Plektrum

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Provade att gå ner från 2 till 1 mm Jim Dunlop Stubby för att jag tänkte att de kanske skulle böjas lite vid anslaget och därmed slitas ner lite långsammare.
Men det gick då rakt inte att spela på så mjuka grejer så det får bli 2 mm även framöver och så får jag väl ha di andre på mina gitarrer kanske.
Jomen. It's the Chriller.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Re: Plektrum

Inlägg av Svarte_Jack »

Svarte_Jack skrev:Nån som har några schyssta tips för att bättra på plektrumspelet? Är ganska kass rakt igenom när det gäller plektrum. Mångsidighet är mitt mål. Tips, övningar och annat motages med öppna armar.
Användarvisningsbild
4001_cs
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 14:23

Inlägg av 4001_cs »

Appropå Jim Dunlop Nylon - jag såg Dio för en 10 år sen, med Bob Daisley på bas. Han kastade ut ett av dessa plektrum, och det var extremt tunt. Jag trodde plektrumnissarna körde med mer stabila grejer till bas... men han rockade fett spelmässigt i alla fall!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5516
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Såg också Dio på den turnén (våren '99?). Visste inte att Bob spelade med Dio så jag undrade vad det var för någon filur som spelade bas (kände inte igen honom på avstånd för han hade blivit lite gammal o lönnfet). Det hela klarnade när han blev presenterad.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

4001_cs skrev:Appropå Jim Dunlop Nylon - jag såg Dio för en 10 år sen, med Bob Daisley på bas. Han kastade ut ett av dessa plektrum, och det var extremt tunt. Jag trodde plektrumnissarna körde med mer stabila grejer till bas... men han rockade fett spelmässigt i alla fall!
man får ett lite speciellt sound som vissa eftersträvar med mjukare plektrum.. så det är absolut inte alla som föredrar hårdare plektrum
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
guitarowner
Medlem+
Inlägg: 1503
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 02:07
Ort: Stockholm

Inlägg av guitarowner »

Jag spelar bara med plektrum.
Tycker vanliga 0,8-1,0 Dunlop i nylon(gula/grå/svarta) är
perfekt till elgitarr men till nyinköpta basen har jag skaffat
stora plektrum. Funkar bättre :) :)
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

Som flera har sagt härinne, att pumpa är ju en bra början. :lol: Själv försöker jag anamma alternate picking tekniken när man ska göra vissa övergångar eller "riff".... När det gäller att pumpa, så gäller det bara att hålla takten å köra så det ryker!!! :D
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Har fått några lite udda plektrum av mr Basstudio,
som jag ska testa. Tjockleken är inte angiven, men de känns som runt 1,0 mm.
Hålet i dem gagnar för ett bra grepp.
Återstår bara hur de klarar mitt omilda spel på nästa rep. :P

Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Pushead
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:03

Inlägg av Pushead »

Ett bra sett för att få fram en skön ton när man spelar med plektrum kan man spela "med axeln" istället för handleden.
En känd bassist som gör det är te.x Jason Newsted.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

jag spelar numera med oranga Dunlop plektrum - 0.60 tror jag tjockleken är. De rosa funkar också bra om man vill ha riktigt plonkigt ljud på flatsen, de är 0.30 tror jag.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
gäst

Inlägg av gäst »

Jag spelar med JIM DUNLOP BIG STUBBY 1.0 MM. (sånna godisröda)

Funkar superbra för mig! Inte för tunna, inte för tjocka. Kan tycka att dom glider ur fingrarna lite lätt, men det beror mest på att jag håller dom löst. Håller plektrumet med endast pekfinger och tumme.

Spelar både med handleden och axlarna, varierar lite liksom. Funkar för mig.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Spelar på ett Joe Satriani plektrum, tidigare ägt av vem annan än Joe själv 8) Funkar svinbra, FAKTISKT! Vetefasen vad för gauge det är, men precis lagom är det iaf.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8306
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

Diesel skrev:
4001_cs skrev:Appropå Jim Dunlop Nylon - jag såg Dio för en 10 år sen, med Bob Daisley på bas. Han kastade ut ett av dessa plektrum, och det var extremt tunt. Jag trodde plektrumnissarna körde med mer stabila grejer till bas... men han rockade fett spelmässigt i alla fall!
man får ett lite speciellt sound som vissa eftersträvar med mjukare plektrum.. så det är absolut inte alla som föredrar hårdare plektrum
Well, som gammal punkbasist är man ju uppvuxen med plektrum - allt annat är i princip uteslutet. Däremot är jag en smula fascinerad/förfärad över hur tjocka plektrum som förordas i denna tråd.
Enligt min uppfattning är redan ett plektrum över 1,00 kraftigt begränsat avseende användbarhet.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Då har du inte testat mina favoriter! :D

Bild
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Mr Spock skrev:Enligt min uppfattning är redan ett plektrum över 1,00 kraftigt begränsat avseende användbarhet.
Det är (host) en övningsfråga.
Enligt min uppfattning blir det ett mycket bättre sound med hårda plektrum, och för mig är funkar de finemang. Sen spelar jag inte särdeles fort, för det ser jag ingen direkt anledning att göra. Längre.

När det gäller trådens egentliga frågeställning - plektrumteknik och övningar och sånt där - har jag egentligen inte så många tips. Jag gick en veckas rockskola för gitarr 1992 och det matnyttiga jag fick med mig därifrån var väl i princip bara hur man håller i ett plektrum på "rätt" sätt. Men det är väl en bra början kanske...

Eftersom mitt band började spela musik som var alldeles för svår för mig (Metallicas första tre skivor - som ju lustigt nog är fingerspel på i original...) blev det till att sitta hemma och traggla med i skivorna i timmavis. Jag är inte mycket för övningar, så det angreppssättet funkade bättre för mig. Till slut...
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Håller inte med. Det beror på vilket sound man är ute efter, men för min del låter allt över 1mm (inklusive 1mm) stabbigt och det känns som man spelar med ett vedträ. Men som sagt, det är en fråga om smak.
Användarvisningsbild
mange
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 23:18
Ort: Nynäshamn

Inlägg av mange »

Chriller skrev:
Mr Spock skrev:Enligt min uppfattning är redan ett plektrum över 1,00 kraftigt begränsat avseende användbarhet.
Det är (host) en övningsfråga.
Enligt min uppfattning blir det ett mycket bättre sound med hårda plektrum, och för mig är funkar de finemang. Sen spelar jag inte särdeles fort, för det ser jag ingen direkt anledning att göra. Längre.

När det gäller trådens egentliga frågeställning - plektrumteknik och övningar och sånt där - har jag egentligen inte så många tips. Jag gick en veckas rockskola för gitarr 1992 och det matnyttiga jag fick med mig därifrån var väl i princip bara hur man håller i ett plektrum på "rätt" sätt. Men det är väl en bra början kanske...

Eftersom mitt band började spela musik som var alldeles för svår för mig (Metallicas första tre skivor - som ju lustigt nog är fingerspel på i original...) blev det till att sitta hemma och traggla med i skivorna i timmavis. Jag är inte mycket för övningar, så det angreppssättet funkade bättre för mig. Till slut...

Nä, spelar du inte sådan musik som kräver det längre så ser inte jag heller någon anledning. 8) :wink: :D
Skriv svar