Swing solo

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Bengan
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
Ort: Ulricehamn

Swing solo

Inlägg av Bengan »

Jag har spelat jazz större delen av min tid som basist och nu till våren ska här sökas folkis. I och med detta har jag insett att det är dax att ta tag i ett ämne jag har undvikigt: hur fan gör man ett snyggt bas solo i en rejäl 180bpms swing låt??

problemet ligger inte i teori eller teknik, jag får helt enkelt inte upp slingor i huvudet som jag tycker passar.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Det är ju i princip helt omöjligt att säga.
Slingor som passar? Du menar att det är vokabulären som rostar? Lyssna på prylar, planka, lira, plugga din improvisationsteori. Snyggt är svårdefinierat. Spela inifrån, som du känner, och vad du vill lira. Försök inte låta som någon annan.
En up swing har troligtvis en hel del changes, öva att lira på changes naturligt, kolla in bebop-språket. Spela spela spela så att det inte begränsar dig, så du kan få fram det du har i huvudet.
Vad är det för låt du ska spela?
Fender
Ampeg
Janne

Inlägg av Janne »

Svårt att råda utan att veta nåt om dig och dessutom är jag ingen större solist själv, men två råd slänger jag ändå ut.

- Lyssna på mycket bra jazzmusik.
- Skaffa dig en liten bank med licks som du utgår från och alltid kan plocka fram om inspiritationen tryter.
Bengan
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bengan »

Ale skrev:Det är ju i princip helt omöjligt att säga.
Slingor som passar? Du menar att det är vokabulären som rostar? Lyssna på prylar, planka, lira, plugga din improvisationsteori. Snyggt är svårdefinierat. Spela inifrån, som du känner, och vad du vill lira. Försök inte låta som någon annan.
En up swing har troligtvis en hel del changes, öva att lira på changes naturligt, kolla in bebop-språket. Spela spela spela så att det inte begränsar dig, så du kan få fram det du har i huvudet.
Vad är det för låt du ska spela?
Problemet ligger i att inte hittar vad jag känner (fan va flummigt de lät), när jag soloar över en balad eller en trevlig bossa eller så känner jag ganska så direkt precis vad jag vill lira. men i detta fallet (just nu är det Just Friends) så finns det inget, jäg känner mig tom.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Bengan skrev:
Ale skrev:Det är ju i princip helt omöjligt att säga.
Slingor som passar? Du menar att det är vokabulären som rostar? Lyssna på prylar, planka, lira, plugga din improvisationsteori. Snyggt är svårdefinierat. Spela inifrån, som du känner, och vad du vill lira. Försök inte låta som någon annan.
En up swing har troligtvis en hel del changes, öva att lira på changes naturligt, kolla in bebop-språket. Spela spela spela så att det inte begränsar dig, så du kan få fram det du har i huvudet.
Vad är det för låt du ska spela?
Problemet ligger i att inte hittar vad jag känner (fan va flummigt de lät), när jag soloar över en balad eller en trevlig bossa eller så känner jag ganska så direkt precis vad jag vill lira. men i detta fallet (just nu är det Just Friends) så finns det inget, jäg känner mig tom.
Hur mycket har du lyssnat på den stilen då?
För att kunna reproducera en stil så måste man veta hur det brukar låta, om man vill sola konservativt så att säga, hehe. Lyssna på Miles, parker osv och känn hur dem fraserade.
grejor
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Så här skulle jag tänka:

Den där låten finns ju i minst 30 versioner på Spotify. Välj ut fem du gillar och som svänger (Sinatras version är t ex snarare i 30 bpm..). Sjung med i solona. Det du kan sjunga kan du spela.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Bengan
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bengan »

