Effektiv övning

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
affe_kaffe
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 12:31
Ort: Forserum

Effektiv övning

Inlägg av affe_kaffe »

Är de någon som har någon idé om hur man övar mest effektivt på elbasen? är de 30-40 minuter övning sen en pause på några minuter sen kör man på igen. hur övar ni?
Fender American Standard Jazz Bass®-08
Fender precision bass
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Det beror helt på vad du jobbar på, vad du tillämpar för material osv osv. 40 min hos en kan vara 2 minuter hos en annan. Man hänger ofta upp sig på tid när det kommer till övning, men det relevanta är vad du över på, hur du tillämpar det, i vilken ordning du gör det, och vad som är ambitionen med det.
8 timmars övande på "fel saker" är inte ens nära 10 minuter "rätt saker"
Det du får fråga dig själv är vad du vill jobba på, de brister du har som du behöver jobba med, och ständigt analysera dina framsteg. Så länge du finner övandet kul och givande, så behöver du inte bry dig om tiden.
Man ska aldrig tvinga sig till att öva, känner man inte för att ta upp instrumentet en dag så bör man inte heller göra det, det ger ingenting.

Rent speltekniskt, och när det kommer till förmågan att bibehålla koncentrationen så är ju tid desto intressantare.
Av ergonomiska skäl helt enkelt, att slippa slita ut sig. Det är såklart helt beroende på vad du övar på, och hur tekniskt krävande det är. Men generellt så försök ta paus var 20 minut, för att skona händerna och tankeverskamheten. En paus kan ju innebära någon annan typ av övning, lyssna på musik, planka något, skriva ner något osv.
Fender
Ampeg
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Inlägg av allan »

Timer. 10min. Skitjobbigt. Kliar över hela kroppen, men effektivt........sen på det igen.... :roll:
Användarvisningsbild
affe_kaffe
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 12:31
Ort: Forserum

Inlägg av affe_kaffe »

Jag går ju på musik folkis och får ganska mycket läxor när de gäller mitt bas spel. och de läxor jag får är ju på saker jag måste öva upp. men jag är en person som gillar att öva mycket. men de jag har i läxa denna veckan tex. är att spela olika grooves och sånt. har även mycket jazz i läxa. sånt som jag inte behäskar så bra. plus att jag måste jobba med mitt sväng
Fender American Standard Jazz Bass®-08
Fender precision bass
Skriv svar