Om vart man ska spela; ovanför pickups, bakomför eller vad?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
FredHall31
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 19:41
Ort: Östersund

Om vart man ska spela; ovanför pickups, bakomför eller vad?

Inlägg av FredHall31 »

Dum fråga nummer 84 från yours truly :D: Vart brukar ni ha fingrarna/plektrumet när ni spelar strängarna, och gör det nån skillnad vart man spelar?
Jag spelar alldeles ovanför mina precision pickups och använder den översta pickupen som stöd för tummen när jag kör E-strängen. När jag kör med plektrum har jag en tendens att köra en decimeter bakomför pickupen.

Hur brukar ni göra? Är det bekvämlighet som spelar roll? :)

Tack för visat tålamod för dumma frågor....inspirerad av öl.
Dumma frågor sedan 31 augusti 2010.
/Fredrik H.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Hänger på vilket sound jag vill åt. Oftast mellan mickarna på min jazz, men lika ofta vid stallmicken som vid slutet av halsen. Jag kan spela med min högertumme fritt hängande i luften, så jag är inte begränsad till en viss position där tummen kan få stöd.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+
Inlägg: 1221
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 15:16
Ort: Arvika/Helsingborg

Inlägg av Hellsten »

Som basmartin sa. Beror på vilket ljud man vill åt och indirekt vilka låtar/vilken musikstil man spelar. Jag spelar mest mellan mikarna på min Jazz, ganska nära halsmiken dock. Med plektrum spelar jag närmare stallet.
| Fender | Mesa |
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Inlägg av hulkenstrong »

Varierar beroende på typ av ljud jag eftersöker. Oftast ovanför eller strax bakom brygg micken. Men plektrum, en rejäl hängmatta och spela vid främre micken är ju guld emellanåt.
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

spelar lite varstans jag vill. på en låt spelar jag ända uppe vid 12 - 14 bandet, för att det ska låta riktigt mjukt och fint.
/Martin
Användarvisningsbild
FredHall31
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 19:41
Ort: Östersund

Inlägg av FredHall31 »

Hm...Lite grann att fundera på för mig :)

Tack för inläggen!
Dumma frågor sedan 31 augusti 2010.
/Fredrik H.
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Inlägg av bt »

basmartin skrev:Hänger på vilket sound jag vill åt.
Ett + till där.

Fast, det beror också på hur krånglig låt det är. Högtempo-döds-tjosan brukar resultera i en stadig tumme på B-sträng alldeles framför stallmick. Ja, utom när jag spelar på ovannämnda sträng. Då ligger tummen på micken.

Med plektrum brukar det hamna nånstans mellan båda mickarna, eller ganska rakt över på en P-bas.



bas
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

I normala fall litar jag med tummen på micken (P-basen) och håller mig hyfsat nära den, men sedan beror det ju som alla redan sagt hur man vill att det ska låta.

Oftare mellan micken och fram mot halsslutet dock än tvärtom när jag spelar med fingrarna.
Med plektrum oftast någonstans mellan P-micken och stallet, men det varierar också förstås....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Oswald
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 10:00
Ort: Sthlm

Inlägg av Oswald »

Beror också på hur man behöver spela:
- Snabb "bara downstrokes"-låt = för mig lättare med plektrumet längre fram mot halsen än tvärtom då man inte får så mycket "motstånd" av strängen mot plektrumet.
- Nedstämt - Blir med plektrum sladdrigt (ju mer nedstämt, ju värre sladder), då gillar jag att köra närmare stallet för att behålla tighthet och ton.

fingrar: varirerar ofta baota-mycket i ljud mellan tex tumme, pekfinger och långfinger. På nån låt kanske endast pekfinger låter snyggast.

bottom line: allt hörs, tom hur fingeravtrycket ser ut på spelfingret/arna.

over'n'out.
basanna
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 26 feb 2008, 08:25
Ort: Piteå

Inlägg av basanna »

Instämmer med alla tidigare inlägg; beror på vilket sound du vill åt. Spela på olika sätt och lyssna på skillnaden det innebär. Allt från tumspel (inte slap alltså) uppe på halsen till plektrumspel nere vid stallet. Skillnaden är himmelsvid.
Användarvisningsbild
Hultberg
Medlem+
Inlägg: 1190
Blev medlem: fre 12 dec 2008, 09:11
Ort: Uppsala

Inlägg av Hultberg »

Spelar nästan uteslutande fingerspel, och då håller jag mig oftast mellan halsslutet och p-micken. Försöker att köra med flytande eller fritt hängande tumme för att inte behöva känna mig låst till någon speciell position.
Schatz jazz
EHX Battalion
Fender Bassman TV Twelve
dereborn

Inlägg av dereborn »

basanna skrev:Instämmer med alla tidigare inlägg; beror på vilket sound du vill åt. Spela på olika sätt och lyssna på skillnaden det innebär. Allt från tumspel (inte slap alltså) uppe på halsen till plektrumspel nere vid stallet. Skillnaden är himmelsvid.
+1
Skriv svar