrev:
Chriller skrev:Favorit i repris:

Vem är Marcus Miller?
Den enda slapsnubben jag har koll på, så att så fort det snackas slap så är han den enda jag kan referera till.
Det är han som har ungefär samma sound som Steve Harris eller?

Ska det spelas slap är Jens Lodén kungen. Om du frågar mig alltså.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Chriller skrev:
basmartin skrev:
Chriller skrev:Favorit i repris:

Vem är Marcus Miller?
Den enda slapsnubben jag har koll på, så att så fort det snackas slap så är han den enda jag kan referera till.
Det är han som har ungefär samma sound som Steve Harris eller?

Ska det spelas slap är Jens Lodén kungen. Om du frågar mig alltså.
Du hörde uppenbarligen inte Boom i Unicorns monter i lördags! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Klopper skrev:
Chriller skrev:
basmartin skrev:
Chriller skrev:Favorit i repris:

Vem är Marcus Miller?
Den enda slapsnubben jag har koll på, så att så fort det snackas slap så är han den enda jag kan referera till.
Det är han som har ungefär samma sound som Steve Harris eller?

Ska det spelas slap är Jens Lodén kungen. Om du frågar mig alltså.
Du hörde uppenbarligen inte Boom i Unicorns monter i lördags! :D
BOOM är en fin kille på alla sätt - även när det gäller slap.
Oj oj.
Man blir ju matt i knäna när han drar igång.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Chriller skrev:
Klopper skrev:
Chriller skrev:
basmartin skrev:
Chriller skrev:Favorit i repris:

Vem är Marcus Miller?
Den enda slapsnubben jag har koll på, så att så fort det snackas slap så är han den enda jag kan referera till.
Det är han som har ungefär samma sound som Steve Harris eller?

Ska det spelas slap är Jens Lodén kungen. Om du frågar mig alltså.
Du hörde uppenbarligen inte Boom i Unicorns monter i lördags! :D
BOOM är en fin kille på alla sätt - även när det gäller slap.
Oj oj.
Man blir ju matt i knäna när han drar igång.
+ massor!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Fast BOOM kan inte slappa, för det gör han bara hemma :lol:

(hans egen kommentar)
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Pronto
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 21:54

Re: Är det jag som är fantastiskt originell...

Inlägg av Pronto »

the_great_alfonzo skrev:Eller rippar jag bara omedvetet av någon med följande slapteknik?
Berättade om det i nån annan tråd för läänge sen och kom på nu att det inte verkade vara så bekant? Nåväl, detta är vad som händer: Jag poppar en sträng, sen en sträng till, obönhörligt snabbt! fast bara 1 gång.. Låter bra dock. Känns lite sådär som något som victor wooten skulle kunna hitta på, men orkar inte kolla honom :) Kör oftast mute:at på dessa 2, men går att använda rent också. Lite sådär percussionistiskt, som double thump fast med pop då! Snälla snälla snälla säg att jag är den enda som gör såhär? Vore fett najs... 8)
Det låter som du beskriver en vanlig double pluck? :P Görs oftast på D och G-strängen dock men det funkar ju lika bra på bara en sträng.

http://www.youtube.com/watch?v=pfLzO-e7PX0

Tyvärr använder många kända slap basister det. Fast det kanske inte är alls såhär du menar så då får jag ursäkta. Men det ger som du säger ett väldigt percussiveliknandeljud om man gör det mutat.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Är det jag som är fantastiskt originell...

Inlägg av Cuba »

Pronto skrev:
the_great_alfonzo skrev:Eller rippar jag bara omedvetet av någon med följande slapteknik?
Berättade om det i nån annan tråd för läänge sen och kom på nu att det inte verkade vara så bekant? Nåväl, detta är vad som händer: Jag poppar en sträng, sen en sträng till, obönhörligt snabbt! fast bara 1 gång.. Låter bra dock. Känns lite sådär som något som victor wooten skulle kunna hitta på, men orkar inte kolla honom :) Kör oftast mute:at på dessa 2, men går att använda rent också. Lite sådär percussionistiskt, som double thump fast med pop då! Snälla snälla snälla säg att jag är den enda som gör såhär? Vore fett najs... 8)
Det låter som du beskriver en vanlig double pluck? :P Görs oftast på D och G-strängen dock men det funkar ju lika bra på bara en sträng.

http://www.youtube.com/watch?v=pfLzO-e7PX0

Tyvärr använder många kända slap basister det. Fast det kanske inte är alls såhär du menar så då får jag ursäkta. Men det ger som du säger ett väldigt percussiveliknandeljud om man gör det mutat.
Kolla in trippel-ollat han gör med sin vänsterhand vid exakt 1:00 in i videon!!!! :lol:
Skriv svar