Öppna strängar?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar

Öppna strängar?

Ja. Jag lägger gärna en fras så att jag kan använda öppna strängar, om det går.
10
43%
Nej. Jag lägger helst en fras så att jag inte behöver använda öppna strängar, om det går.
12
52%
Annat svar. Förklara gärna!
1
4%
 
Antal röster: 23

Användarvisningsbild
sixpanbass
Medlem
Inlägg: 457
Blev medlem: tis 28 okt 2008, 21:08
Ort: Uppsala

Öppna strängar?

Inlägg av sixpanbass »

För egen del så tycker jag att öppna strängar krånglar till mer än de underlättar. När man spelar en öppen sträng så kan man vila vänsterhanden lite, men det får man igen när man skall spela nästa ton och måste försäkra sig om att den öppna tonen blir dämpad.

Om man tex. skall spela ett öppet D följt av ett öppet A som dessutom skall vara staccato, och det dessutom händer röriga saker före och efter, då blir det obekvämt tycker jag.
Senast redigerad av sixpanbass den sön 05 jun 2016, 16:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Jag varierar väldigt, väldigt, väldigt mycket mellan att använda mig av öppna strängar och inte. Det hänger väldigt mycket på dels musikstil jag spelar, och dels vilken tonart det handlar om.
Spelar jag t.ex hårdrock och liknande blir det ofta öppen e (eller droppad till d), tillsammans med lite riff som pumpar "ovanför", typ metallica-stuket.
Spelar jag jazz använder jag nästan aldrig öppna strängar.
Jag vet inte alls varför jag inte gör det, men jag håller på att försöka vänja mig av med det. Det är ganska skönt att kunna vila vänsterhanden ibland.
Vill nog påstå att det är 50/50 fördelning på om jag använder öppna strängar i licks och solon i en låt eller inte.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Studera James Jamerson. Han använde ofta öppna strängar.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Aesthetica skrev:Jag varierar väldigt, väldigt, väldigt mycket mellan att använda mig av öppna strängar och inte. Det hänger väldigt mycket på dels musikstil jag spelar, och dels vilken tonart det handlar om.
Spelar jag t.ex hårdrock och liknande blir det ofta öppen e (eller droppad till d), tillsammans med lite riff som pumpar "ovanför", typ metallica-stuket.
Spelar jag jazz använder jag nästan aldrig öppna strängar.
Jag vet inte alls varför jag inte gör det, men jag håller på att försöka vänja mig av med det. Det är ganska skönt att kunna vila vänsterhanden ibland.
Vill nog påstå att det är 50/50 fördelning på om jag använder öppna strängar i licks och solon i en låt eller inte.
+1
Fast jag spelar i princip aldrig på öppet ändå
grejor
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

öppen sträng använder jag bara på låga E.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Så lite som möjligt, tycker det låter bättre frettat..!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
calleballe
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: lör 11 okt 2008, 09:34
Ort: Linköping

Inlägg av calleballe »

Jag spelar BARA öppna stängar, händer att jag ibland att övriga i bandet tycker jag är låst en och samma.... :twisted:
//Calle Balle
Tecamp Puma 350, Maruszczyk Elwood 4:a (metallic blue, matching headstock)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Så lite jag kan.. mina basar har hittills låtit bättre utan.. kan bero på stränghöjden.. :oops:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
sixpanbass
Medlem
Inlägg: 457
Blev medlem: tis 28 okt 2008, 21:08
Ort: Uppsala

Inlägg av sixpanbass »

calleballe skrev:Jag spelar BARA öppna stängar, händer att jag ibland att övriga i bandet tycker jag är låst en och samma.... :twisted:
Byt till harpa! :tummenupp:
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Så lite som möjligt, en frettad ton låter alltid bättre.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

Om jag finner att tonen "nås" lättare med lös sträng så nyttjar jag en lös sträng...

Alltså av ren bekvämlighet inget annat... fast ibland kan en lös sträng låta helt OK! :tummenupp:
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

macahan skrev:öppen sträng använder jag bara på låga E.
..och även jag, vet inte varför. Kanske brist på teknik, det blir lättare att ha kontroll över tonen och timingen tycker jag och lättare att transponera förstås...

*EDIT* baskomp alá Burning love i låga A är rätt ansträngande att köra utan öppen A-sträng.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Jag hör nog också till skaran som använder lösa strängar så lite som möjligt, åtminstone när jag spelar basgångar. Annat är det när jag spelar friare grejer - d.v.s. inte kompar någon - och då särskilt om jag spelar på en VI.
Skriv svar