Ont i handleden?!

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Ont i handleden?!

Inlägg av DrJKO »

Haj haj jag har inte lirat bas så pass länge och ibland efteråt när jag har spelat kan jag känna att min handled känns lite öm liksom, jag känner oftast ingen direkt när jag spelar men... någon som har någonting att säga om det här? normalt, farligt?!
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Inlägg av xfredrikx »

Hur håller du basen när du spelar? För högt, för lågt?

Om du behöver böja handleden onödigt mycket så är det ju ett problem, kan jag tänka mig.
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

xfredrikx skrev:Hur håller du basen när du spelar? För högt, för lågt?

Om du behöver böja handleden onödigt mycket så är det ju ett problem, kan jag tänka mig.
jag känner inte att jag böjer handleden så mycket, är liksom inte ansträngande ofta i handleden utan känns mer bara ömt.
Jag sitter ner mestadels just nu när jag spelar så det blir väl inte att jag håller basen jättelågt ner men
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
dereborn

Inlägg av dereborn »

Snackar vi om höger eller vänster handled?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Nu är väl informationen du ger lite knapphänding, men smärta får man om man felbelastar någon del av kroppen. Finns några enkla grundregler:

1. Inga låsta leder, vilket innebär rak handled, böjda fingrar. Händerna ska vara så nära viloläget som möjligt när man spelar. I synnerhet vänsterhandens fingrar bör vara böjda, eftersom fingrarna är som starkast då. Tryck alltså ner strängen med fingertoppen, utan att någon led blir bakåtböjd. Den böjningen är bra att ha på anslagshandens fingrar också, att man plockar strängen ungefär som när man kliar sig(i brist på bättre liknelse). Prova att klia dig med böjd handled och raka fingrar en gång så märker du skillnaden...

2. Du kanske använder mer kraft än vad som behövs? Att spela bas kräver inte så mycket styrka. Vissa gillar att ha hög stränghöjd och att spela hårt, vilket är ok så länge man inte får ont av det. Jag fick sluta upp med det efter att ha pajat ring och lillfingersenan i vänsterhanden. Nu har jag mycket lägre stränghöjd och spelar lite lösare än förut och jag spelar inte mindre svängigt än innan.

3. Öva inte för lång tid utan paus. Testa att dela in övningspassen i en ratio 5:1. Har du spelat i 5 minuter, vila i 1 minut. Har du spelat i 25 minuter så vila i 5 minuter osv. Inget krav att det måste vara ratio 5:1 just, men ju längre du spelar i ett sträck, ju längre måste händerna vila.

4. Märker du att du får ont så ta det lugnt så inte problemen blir värre. Om det blir värre och håller i sig även fast du har vilat ordentligt, så gå till en läkare. Helst en idrottsläkare eller en som har erfarenhet av musikerskador.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

dereborn skrev:Snackar vi om höger eller vänster handled?
vänster handled-jag är högerhänt
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

basmartin skrev:Nu är väl informationen du ger lite knapphänding, men smärta får man om man felbelastar någon del av kroppen. Finns några enkla grundregler:

1. Inga låsta leder, vilket innebär rak handled, böjda fingrar. Händerna ska vara så nära viloläget som möjligt när man spelar. I synnerhet vänsterhandens fingrar bör vara böjda, eftersom fingrarna är som starkast då. Tryck alltså ner strängen med fingertoppen, utan att någon led blir bakåtböjd. Den böjningen är bra att ha på anslagshandens fingrar också, att man plockar strängen ungefär som när man kliar sig(i brist på bättre liknelse). Prova att klia dig med böjd handled och raka fingrar en gång så märker du skillnaden...

2. Du kanske använder mer kraft än vad som behövs? Att spela bas kräver inte så mycket styrka. Vissa gillar att ha hög stränghöjd och att spela hårt, vilket är ok så länge man inte får ont av det. Jag fick sluta upp med det efter att ha pajat ring och lillfingersenan i vänsterhanden. Nu har jag mycket lägre stränghöjd och spelar lite lösare än förut och jag spelar inte mindre svängigt än innan.

3. Öva inte för lång tid utan paus. Testa att dela in övningspassen i en ratio 5:1. Har du spelat i 5 minuter, vila i 1 minut. Har du spelat i 25 minuter så vila i 5 minuter osv. Inget krav att det måste vara ratio 5:1 just, men ju längre du spelar i ett sträck, ju längre måste händerna vila.

4. Märker du att du får ont så ta det lugnt så inte problemen blir värre. Om det blir värre och håller i sig även fast du har vilat ordentligt, så gå till en läkare. Helst en idrottsläkare eller en som har erfarenhet av musikerskador.
Jo vet att min information inte var mycket att komma med men ^^.
Jag känner dock att när jag spelar så kan jag liksom inte bara låta fingrarna göra allt jobbet när det gäller "förflyttningen av fingrarna( ok det lät mycket invecklat men du kanske förstår vad jag menar^^) utan vill gärna låta handleden hjälpa till.
Tack för hjälpen tipsen du gav mig också! väldigt skönt med folk som bryr sig om nykomlingar( och andra också för den delen).
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Kan det vara så att du håller basen så att den sitter för långt ner? Det ser ju cool ut att ha den släpande nere halvvägs nere i backen, men det gör ont i kroppen. I alla fall på mig.

Inte vet då jag var man egentligen borde ha den enligt expertisen, men jag provade så här:

Jag greppade basen, satte handen vid första bandet och tittade mig i spegeln. När jag håller bekvämt har jag vänsterhanden ungefär i höjd med bröstvårtorna när jag spelar. Sen är det bekvämt ner tills att vänsterhanden är ungefär halvvägs ner till naveln.

Nedanför den gränsen gör det ont i vänsterhanden.

Kan du inte ta en bild och lägga ut?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Lilldjuret
Medlem+
Inlägg: 1954
Blev medlem: ons 17 dec 2008, 10:23
Ort: Piteå

Inlägg av Lilldjuret »

En bra riktlinje gällande spelkomfort när man står och spelar är att man sitter rakryggad med basen i knät och sen kortar av remmen tills instrumentet balanserar i remmen och på knät samtidigt. Det brukar jag köra numer, och får sällan ont av att spela sen dess.
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

inber skrev:Kan det vara så att du håller basen så att den sitter för långt ner? Det ser ju cool ut att ha den släpande nere halvvägs nere i backen, men det gör ont i kroppen. I alla fall på mig.

Inte vet då jag var man egentligen borde ha den enligt expertisen, men jag provade så här:

Jag greppade basen, satte handen vid första bandet och tittade mig i spegeln. När jag håller bekvämt har jag vänsterhanden ungefär i höjd med bröstvårtorna när jag spelar. Sen är det bekvämt ner tills att vänsterhanden är ungefär halvvägs ner till naveln.

Nedanför den gränsen gör det ont i vänsterhanden.

Kan du inte ta en bild och lägga ut?
hmm en bild skulle jag nog kunna fix dock har vi inte nån direkt grym cam men ;)
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

DrJKO skrev:
inber skrev:Kan det vara så att du håller basen så att den sitter för långt ner? Det ser ju cool ut att ha den släpande nere halvvägs nere i backen, men det gör ont i kroppen. I alla fall på mig.

Inte vet då jag var man egentligen borde ha den enligt expertisen, men jag provade så här:

Jag greppade basen, satte handen vid första bandet och tittade mig i spegeln. När jag håller bekvämt har jag vänsterhanden ungefär i höjd med bröstvårtorna när jag spelar. Sen är det bekvämt ner tills att vänsterhanden är ungefär halvvägs ner till naveln.

Nedanför den gränsen gör det ont i vänsterhanden.

Kan du inte ta en bild och lägga ut?
hmm en bild skulle jag nog kunna fix dock har vi inte nån direkt grym cam men ;)
jaja nu så visar det sig att det står att kortet inte går att användas :evil:
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

Lilldjuret skrev:En bra riktlinje gällande spelkomfort när man står och spelar är att man sitter rakryggad med basen i knät och sen kortar av remmen tills instrumentet balanserar i remmen och på knät samtidigt. Det brukar jag köra numer, och får sällan ont av att spela sen dess.
Ok ;) jag får testa de :D! men hur gör du då när du står upp :o?, nästan alla jag ser har ju basen hyffsat långt ner dock ej ner till knäna eller nåt ^^
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Prova att vinkla basen uppåt när du spelar så halsen kommer högre upp en kroppen, då får vänster handled i mitt tycke en bekvämare vinkel och fingrarna hamnar vinkelrätt mot greppbrädan.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av bassace »

En annan grej, var har du vänster tumme när du spelar? Jag har den i mitten på halsens baksida, då är det lättast för mig att trycka ned strängarna med fingrarna och handen blir mest lättrörlig. Har faktiskt aldrig haft problem med vänsterhanden trots 3-timmars gig.
Lilldjuret
Medlem+
Inlägg: 1954
Blev medlem: ons 17 dec 2008, 10:23
Ort: Piteå

Inlägg av Lilldjuret »

DrJKO skrev:
Lilldjuret skrev:En bra riktlinje gällande spelkomfort när man står och spelar är att man sitter rakryggad med basen i knät och sen kortar av remmen tills instrumentet balanserar i remmen och på knät samtidigt. Det brukar jag köra numer, och får sällan ont av att spela sen dess.
Ok ;) jag får testa de :D! men hur gör du då när du står upp :o?, nästan alla jag ser har ju basen hyffsat långt ner dock ej ner till knäna eller nåt ^^
Den beskrivningen gäller för att få en bra höjd som överensstämmer när man sitter och spelar även när man står. :D
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

Lilldjuret skrev:
DrJKO skrev:
Lilldjuret skrev:En bra riktlinje gällande spelkomfort när man står och spelar är att man sitter rakryggad med basen i knät och sen kortar av remmen tills instrumentet balanserar i remmen och på knät samtidigt. Det brukar jag köra numer, och får sällan ont av att spela sen dess.
Ok ;) jag får testa de :D! men hur gör du då när du står upp :o?, nästan alla jag ser har ju basen hyffsat långt ner dock ej ner till knäna eller nåt ^^
Den beskrivningen gäller för att få en bra höjd som överensstämmer när man sitter och spelar även när man står. :D
Ok ;)
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

bassace skrev:En annan grej, var har du vänster tumme när du spelar? Jag har den i mitten på halsens baksida, då är det lättast för mig att trycka ned strängarna med fingrarna och handen blir mest lättrörlig. Har faktiskt aldrig haft problem med vänsterhanden trots 3-timmars gig.
Tack för tipset på din första kommentar!!
jo jag var inne på hemsidan studybass.com å där stod också om det med var man skulle sätta tummen så det var medveten om sen innan men uppskattar alltid folk som är vänliga och hjälper en ;)!
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Skriv svar