Livlöst lillfinger!

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Nu är bara problemet att jag knappt når med lillfingret även om jag försöker. Mina fingrar är värdelösa, kan bara sträcka sig mellan tre och ett halvt band... :?
Får lösa det med ett mindre kirurgiskt ingrepp eller något.
Men tack igen för videon!
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

figgebass skrev:
Bastappe skrev: Vi kunde gott fått hört lite mer av "flärpet" på slutet. P-bas?
Well...det hade du kunnat få göra om det inte varit så att det gick så totalt åt helvete på en sekund!! ;-)
Chopsen är inte vad dom var runt -88....då JEFFLA smattrade det utta ba faaaan! ;-)
Nu när jag vet hur lätt det var att filma mej direkt upp på youtube så kan det ju hända att jag startar min trummaskin och slappar sej lite så att du kan få nåt att garva åt. =)
Ska se och höra fram emot det. :D
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Dramo skrev:Nu är bara problemet att jag knappt når med lillfingret även om jag försöker. Mina fingrar är värdelösa, kan bara sträcka sig mellan tre och ett halvt band... :?
Får lösa det med ett mindre kirurgiskt ingrepp eller något.
Men tack igen för videon!
Ja men om du kan sträcka dej över 3 och ett halvt band så är det ju inget problem....du ska ju bara sträcka dej över 3! =)
Jag tror inte att jag riktigt förstår problemet men om du inte når att göra övningen mellan pek och lillfinger så kan du naturligtvis begränsa dej till att köra mellan lång och lillfingret och ring och lillfingret....motionera igång aset... =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Bastappe skrev: Vi kunde gott fått hört lite mer av "flärpet" på slutet. P-bas?
Här kommer lite pllackoplackoplunk av på-figge for ya...
http://www.youtube.com/watch?v=fylKYVk7-zc
Du kanske hade velat ha mer illsmatter.....jag måste öva lite först....man slappar ju inte så vörst ofta nu för tiden...;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

figgebass skrev:
Bastappe skrev: Vi kunde gott fått hört lite mer av "flärpet" på slutet. P-bas?
Här kommer lite pllackoplackoplunk av på-figge for ya...
http://www.youtube.com/watch?v=fylKYVk7-zc
Du kanske hade velat ha mer illsmatter.....jag måste öva lite först....man slappar ju inte så vörst ofta nu för tiden...;-)
GÔTT, tackar :D
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
CalleOberg
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 20:32
Ort: Lund

Inlägg av CalleOberg »

figgebass skrev:
Bastappe skrev: Vi kunde gott fått hört lite mer av "flärpet" på slutet. P-bas?
Här kommer lite pllackoplackoplunk av på-figge for ya...
http://www.youtube.com/watch?v=fylKYVk7-zc
Du kanske hade velat ha mer illsmatter.....jag måste öva lite först....man slappar ju inte så vörst ofta nu för tiden...;-)
Nice! Det schvänger ju katten! :P

Snart kommer du å sitta med en rejäl fin bas i välljudande träslag å lira saftiga clinicsessions för alla hugade pratabasare! :lol: Skämt och sido - mer sånt - alltid kul och höra hur folk lirar.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Figge, jag är inte någon jättefan av slapping, men det där gillade jag! Ett svängigt groove utan för mycket exesser. Så ska det vara, om det nödvändigtvis ska slappas. Tycker jag alltså.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Tack ska ha! =)
Nä, jag är inget jättefan heller men det finns ju ställen och typer där det passar.
Jag tycker problemet uppstår när man bara spelar på stallmik med en eq som ser ut såhär:
______-------- (om ni hajar...;-))
Nu låter det kanske inte så värst rå-fett via laptopens inbyggda mik men ...;-)

Calle...precis!! Ge mej en foder-bas och jag lovar att spela 3 ggr så fort och iom det 3 ggr så bra! =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

GurraG skrev:Figge, jag är inte någon jättefan av slapping, men det där gillade jag! Ett svängigt groove utan för mycket exesser. Så ska det vara, om det nödvändigtvis ska slappas. Tycker jag alltså.
Slapping för mig är en variant av anslag som kan användas i många olika sammanhang. Jag försöker lära mig spela alla basgångar med så många olika anslagsvarianter som möjligt. Mycket nyttigt tror jag.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Ja det kan ju knappast vara FEL iaf. =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Livlöst lillfinger!

