Varifrån har ni fått erat sätt att spela?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Prata Bas Stal Min Fritid skrev:Martin Olsson främst, en grym basist som bor i Göteborg...Kan väl egentligen erkänna att jag kopierat allt från hon honom så länge jag har spelat bas.
:lol:
Nähä! :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Micael
Medlem+
Inlägg: 1090
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 15:31
Ort: Fjugesta

Inlägg av Micael »

Prata Bas Stal Min Fritid skrev:Martin Olsson främst, en grym basist som bor i Göteborg...Kan väl egentligen erkänna att jag kopierat allt från hon honom så länge jag har spelat bas.
:lol:
Tänk om man hade haft sådan tur. :wink:
www.toothpaste.se
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Micael presenterar sig
Användarvisningsbild
Prata Bas Stal Min Fritid
Medlem+
Inlägg: 1226
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 19:10
Ort: Göteborg

Inlägg av Prata Bas Stal Min Fritid »

Hihi...!
Användarvisningsbild
Wennefer
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 03:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Wennefer »

Jag körde stenhårt grundtonspumpande tills jag hörde Jaco... sen dess har det bara gått utför. Har nu börjat lägga mig till med en lite mer energiekonomisk/ergonomisk teknik.. så lite rörelse som möjligt.. till skillnad från herr pastorius som lyfter fingrarna en decimeter över greppbrädan men ändå lyckas vara bäst i världen...
Användarvisningsbild
Majskolvar
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 28 jul 2009, 21:30

Inlägg av Majskolvar »

tja...min teknik är en utveckling i skede som så många andras säkert är.
Jag har länge spelat med en 90 graders vinkel på handleden (pluck) då jag tyckte det var bekvämt och såg ganska ball ut. Men nu denna sommar efter på tok för många timmars 16 dels funk så har jag börjat uppleva en smärta i handleden som inte är det minsta trevlig alls.
Så jag lirar nu med en 5 graders lutning kanske. Det ända sura med att träna in detta är att min gammla fortfarande känns ganska etablerad i kroppen så jag kan glida ut med handen när jag spelat länge och slutat tänka.

Vänster handen är dock väldigt skolad. Mycket eknomiskt tänk med kontran i bakhuvudet.

Min slap är dock lite rolig. Jag har högerhanden/armen i paralel vinkel med strängarna och så poppar jag med sidan av pekfingret :)
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

Bajskorvar skrev:Min slap är dock lite rolig. Jag har högerhanden/armen i paralel vinkel med strängarna och så poppar jag med sidan av pekfingret :)
aldrig hört tals om att poppa med sidan av fingret förr.. :D
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Zon Sonus Special skrev:
Bajskorvar skrev:Min slap är dock lite rolig. Jag har högerhanden/armen i paralel vinkel med strängarna och så poppar jag med sidan av pekfingret :)
aldrig hört tals om att poppa med sidan av fingret förr.. :D
Det kanske är lite överkurs för dig.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

Jag blev nyfiken på musik när jag hörde Nirvana för första gången hos en polare.
Kort därefter började jag och redan nämnda polare på en kurs i klassisk gitarr, som bara varade under en termin innan den blev nerlagd. Men jag "lärde mig" spela bas på gitarren genom att i princip bara spela grundtonerna i ackorden. :oops:

När jag sedan fick min första bas så startade vi band och började spela Nirvanacovers. Så givetvis spelade jag då med plektrum och basen nere vid fotknölarna precis som Krist Novoselic.

Idag, ca 13 år senare, har jag hissat upp basen till midjehöjd ungefär men lirar fortfarande uteslutande med plektrum.
Användarvisningsbild
Pinge
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 18:01

Inlägg av Pinge »

Hej

Jag är en sån där jobbig än som inte har någon stil.
Lira i och för sig mest med plektrum men försöker fuska på de mesta tänkbara sätt bara för att det är kul sen kan man ju fråga sig hur man lyckas men det. :oops:

Lev väl
Pinge
Hippo the bassplayer
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 30 okt 2009, 19:29

Inlägg av Hippo the bassplayer »

Teknik?
Ja, har jag någon tro :)

Skämt åsido, började med trummor för typ hundra år sedan, sen såg jag Kiss och Gene S :oops: BAS, BAS, BAS...

Efter första basen halkade jag in på Status Quo med meister Alan Lancaster på bas, han är väl min absolut största influens.
Är medveten om att Quo och deras musik ofta får andra musiker att dra på smilbanden men TUNG boogie är inte så lätt som kan tro.

Har dock gått från att spela med plektrum till fingar, känslan och anslaget blir i mitt tycke mycket bättre om man lirar på det viset, men smaken är som baken. Här är det väl Quo's nuvarande basists Rhino Edwards som influerat.

Ser mig främst som rockbasist, tänker inte så mycket (och bryr mig inte heller) på teknik och sånt bara musiken blir tight och tung.

Inspiration är alltså: Alan "Nuff" Lancaster, John "Rhino" Edwards och till viss del Cliff Williams och Gene Simmons.[/b]
Fender P Deluxe, Washburn RB 2002, Squier 70's Jazz

Drömmer om en MM signature och en Status Charger

http://www.youtube.com/watch?v=nvLwadB3X6Y
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

Upgradrar mitt förra inlägg:


Har inga särskilda influenser. När jag började spela jag en del rhcp och lite annat (som jag ärligt talat inte kommer ihåg) mest rock. Spelar nu en blanding mellan funk, blues och rock
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
vinter
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 09:12
Ort: Umeå

Inlägg av vinter »

Patitucci är en bra inspirationskälla, har tagit privatlektioner av honom och han har rättat till min teknik. Tidigare har den Österrikiske basisten Gunther Kirschteiger varit en lärare som har gett många bra tips till teknisk utveckling för min del. Vet inte om han är aktiv idag. Jag tror för övrigt stenhårt på att kolla in sina förebilder och anamma så mycket som man känner behov av.
Crippis
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 06:55
Ort: Sollentuna

Inlägg av Crippis »

Jag kommer inte håg vad han nu heter men minns att jag såg han på tv för ett antal år sedan och han spelade med tre fingrar och så hade an basen i en vinkel och basen hängde lägre än dom flesta brukar ha. Nått i stil med basisten från korn. Och trots att jag inte minns varken namnet på honom eller bandet så har jag fortfarande han som största influensen.Sen så har jag fått en del på sistone bla Alex Webster, John Myung och Sharlee D'Angelo
Skriv svar