Motivation behövs! (jag har kyrkotonarter i läxa)

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Motivation behövs! (jag har kyrkotonarter i läxa)

Inlägg av TredoX »

Min bas lärare gav mig en jazz låt i läxa (på mitt initiativ).
Nu blev det även så att jag skulle lära mig alla kyrkotonarter så jag kan sola genom låter (övningssyfte).

Låter heter Beautiful Love (ledsen för detta: http://open.spotify.com/track/3ISNW9VtMtG2owmLx3fkO0)

...och jag har fått ackorden och till det har jag satt ut frygisk, eolisk, dorisk etc.

Hur tycker ni jag ska göra för att lära mig skalorna samt att få in dem i låten?

Först lära mig alla skalorna sen spela låten eller lära mig en i taget och spela bara grundton/växel på de skalorna jag inte kan och "sola" där jag kan?
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
john.b
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 18 jul 2007, 20:23

Inlägg av john.b »

ett tips jag fick av mattias windemo som är en fantastiskt bra lärare i improvisation.
han brukar tipsa elever att hitta soundet och feelingen i skalorna. kyrkotonarterna
har ju verkligen tydliga modus om man spelar igenom dom. detta blir extra
tydligt på piano. ett bra exempel är mixolydisk. lägg ett dubbelt g i basen och
spela runt med c-durstoner. gör liknande med de andra skalorna och hitta de olika
sounden.

ett tips som kan hjäpa
Turn on, tune in, drop out
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Tack!

Ska testas imorgon :)
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Sartic
Medlem+
Inlägg: 732
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 04:02
Ort: Järfälla

Inlägg av Sartic »

Förlåt, men du ser ut som Darin på din profilbild. :retar:
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Sartic skrev:Förlåt, men du ser ut som Darin på din profilbild. :retar:
Fan va jag vill byta den nu.
Hoppas ingen annan kommenterar det, då åker den!

(pratabasare räknas inte, ni är skapta för att retas)
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Sartic
Medlem+
Inlägg: 732
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 04:02
Ort: Järfälla

Inlägg av Sartic »

Bild
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av archisland »

En liten ramsa för att komma ihåg "de vanliga" kyrkotonarterna(Inte Superlokrisk etc.) är

John - Jonisk(C)
Dorian - Dorisk(D)
Farts - Frygisk(E)
Like - Lydisk(F)
My - Mixolydisk(G)
Aunt- Aeolisk/Eolisk(A)
Lisa - Lokrisk(B)

Skrev ut vilket läge de ligger i om man spelar i C-dur.
En lydisk bli således en skala innehållande alla C-durs toner, men med tonen F som startpunkt! :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Ett sätt att lära sig var kyrkotonarterna så spelas är att tänka funktionerna på ackorden. Har du koll på funktionsanalys/steganalys?

Nu går ju Beautiful Love i Dm, så det blir en liten avvikelse när A7(dominanten) kommer, men så kan det gå... Annars så klarar man sig med att spela D aeolisk hela låten utom när dominanterna kommer. Dock får skalan ett annat namn när man byter ackord eftersom skalan då ändrar modus(starton).

Om man listar upp funktionerna så ser det ut så här:

Kod: Markera allt

Tonika(Dm)  Subdominant(Gm)    Dominant(A7)
aeolisk     dorisk             Frygisk med höjd ters(spanskfrygisk)

Tonikaparallell(F)   Subdominantparallell(Bb)   Dominantparallell(C7)
Jonisk               Lydisk                      Mixolydisk

Subdominantens kontraparallell(Em7b5)
Lokrisk
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av archisland »

basmartin skrev:Ett sätt att lära sig var kyrkotonarterna så spelas är att tänka funktionerna på ackorden. Har du koll på funktionsanalys/steganalys?

Nu går ju Beautiful Love i Dm, så det blir en liten avvikelse när A7(dominanten) kommer, men så kan det gå... Annars så klarar man sig med att spela D aeolisk hela låten utom när dominanterna kommer. Dock får skalan ett annat namn när man byter ackord eftersom skalan då ändrar modus(starton).

