Slapping, hur gör man och vad ska man tänka på?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

ai.daedalus skrev:Jo han har jag suttit o lyssnat på ett par gånger. att en sån jävel inte sitter med 5 olika champagne till frukosten det fattar jag inte :P
Tror du att det överhuvudtaget finns någon som sitter med fem sorters champagne till frukost på grund av sitt basspel?
I så fall måste jag krossa den illusionen för dig.

I övrigt tycker jag att den där killen är skicklig, men har lite svårt att se att han skulle kunna funka i ett bandsammanhang. I alla fall inte som han spelar i videon.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

bootsy skrev:
ai.daedalus skrev:Jo han har jag suttit o lyssnat på ett par gånger. att en sån jävel inte sitter med 5 olika champagne till frukosten det fattar jag inte :P
Tror du att det överhuvudtaget finns någon som sitter med fem sorters champagne till frukost på grund av sitt basspel?
I så fall måste jag krossa den illusionen för dig.

I övrigt tycker jag att den där killen är skicklig, men har lite svårt att se att han skulle kunna funka i ett bandsammanhang. I alla fall inte som han spelar i videon.
möjligtvis i ett progressivt cirkus-punkband. annars inte.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Joel86
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:48
Ort: Luleå

Inlägg av Joel86 »

Liten skrev:
bootsy skrev:
Bonehead skrev:Karlfan är ju det tråkigaste som gått på jorden i ett par vita skor
Inte sant?

Man kan knappt hålla ögonen öppna.
Det lite roliga i det hela är hur smal han egentligen är..
Jag har prince Rave2000 live på dvd hemma... vilket är in 4:3 format..
Min duk är 108" i 16:9 format.. Alla ser feta ut som fan...
but not larry! :mrhappy:
Rave2000...Har den också. Larry är kunglig i den. vilket groove han har alltså! Ser så sjukt enkelt ut när han spelar :P
//Woodo B6 Mahogany Burl, Warwick Corvette $$ 4:a, Bubinga 6:a tillverkad av privat basbyggare // EBS Drome, Boss Me-50B //
Användarvisningsbild
Max
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 08:08
Ort: Västerås

Inlägg av Max »

Spela oktaver till och börja med. det gjorde jag iaf. Nu har jag utvecklat det och kan spela lite riff och licks. alla på min skola är förvånade hur jag fick till det. men det var att jag spelade oktaver och övade på att träffa med tummen rätt. jag spelar rätt parallellt med strängarna.
// Max

Mitt band:
https://www.facebook.com/Slatemetal/?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Lime
Medlem
Inlägg: 108
Blev medlem: sön 08 feb 2009, 19:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Lime »

Kanske mycket har upprepats, men här kommer lite fler tips att tänka på:

* Var så mycket parallell i armen som du kan.
* Öva långsamt, se till att träffa rätt med thumb slappen.
* Slappna av i armen
* Använd handleden, armbågen ska vara stilla
* Träffa inom det tredje bandet nerifrån på strängen för bästa ljud.
* När du slår till strängen med tummen, se till att du snabbt lämnar strängen med tummen igen. Tänk dig att du får en stöt när du slår på strängen, så att du snabbt måste bort från strängen. Om du håller kvar med tummen vid strängen för länge, blir det bara ett dött ljud.

Hoppas det var till någon hjälp!
Lilldjuret
Medlem+
Inlägg: 1954
Blev medlem: ons 17 dec 2008, 10:23
Ort: Piteå

Inlägg av Lilldjuret »

Larry Graham var ju bland det svängigare jag hört i basväg. Men han lyckas ju låsa med trummisen så grymt hårt, till skillnad från dagens "Jag måste skynda mig igenom låten annars får jag inget backstage då gitarristen snott alla brudar"...
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Lime: Inte säker på att jag kan skriva under på punkterna.. även om jag själv ofta spelar på det viset.. för många variabler så som hur högt upp du har basen etc för att kunna generalisera.. (imo)

Lilldjuret: Han har ju hållt på ett tag om man säger! ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

bootsy skrev:
ai.daedalus skrev:Jo han har jag suttit o lyssnat på ett par gånger. att en sån jävel inte sitter med 5 olika champagne till frukosten det fattar jag inte :P
Tror du att det överhuvudtaget finns någon som sitter med fem sorters champagne till frukost på grund av sitt basspel?
I så fall måste jag krossa den illusionen för dig.

I övrigt tycker jag att den där killen är skicklig, men har lite svårt att se att han skulle kunna funka i ett bandsammanhang. I alla fall inte som han spelar i videon.
Det har jag inte svårt att se. Tycker han har många förutsättningar att fungera kanon i ett band.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar