Barre´

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Salsaslas
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: ons 16 dec 2009, 18:25
Ort: Mamle & Hessle

Inlägg av Salsaslas »

enor skrev: Angående ackord på bas så är det helt enkelt inte basens fel utan det mänskliga örats. I låga register är skillnaden mellan varje ton mindre (om man ser till frekvensen i hertz) och när toner ligger för nära varann, frekvensmässigt, förmår inte våra öron skilja på det riktigt utan tolkar det som ett slags gröt.
Tack enor för ett schysst inlägg. Jag anade att det var något ditåt, bra att få ord på det.
enor skrev: Lägg märke till att ju längre upp på bashalsen du lägger ditt barréackord, ju mer anständigt låter det (om än aldrig helt och hållet kul). Av denna anledning brukar jag alltid förminska ackord på bas till max tre toner - en baston och de två "karaktärstonerna" (som de ibland kallas i musikteorin) - oftast tersen och septiman. Med bara dessa tre toner blir ackordet tillräckligt "glest" lagt för att det ska funka till och med rätt långt ner på halsen.
Inspirerad av enors inlägg testade jag lite enligt hans tips och det fungerade ju utmärkt :D
Grundtoner, räcker inte det? OK kvintar också, mer ters jag inte!

Squier P-bas (från Indonesien)
Yamaha BB 405 (nyfixad av Christian)
Bandlös Eagle fyra
Marshall Bassstate B30 (inte många watt där)
Hughes & Kettner Bassforce 100W
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Nu är ovanan bortövad, samtidigt som jag kan använda barre´ kontrollerat. :D
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Grymt!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

HÖG stränghöjd på en av mina basar hjälpte till.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

magstorm skrev:
enor skrev:I mitt fall handlar det inte om barré endast vid solospel, utan även vid vanligt löpande kompspel, så att säga. Man skulle kunna säga att alla fingrar hoppar runt på de olika strängarna, UTOM pekfingret som alltid ligger förankrat på E-strängen, och istället "barréar" vid behov av toner på de ljusare strängarna.
Det där var en intressant teknik som jag aldrig har sett. Spelar du med plektrum eller fingrarna (tänker på dämpningen)?
Så gott som aldrig plektrum. Tror jag använt plektrum på sammanlagt 2 låtar i hela min 27-åriga basistbana. :)
Skriv svar