edvin skrev:
Bengan skrev:
Ale skrev:Det är ju i princip helt omöjligt att säga.
Slingor som passar? Du menar att det är vokabulären som rostar? Lyssna på prylar, planka, lira, plugga din improvisationsteori. Snyggt är svårdefinierat. Spela inifrån, som du känner, och vad du vill lira. Försök inte låta som någon annan.
En up swing har troligtvis en hel del changes, öva att lira på changes naturligt, kolla in bebop-språket. Spela spela spela så att det inte begränsar dig, så du kan få fram det du har i huvudet.
Vad är det för låt du ska spela?
Problemet ligger i att inte hittar vad jag känner (fan va flummigt de lät), när jag soloar över en balad eller en trevlig bossa eller så känner jag ganska så direkt precis vad jag vill lira. men i detta fallet (just nu är det Just Friends) så finns det inget, jäg känner mig tom.
Hur mycket har du lyssnat på den stilen då?
För att kunna reproducera en stil så måste man veta hur det brukar låta, om man vill sola konservativt så att säga, hehe. Lyssna på Miles, parker osv och känn hur dem fraserade.
jo, de är väl de ja får göra, men om man då lyssnar på de får up swing låtar ja har hittat med bassolon så är de såklart ett helt annat stuk än på blås solon. och nu tänker man såklart att varför spelar jag inte som dem gör i dessa få låtar, för ja tycker inte de är så snyggt. med det kanske är så att en välkryddad walking i 9e läget är ända sättet att solo på bas utan att låten tappar allt sväng. hade jag fått välja hade jag skitigt i att solo helt:p
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Det jag kan säga är att det en jury uppskattar är främst

1. Att du fungerar bra i grupp
2. Att du väljer en låt där du kan visa dina styrkor

Ta inte en allt för avancerad låt att söka på, det säger mer om låten än om dig som basist.

Footprints fungerar alltid.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Söker du på elbas eller kontra?
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

grymt bra inspiration är att planka ett solo. Planka Chet Bakers trumpetsolo i hans version och hitta fraser där, han har grymma slingor!
grejor
Bengan
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bengan »

Samuel V skrev:Söker du på elbas eller kontra?
På elbas, men kontra brukas också. Ja tänker söka på någon lite lättare än den, men de råkade vara den som ja fick för mig att spela ikväll.

de alternativ ja har att söka med är: All of me, Lullaby of birdland och Blue bossa (fast en bossa käns lite simpelt)
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Av de tre skulle jag välja Blue Bossa. Enklast changes och relativt lätt att spela solo på.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Samuel V skrev:Av de tre skulle jag välja Blue Bossa. Enklast changes och relativt lätt att spela solo på.
+1
grejor
Bengan
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bengan »

Samuel V skrev:Av de tre skulle jag välja Blue Bossa. Enklast changes och relativt lätt att spela solo på.
Ja, de är så jag tänker oxå.

Men om vi går tillbaka till mitt problem, nu har jag lyssnat och läst och spelat och lyssnat och lyssnat och kommer bara fram till en sak; de är väldigt ovanligt med bas solon i swinglåtar av den enkla anledningen att de inte är snyggt. och om de mot förmodan är ett så ligger det väldigt stadigt för att inte tappa hela låten. så ja kan iprincip sluta bry mig.
Bengan
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bengan »

Samuel V skrev:Av de tre skulle jag välja Blue Bossa. Enklast changes och relativt lätt att spela solo på.
Ja, de är så jag tänker oxå.

Men om vi går tillbaka till mitt problem, nu har jag lyssnat och läst och spelat och lyssnat och lyssnat och kommer bara fram till en sak; de är väldigt ovanligt med bas solon i swinglåtar av den enkla anledningen att de inte är snyggt. och om de mot förmodan är ett så ligger det väldigt stadigt för att inte tappa hela låten. så ja kan iprincip sluta bry mig.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Bengan skrev:
Samuel V skrev:Av de tre skulle jag välja Blue Bossa. Enklast changes och relativt lätt att spela solo på.
Ja, de är så jag tänker oxå.

Men om vi går tillbaka till mitt problem, nu har jag lyssnat och läst och spelat och lyssnat och lyssnat och kommer bara fram till en sak; de är väldigt ovanligt med bas solon i swinglåtar av den enkla anledningen att de inte är snyggt. och om de mot förmodan är ett så ligger det väldigt stadigt för att inte tappa hela låten. så ja kan iprincip sluta bry mig.
Ledsen att säga det, men jag tror inte riktigt 2 timmar och 17 min räcker för att komma till insikt. Det är bara att lira på. Ska du lira jazz utan att vara intresserad av improvisation kan du nog lägga ner det. Söker du till en jazz-folkis handlar det om att utveckla dig inom improvisationsmusik, dvs tycker du att bassolon i jazz inte är "snyggt" så har du nog ett ganska stort hinder redan där.
Visst det är knappast så att man behöver sola, eller måste gilla det. Men ska du studera någonting så är det ju ett bra underlag att vara intresserad av det.
Fender
Ampeg
Bengan
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bengan »

Ale skrev:
Bengan skrev:
Samuel V skrev:Av de tre skulle jag välja Blue Bossa. Enklast changes och relativt lätt att spela solo på.
Ja, de är så jag tänker oxå.

