Bandlösa övningar?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

Hoppar på den här tråden, jag har väldigt länge velat skaffa mig en bandlös bas, men pga ekonomiska prioriteringar (läs familjeliv) så har det aldrig blivit av, tills nu... Jag ser en massa bandlösa basar på nätet till salu, förmodligen folk som har tröttnat. Jag spelar endast på fritiden, och undrar hur stor chans det är vid 30+ att jag kan bemästra detta instrument? Jag vill gärna höra både poitiva och negativa erfarenheter av bandlöst lir. Husguden just nu är Tony Franklin (första Blue Murder skivan).
Fender Deluxe Jazz V
Användarvisningsbild
Gson
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 13:07
Ort: Swedbank-swed+eryd

Inlägg av Gson »

Gröna Lyktan skrev:Hoppar på den här tråden, jag har väldigt länge velat skaffa mig en bandlös bas, men pga ekonomiska prioriteringar (läs familjeliv) så har det aldrig blivit av, tills nu... Jag ser en massa bandlösa basar på nätet till salu, förmodligen folk som har tröttnat. Jag spelar endast på fritiden, och undrar hur stor chans det är vid 30+ att jag kan bemästra detta instrument? Jag vill gärna höra både poitiva och negativa erfarenheter av bandlöst lir. Husguden just nu är Tony Franklin (första Blue Murder skivan).
Hej,
Va kul att du vill satsa på bandlöst! Det var jag som startade den här tråden och jag fick många och bra tips mycket snabbt.
Det tog mig ca 2-3 veckor (spelandes i snitt 1/2 timme om dan) innan jag kände mig trygg, men detta kan säkert variera, alla har olika förutsättningar.
Ös på bara, det lossnar så småningom! Jag är 40+ förresten så du har inga ursäkter... :wink:
/Gson
Moddad Yamaha RBX5 (MEC mickar)
Hemmabygge, Bandlös 5:a med kropp av hemmaväxt björk, Warmoth-hals och MEC Twinjazz mickar :-). Piccolo på G!
Laser-Bas

Inlägg av Laser-Bas »

Jag gör bara bandlösa övningar när jag är hemma :/
Laser-Bas

Inlägg av Laser-Bas »

:oops:
Användarvisningsbild
Pinge
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 18:01

Inlägg av Pinge »

Hej

Har haft bandlös sen sent 80 och egentligen inte känt att det är så mycket svårare och jobbigare att lära en med band. men håller med om att tipsen om att öva intonation när du övar är egentligen det ända som är viktigt för resten som jag ser det kommer när du är säker i tonen.
(nu är jag i och för sig tondöv så jag vet ju inte om det är fel men bra låter det) :D :P

Lev väl
Pinge
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Prylen med att spela bandlös är väl att det INTE ska låta så välintonerat som bandad bas utan att man ska kunna glida in och ut och tangera ett mer fritt spel med kvartstoner och större vibrato, glissandon osv. Därmed inte sagt att man inte ska kunna spela rent men om man bara över på det så är det ju liksom ingen vits med att spela bandlöst, då kunde man lika gärnat fortsatt med bandat och gjort det enklare för sig. Plus att det är mördande trist att akademiskt sitta och öva på att spela klinsikt rent.

Lyssna på basister som Alphonso Johnson, Tony Franklin, Jaco Pastorius eller Pino Palladino på Paul Youngs 80-talsplattor. Alla kör de en massa licks som förutsätter att det inte finns några band och det är sånt man ska plocka upp och vrida och vända på och göra till sitt eget. Det ska ju höras att man spelar bandlös, tillföra låten nåt annat än när man spelar bandat.

/Mats D
Skriv svar