Double thumping

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
gäst

Inlägg av gäst »

1. Topic: Kolla in John Humphrey, en av de bästa basister jag hört. Han använder sig av tekniken ni diskuterar här.

2. Jag stöder Basmartins teori om mickplacering. Jag tror att det är den viktigaste orsaken till att en bas låter som den låter. Jag skulle kunna utveckla det i all oändlighet men orkar inte, jag nöjer mig med att konstatera att jag har rätt.

3. När det gäller fysikens lagar inom musik... Behöver jag ens fortsätta eller fattar ni vad jag tänker skriva?
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Johannes skrev:1. Topic: Kolla in John Humphrey, en av de bästa basister jag hört. Han använder sig av tekniken ni diskuterar här.

2. Jag stöder Basmartins teori om mickplacering. Jag tror att det är den viktigaste orsaken till att en bas låter som den låter. Jag skulle kunna utveckla det i all oändlighet men orkar inte, jag nöjer mig med att konstatera att jag har rätt.

3. När det gäller fysikens lagar inom musik... Behöver jag ens fortsätta eller fattar ni vad jag tänker skriva?
Du är solklar!
gäst

Inlägg av gäst »

Klopper skrev:
Johannes skrev:1. Topic: Kolla in John Humphrey, en av de bästa basister jag hört. Han använder sig av tekniken ni diskuterar här.

2. Jag stöder Basmartins teori om mickplacering. Jag tror att det är den viktigaste orsaken till att en bas låter som den låter. Jag skulle kunna utveckla det i all oändlighet men orkar inte, jag nöjer mig med att konstatera att jag har rätt.

3. När det gäller fysikens lagar inom musik... Behöver jag ens fortsätta eller fattar ni vad jag tänker skriva?
Du är solklar!
Thank you!
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Inlägg av bt »

Johannes skrev:1. Topic: Kolla in John Humphrey, en av de bästa basister jag hört. Han använder sig av tekniken ni diskuterar här.

Ja jävlar.... Tack för det tipset. Killen är kung : http://youtube.com/watch?v=r7HuNVsYwnU



bas
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Ja, det var lite knäckande när jag såg honom för ett par år sedan... Håller sig lugn och fin hela kvällen med sina bluesbasgångar och så kommer bassolot och man ramlar av stolen...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

"Trippel Salkov". Kolla in basisten på låten advokaten med Mats och Morgan.

http://www.youtube.com/watch?v=eqwn0TeHcH0
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Jag har testat tekniken som nämns på tråden ett tag nu, och har märkt att det finns en uppsjö av varianter att lära sig. Några exempel: Om jag vill ha en variant av ljudet av "vanlig" tumslap så har jag anslaget på eller precis bakom sista bandet. Om jag vill ha softare anslag så får jag flytta anslagspunkten bakåt, här känner jag också att jag har bättre koll på dynamiken(även lättare att dämpa med anslagshanden och få kontroll på en bibehållen ljudande ton).
Citera gärna.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

En Rickenslapper under hakan är nog en skön syn för trötta ögon. Den där youtubeslappern har precis det där groovet jag själv varit ute efter i alla år, dvs. en solid och stadig grund för de andra att bygga på, ursäkta svenskan, men när jag ser sånt där tänker jag på något som kaskadspyr och har diarre' på samma gång. Hade snubben en sån där "Mark King's Ring" gummiring för mer attack i anslaget, min gummiring använder jag för att sitta på. Japp, det är vad jag tycker, och det har jag all rätt att göra för jag är en BOF som är med i 50+ Nähä, det börjar bli dags att smörja hjulen på rollatorn innan Godkväll börjar på tv'n. God natt, kids :D
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

DoggyD skrev:En Rickenslapper under hakan är nog en skön syn för trötta ögon. Den där youtubeslappern har precis det där groovet jag själv varit ute efter i alla år, dvs. en solid och stadig grund för de andra att bygga på, ursäkta svenskan, men när jag ser sånt där tänker jag på något som kaskadspyr och har diarre' på samma gång. Hade snubben en sån där "Mark King's Ring" gummiring för mer attack i anslaget, min gummiring använder jag för att sitta på. Japp, det är vad jag tycker, och det har jag all rätt att göra för jag är en BOF som är med i 50+ Nähä, det börjar bli dags att smörja hjulen på rollatorn innan Godkväll börjar på tv'n. God natt, kids :D
Slap i röven! ? Det verkar som om Du smörjer på rätt ställe :nickar:
Skämtar bara. :wink:
Jag tycker själv att det är bra med utforskning och utveckling av olika tekniker. Det går att använda alla tekniker i ALL musik, eller?
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

Det är förövrigt rätt sällan jag sett folk som dissar en teknik men som faktiskt också behärskar den bra. Folk som faktiskt behärskar det tenderar att inte vara så snabba med att såga saker...
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Skriv svar