Men om vi går tillbaka till mitt problem, nu har jag lyssnat och läst och spelat och lyssnat och lyssnat och kommer bara fram till en sak; de är väldigt ovanligt med bas solon i swinglåtar av den enkla anledningen att de inte är snyggt. och om de mot förmodan är ett så ligger det väldigt stadigt för att inte tappa hela låten. så ja kan iprincip sluta bry mig.
Ledsen att säga det, men jag tror inte riktigt 2 timmar och 17 min räcker för att komma till insikt. Det är bara att lira på. Ska du lira jazz utan att vara intresserad av improvisation kan du nog lägga ner det. Söker du till en jazz-folkis handlar det om att utveckla dig inom improvisationsmusik, dvs tycker du att bassolon eller elbas i jazz inte är "snyggt" så har du nog ett ganska stort hinder redan där.
Visst det är knappast så att man behöver sola, eller måste gilla det. Men ska du studera någonting så är det ju ett bra underlag att vara intresserad av det.
Två saker missar du nu; improvisation och solo är inte samma sak och de är enbart i rejäla up swing låtar som jag tycker att bas solon inte är så snyggt. Om jag säger såhär, jag går inte och tittar på ett storband för att höra ett bassolo i Jumping at the woodside. men att höra Ray spela black orpheus är snudd på orgasmiskt:p
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Ja, naturligtvis måste man vara intresserad av det. Dock är ju improvisation mer än bara att spela solo. Klart en jury vill veta om du kan spela solo eller inte men de är också mycket intresserade av hur du fungerar i grupp, ibland om du kan läsa noter a vista etc.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Ok kanon, då föreslår jag att du söker på en annan låt helt enkelt!
Så länge Just Friends inte är en obligatorisk låt?

Däremot låter det mer som att du blockerar dig, som att du ger upp. Fortsätt att öva på det bara. Går du en jazzfolkis så kommer det helt klart krävas att du kan lira över changes i högre tempon, så det är lika bra att kunna det. Bara att lira på.

Men som sagt, går det så försök söka på en låt som ligger dig närmre.
Fender
Ampeg
Bengan
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bengan »

Ale skrev:Ok kanon, då föreslår jag att du söker på en annan låt helt enkelt!
Så länge Just Friends inte är en obligatorisk låt?

Däremot låter det mer som att du blockerar dig, som att du ger upp. Fortsätt att öva på det bara. Går du en jazzfolkis så kommer det helt klart krävas att du kan lira över changes i högre tempon, så det är lika bra att kunna det. Bara att lira på.

Men som sagt, går det så försök söka på en låt som ligger dig närmre.
Som jag sa innan så blir det nog Blue bossa ja söker på, Just friends råkade bara vara den jag satte mig och spelade idag. Jag vet att jag har en fruktansvärd ovana att fega ur när jah måste anstränga mig, de var därför jag tog frågan här.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Bengan skrev:
Ale skrev:Ok kanon, då föreslår jag att du söker på en annan låt helt enkelt!
Så länge Just Friends inte är en obligatorisk låt?

Däremot låter det mer som att du blockerar dig, som att du ger upp. Fortsätt att öva på det bara. Går du en jazzfolkis så kommer det helt klart krävas att du kan lira över changes i högre tempon, så det är lika bra att kunna det. Bara att lira på.

Men som sagt, går det så försök söka på en låt som ligger dig närmre.
Som jag sa innan så blir det nog Blue bossa ja söker på, Just friends råkade bara vara den jag satte mig och spelade idag. Jag vet att jag har en fruktansvärd ovana att fega ur när jah måste anstränga mig, de var därför jag tog frågan här.
Det är nog ett perfekt val, kör hårt!
Ber om ursäkt om jag lät fientlig i mitt inlägg.
Kontentan är att du inte ska tvinga dig till något du inte vill lira, då ska du såklart fokusera på det DU tycker är gött.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Samuel V skrev:
Footprints fungerar alltid.
Nä. :evil:
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Tössberg skrev:
Samuel V skrev:
Footprints fungerar alltid.
Nä. :evil:
Jo.
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Samuel V skrev:
Tössberg skrev:
Samuel V skrev:
Footprints fungerar alltid.
Nä. :evil:
Jo.
I is living proof of your comment is failed, did not enter musikhögskola because of Footprints.
Kanske iofs berodde på att jag var kass. :lol:
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Footprints är ju verkligen en standard-standard. I princip en blues i 3/4.
Skriv svar