Inlägg av Mc Green »

Hellboy skrev:
Johannes skrev:Många självutnämnda proffs här på forumet kommer förmodligen att hävda motsatsen men allvarligt talat, egentligen räcker det met ett finger.
Och en sträng

Bild

//Ett självutnämnt proffs
Jag förlorade vänster pekfinger för ganska precis 25 år sedan och den första insikten det gav mig var att jag inte skulle kunna bli någon ny Stanley Clarke, som jag hade planerat. Nästa insikt var att jag inte var ensam i bandet utan en kugge i ett hjul där allting måste ha samma mått för att passa och fungera. Jag upptäckte oxå att någon i ett band måste ta lite mera ansvar för helheten, så jag började spela med öronen i stället för fingrarna.........känn på den !!! ;o)
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Re: Livlöst lillfinger!

Inlägg av Dramo »

Mc Green skrev: Jag förlorade vänster pekfinger för ganska precis 25 år sedan och den första insikten det gav mig var att jag inte skulle kunna bli någon ny Stanley Clarke, som jag hade planerat. Nästa insikt var att jag inte var ensam i bandet utan en kugge i ett hjul där allting måste ha samma mått för att passa och fungera. Jag upptäckte oxå att någon i ett band måste ta lite mera ansvar för helheten, så jag började spela med öronen i stället för fingrarna.........känn på den !!! ;o)
Det där var både inspirerande, fascinerande och lite synd att höra.
Synd angående ditt finger. Men hur fasen spelar du då? Det är den fascinerande delen. Och det inspirerande är väl att du spelar igen, även om Stanley Clarke-drömmen krossades och det har gått 20 år.

Antar att om man kan spela utan sitt pekfinger så klarar man sig utan lillfingret också.
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Inlägg av Mc Green »

Hur jag spelar?
Skitbra! hahaha
Jag ser faktiskt inga större problem, annat än att jag får kramp ibland, men det gäller lika ofta högerhanden....tänkte prova med magnesium, det lär vara brist på detta ämne som kan orsaka kramp.
Jag ville inte att nån skulle tycka synd om mej, för det är det inte, utan bara peka (hihi) på att begränsningarna oftare sitter i huvet än tentaklerna.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Re: Livlöst lillfinger!

Inlägg av JonnyTrobro »

Dramo skrev:Nu har jag spelat bas i snart ett år, men inte har jag blivit bra för det.

Jag har nämligen ett litet problem. Jag har allmänt stela och oviga fingrar, så jag når inte hur långt som helst på halsen, särskilt inte på en OLP med jumbofrets.
Det största problemet ligger dock i lillfingret, eftersom jag saknar kraft där när det kommer till att trycka ner strängen mot bandet. Så det slutar med att lillfingret inte används alls.
Har ni några tips på hur man tränar upp styrkan och motoriken i sina fingrar, särskilt de vänstra?
Jag har två övningar för vänsterhanden uppe nu. Lektion 2 och Lektion 5 är två olika varianter för att att öva upp styrka, smidighet och koordination i just vänsterhanden.
Tistou
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 10:12

Inlägg av Tistou »

-
Senast redigerad av Tistou den ons 24 apr 2013, 11:14, redigerad totalt 1 gånger.
Ulfern
Medlem+
Inlägg: 558
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 22:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Ulfern »

Vad trevlig F-bass va på den där tiden! :wink:
http://digressionassassins.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Ulfern skrev:Vad trevlig F-bass va på den där tiden! :wink:
Hahaha... jag var precis på väg att skriva samma sak... :lol: :lol: :lol:
Skriv svar