Metodik för avistaläsning?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
Wennefer
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 03:23
Ort: Stockholm

Metodik för avistaläsning?

Inlägg av Wennefer »

Hade lektion på skolan idag om inlärningssätt, dvs att olika personer lär sig olika bra med hjälp av olika metoder och i olika miljöer.

Jag måste öva upp så att jag kan läsa avista (f-klav främst) skitbra till musikhögskolesökningarna nästa år.. av någon anledning så sätter sig inte tonhöjderna i mitt huvud.. Jag kan ganska mycket teori och så, men det är just att snabbt se vilken ton som är vilken som är det svåra.

Det måste finnas olika tekniker eller metoder för att lära in detta bra?

Någon?
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Viktigaste är bara att öva och öva, och låta det ta sin tid. Kör hårt några dagar så kommer du märka framstegen.
När det kommer till att lära sig läsning så kan det vara segt i början, sen knäcker man koden och så är det som att cykla.
Men några genvägar finns det nog inte, det är bara att läsa och läsa.

Något som är viktigt för hastigheten på läsningen är att alltid ligga steget före, att läsa av 1-2 takter innan man väl är där. Medans man fortfarande läser den aktuella takten. Kan vara klurigt men det kommer automatiskt efter ett tag.
Men mitt viktigaste tips; ligg alltid steget före.
Fender
Ampeg
Janne

Inlägg av Janne »

+1 på Ale. Du kan säkert leta dig tokig efter rätt metodik/miljö, i slutändan är det ändå mängdträning som gäller tror jag. Hoppa med i någon ensemble där du får läsa noter, sak samma vad egentligen, bara du råkar ut för nya noter varje vecka. Typ någon blåsorkester eller storband med arrade basstämmor eler nåt annat. Eller sätt ihop en liten jazzcombo.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Du får förresten gärna låna lite läsningsgrejor av mig, har ju en hel hög med prylar.
Bästa materialet att öva på är i min mening klassiska prylar för kontrabas. Svåra passager, stora intervall och intressant rytmik. Själv jobbar jag just nu med massa gamla Rabbath-prylar. Det är ju för arco men går att applicera även på elbas.
Fender
Ampeg
Janne

Inlägg av Janne »

Sen tycker jag att man lär sig notläsningen rätt bra genom att skriva mycket noter. Lärde mig själv notläsning för klassisk gitarr först och märkte att jobbet med att transkribera från andra instrument gav en skjuts i min notläsning. Fast då skrev jag ju för hand, tusan vet om man lär sig på samma sätt om man skriver i datorn?
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Lär dig spela lite enkla pianostycken. Det har iaf hjälpt mig mycket att jag spelade piano innan bas. Gav mig grunden för att läsa noter.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Janne skrev:Sen tycker jag att man lär sig notläsningen rätt bra genom att skriva mycket noter. Lärde mig själv notläsning för klassisk gitarr först och märkte att jobbet med att transkribera från andra instrument gav en skjuts i min notläsning. Fast då skrev jag ju för hand, tusan vet om man lär sig på samma sätt om man skriver i datorn?
Yes! Mycket viktigt, glömde det.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Budda B.
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 08 mar 2008, 17:41
Ort: Göteborg

Inlägg av Budda B. »

Jag har två tips:

1. Var snäll mot dig själv: Tillåt dig att öva så långsamt så att du får uppleva att du fixar det. Om det så är en takt i minuten, så är den positiva känslan viktig för inlärning, tror jag.

2. Kom ihåg hur det var när du lärde dig läsa. Detta är samma sak. Låt det ta tid. Du är redan duktig, jämför dig inte med andra. Öva, öva, öva. Det är kul. Andas lugnt.


peace
Budda
Fender, Lakland, Ampeg Baby Bass, m fl
Användarvisningsbild
Wennefer
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 03:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Wennefer »

Budda B. skrev:Jag har två tips:

1. Var snäll mot dig själv: Tillåt dig att öva så långsamt så att du får uppleva att du fixar det. Om det så är en takt i minuten, så är den positiva känslan viktig för inlärning, tror jag.

2. Kom ihåg hur det var när du lärde dig läsa. Detta är samma sak. Låt det ta tid. Du är redan duktig, jämför dig inte med andra. Öva, öva, öva. Det är kul. Andas lugnt.


peace
Budda
"Jag kan läsa noter, jag är inte rädd..." :D

Tack för alla tips hörrni! Har suttit och nött idag och jag känner mig redan dubbelt så snabb som igår.. så jag antar att det får ta sin lilla tid.. får bara se till att utsätta mig mycket för det.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Ställs inte så stora krav på notläsning på musikhögskolor numera, så ta det lugnt. Lär i den takten du behöver för att bli bra på det. Gött när man väl kan det.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
johan_maximilian
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:19

Inlägg av johan_maximilian »

Några bra böcker jag lärde mycket av var the studio bassist 1-3.
(med övningsskiva du kan spela till och lyssna på basisten)

kom ihåg finns bara ett sätt att lära sig:
att göra det om och om igen!

ta det sakta i början och se till så att du klarar all rytmik innan du spelar en ton! ta sedan upp tempot efter hand. sakta medium och fort är 3 lämpliga hastigheter.

kör på....
If you think you can´t, you can´t. If you think you can, you can!
Unicorn Pure Art JM6, MTD 630-24, Fender Jazz, Kontrabas 1/4, se mer här: http://jm-bass.com
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jag kan bara skriva under på det som andra har påtalat. Öva, öva och öva. Börja sakta och lungt och öka hastigheten efterhand. Enligt min erfarenhet är rytmiken svårare än tonhöjderna, så det kan vara värt att öva rytmläsning separat, antingen genom att spela rytmer på basen, eller klappa dem med händerna (ett mycket bra sätt att få in rytmen "i kroppen" imo), eller kanske rentav bådadera.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jämför med när du lärde dig läsa svenska. I början f-f-a-a-r-r: FAR etc Så småningom Dostojevski på gymnasiet.

Ett bra sätt är - som med allt möjligt annat - att "utsätta sig" för det man vill lära sig, gärna i skarpt läge. Ger ofta bra effekt...

En annan bra grej är att skaffa noter OCH ljud (downloads/cd etc) o sen "läsa med" i det man hör. UTAN att använda stop/pause/rewind-knapparna.
Användarvisningsbild
johan_maximilian
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:19

Inlägg av johan_maximilian »

Just det!

Absolut, skarpt läge är bästa sätt!

Gå med i närmaste amatör big band då storband ofta skriver ut varje ton.
På det viset blev jag sporrad och lärde mig fort.
Jag var med i Telia Big band och Öresound Big Band samtidigt innan jag åkte till Berklee i USA.

ofta är det bara fjärdedelar i walking noterna så rhytmen är ganska enkel..............
If you think you can´t, you can´t. If you think you can, you can!
Unicorn Pure Art JM6, MTD 630-24, Fender Jazz, Kontrabas 1/4, se mer här: http://jm-bass.com
Skriv svar