Om man listar upp funktionerna så ser det ut så här:

Kod: Markera allt

Tonika(Dm)  Subdominant(Gm)    Dominant(A7)
aeolisk     dorisk             Frygisk med höjd ters(spanskfrygisk)

Tonikaparallell(F)   Subdominantparallell(Bb)   Dominantparallell(C7)
Jonisk               Lydisk                      Mixolydisk

Subdominantens kontraparallell(Em7b5)
Lokrisk
Du Martin.. Skulle vara väldans gött om du ville ta upp när man ska/kan använda vilken skala(Förutom Dur/Moll-penta..) när man solar i en lektion eller så.. Superskalorna skulle också vara gött att få info om :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

archisland skrev:
basmartin skrev:Ett sätt att lära sig var kyrkotonarterna så spelas är att tänka funktionerna på ackorden. Har du koll på funktionsanalys/steganalys?

Nu går ju Beautiful Love i Dm, så det blir en liten avvikelse när A7(dominanten) kommer, men så kan det gå... Annars så klarar man sig med att spela D aeolisk hela låten utom när dominanterna kommer. Dock får skalan ett annat namn när man byter ackord eftersom skalan då ändrar modus(starton).

Om man listar upp funktionerna så ser det ut så här:

Kod: Markera allt

Tonika(Dm)  Subdominant(Gm)    Dominant(A7)
aeolisk     dorisk             Frygisk med höjd ters(spanskfrygisk)

Tonikaparallell(F)   Subdominantparallell(Bb)   Dominantparallell(C7)
Jonisk               Lydisk                      Mixolydisk

Subdominantens kontraparallell(Em7b5)
Lokrisk
Du Martin.. Skulle vara väldans gött om du ville ta upp när man ska/kan använda vilken skala(Förutom Dur/Moll-penta..) när man solar i en lektion eller så.. Superskalorna skulle också vara gött att få info om :)
+100000000000
grejor
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

edvin skrev:
archisland skrev: Du Martin.. Skulle vara väldans gött om du ville ta upp när man ska/kan använda vilken skala(Förutom Dur/Moll-penta..) när man solar i en lektion eller så.. Superskalorna skulle också vara gött att få info om :)
+100000000000
Jo, det kan jag väl göra. Men det finns inte så många hemligheter egentligen, man kan spela vad som helst över vilket ackord som helst, bara det låter bra. Och det betyder att pricka rätt ton vid rätt tidpunkt... :)
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Sartic skrev:Bild
Jag kommer söka genom hela järfälla....
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

basmartin skrev:Ett sätt att lära sig var kyrkotonarterna så spelas är att tänka funktionerna på ackorden. Har du koll på funktionsanalys/steganalys?

Nu går ju Beautiful Love i Dm, så det blir en liten avvikelse när A7(dominanten) kommer, men så kan det gå... Annars så klarar man sig med att spela D aeolisk hela låten utom när dominanterna kommer. Dock får skalan ett annat namn när man byter ackord eftersom skalan då ändrar modus(starton).

Om man listar upp funktionerna så ser det ut så här:

Kod: Markera allt

Tonika(Dm)  Subdominant(Gm)    Dominant(A7)
aeolisk     dorisk             Frygisk med höjd ters(spanskfrygisk)

Tonikaparallell(F)   Subdominantparallell(Bb)   Dominantparallell(C7)
Jonisk               Lydisk                      Mixolydisk

Subdominantens kontraparallell(Em7b5)
Lokrisk
Vilken tur att jag har lektion på tisdag så jag kan ta med denna våg av kunskap och få den förklarad för mig ännu en gång ^^

Tack för din hjälp.

Jag har faktiskt lyckats "lära" mig skalorna tillräckligt bra nu för att ta mig genom låten med improvisation.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
subkontra
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 08 okt 2007, 10:35
Ort: Luleå

Inlägg av subkontra »

Lite sent ute men....

När jag ska lära ut kyrkotonarterna till mina elever så brukar jag tipsa dem om att först och främst lära sig vilka som dur respektive mollskalor.
Sedan lär man sig vika karaktärstoner respektive skala har. Utgår man från ren dur och mollskala blir detta enkelt.

En dorisk skala är en mollskala med ett höjt sjätte steg, lydisk är en durskala med höjt fjärde steg o.s.v.

När det gäller improvisationen så tycker jag det är enkelt att utgå från II-V-I progressioner när det gäller standard jazz. Har du 251:a i dur till exempel Dm7 G7 Cmaj7 så använder du helt enkelt C-jonisk eftersom tonmaterialet är detsamma som D-dorisk och G-mixolydisk.

Nu är ju inte detta allt. Som någon tidigare nämnde är öronen ditt bästa hjälpmedel. Duke Ellington brukade ju hävda "if it sounds good, it is good"
Skriv svar