Svinplektrumspel
- Billy
- Medlem+
- Inlägg: 1109
- Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
- Ort: Stockholm
Haha jasså, måste ju vara en riktigt utmaning för honom att spela så, tänk om man ska ha ett slag nån stans, då får man va snabb att stänga av delayet. Lyssnade lite på snubben på youtube, hans baskagge-timing satt ju inte direkt in your face..
Fusk och fusk, whatever works liksom
Ja, Meshuggah spelar ju ialalfall det utan delay när dom spelar live, och det låter verkligen som om det är liite olika attack varje anslag på skivan, så jag tror iallafall inte att det är delay. Dessutom blir det ju helsvårt att programmera delayet så att den spelar hertor hehe.
Fusk och fusk, whatever works liksom
Ja, Meshuggah spelar ju ialalfall det utan delay när dom spelar live, och det låter verkligen som om det är liite olika attack varje anslag på skivan, så jag tror iallafall inte att det är delay. Dessutom blir det ju helsvårt att programmera delayet så att den spelar hertor hehe.
- JonasBygdemo
- Medlem+
- Inlägg: 859
- Blev medlem: ons 07 jan 2009, 01:48
- Ort: Skellefteå
Såg en intervju med Haake för ett tag sen, och Bleed (och kanske andra låtar) triggas live, men bara för att få ett jämnare ljud från kaggen. Han sa också att Bleed tog lika lång tid att lära sej som alla andra låtar på albumet tillsammans. Jag tror definitivt inte att det rör sej om nåt delay-fusk.
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a
Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Ampeg B-5R, Line 6 LD150
-
- Medlem+
- Inlägg: 1269
- Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41
Nej naturligtvis inte. Men man kan ju inte känna till detta om man inte de facto sett det live - eller vet om det genom intervjuver - eller hur? Nu vill vi ju bara ha samma video på basisten istället för trummissen så ser och vet vi hur han gör också!
Haake är ju känd för sin mattemetal och polyrytmik såväl som pyroteknik... hi hi. Men det var få som trodde att plattan Catch-33 (eller Catch thirty-three) var programmerade trummor. Det fick man liksom läsa sig till, eller få omtalat för sig. Men det kan ju vara en bedrift i sig, att i verkligheten försöka efterlikna MIDI filer som spelas upp. Delay kan stängas av eller gate:as eller triggas (och naturligtvis, bara ställas in på EN REPEAT som torde vara nödvändigt för baskaggar). Det är bara att spela ojämna slag och låta bli andra. Man kan trigga samplingar också, som innehåller två slag. Naturligtvis gör inte Haake så, det ser vi ju i videon. Men det finns faktiskt en hel del andra band - speciellt inom speed metal, och metal scenen - som både triggar kaggarna och använder korta delayer eller samples. Det var därför jag undrade.
Och jag har A L D R I G påstått att varken delay/samplingar/triggningar skulle vara något slags fusk. Eller att det skulle vara degraderande för en trummis/musikers färdigheter. Det verkar på era svar, som att ni tror jag försökte nedvärdera Haake genom att insinuera att han använde delay/samplingar. Det var bara en fråga, neutral, rätt ut. Det har jag aldrig hävdat, och om han hade gjort det, hade det inte varken ökat eller minskat min uppskattning för honom. Whatever works, liksom. Inte fusk i mina öron.
Haake är ju känd för sin mattemetal och polyrytmik såväl som pyroteknik... hi hi. Men det var få som trodde att plattan Catch-33 (eller Catch thirty-three) var programmerade trummor. Det fick man liksom läsa sig till, eller få omtalat för sig. Men det kan ju vara en bedrift i sig, att i verkligheten försöka efterlikna MIDI filer som spelas upp. Delay kan stängas av eller gate:as eller triggas (och naturligtvis, bara ställas in på EN REPEAT som torde vara nödvändigt för baskaggar). Det är bara att spela ojämna slag och låta bli andra. Man kan trigga samplingar också, som innehåller två slag. Naturligtvis gör inte Haake så, det ser vi ju i videon. Men det finns faktiskt en hel del andra band - speciellt inom speed metal, och metal scenen - som både triggar kaggarna och använder korta delayer eller samples. Det var därför jag undrade.
Och jag har A L D R I G påstått att varken delay/samplingar/triggningar skulle vara något slags fusk. Eller att det skulle vara degraderande för en trummis/musikers färdigheter. Det verkar på era svar, som att ni tror jag försökte nedvärdera Haake genom att insinuera att han använde delay/samplingar. Det var bara en fråga, neutral, rätt ut. Det har jag aldrig hävdat, och om han hade gjort det, hade det inte varken ökat eller minskat min uppskattning för honom. Whatever works, liksom. Inte fusk i mina öron.
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54756
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
- Inlägg: 12154
- Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
- Ort: Jnökpöping
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54756
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
- Inlägg: 12154
- Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
- Ort: Jnökpöping
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54756
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Jag hajade att du inte menade mig, men jag ville bara säga vad som är Meshuggah för mig....
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Billy
- Medlem+
- Inlägg: 1109
- Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
- Ort: Stockholm
JonasBygdemo :
Jo det stämmer, Haake började med triggers live på bleed för att få slagen mer jämna. På plattorna (iaf ObZen) triggas allt förrutom cymbaler. I början av 2009 började han använda triggers på alla låtar även live (två velocity-levels).
Hånken :
Har sett Bleed live två gånger och minst 100 live-videos av den samma, dom använder inget delay. Här är en hög-kvalle-video av halva låten :
(Klicka mitt på bilden för att titta på den på Youtube med större bild)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ldrXdMf8YmE&hd=1[/youtube]
Tycker också fortfarande att det värkar väldigt opraktiskt att använda "två slag per slag"-saken eftersom att man som sagt inte kan köra ett slag men framförallt att för att få det att låta riktigt bra skulle hela bandet behöva vara metronome-tight. Du får gärna skicka en video eller nått där nån trummis klarar av att groova med en sån metod!
Jo det stämmer, Haake började med triggers live på bleed för att få slagen mer jämna. På plattorna (iaf ObZen) triggas allt förrutom cymbaler. I början av 2009 började han använda triggers på alla låtar även live (två velocity-levels).
Hånken :
Har sett Bleed live två gånger och minst 100 live-videos av den samma, dom använder inget delay. Här är en hög-kvalle-video av halva låten :
(Klicka mitt på bilden för att titta på den på Youtube med större bild)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ldrXdMf8YmE&hd=1[/youtube]
Tycker också fortfarande att det värkar väldigt opraktiskt att använda "två slag per slag"-saken eftersom att man som sagt inte kan köra ett slag men framförallt att för att få det att låta riktigt bra skulle hela bandet behöva vara metronome-tight. Du får gärna skicka en video eller nått där nån trummis klarar av att groova med en sån metod!
- Pinge
- Medlem
- Inlägg: 50
- Blev medlem: sön 16 aug 2009, 18:01
-
- Medlem+
- Inlägg: 1269
- Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41
Ja ja men jag har ju sagt att då gör de inte det då. Men det är inget man bara kan höra, det måste man "känna till" dvs inhämta kunskap på annat sätt än att bara HÖRA det. Nu har vi sett studiovideon och där kör han, det låter ju triggat i alla fall, eftersom slagen är "för" jämna. Herreira var en av de första med triggar. Synd att vi inte ser hur basisten spelar.
Och jodå, med delay/samplingar kan man spela snortajt om trummisen har klicktrack i lurar.
Och jodå, med delay/samplingar kan man spela snortajt om trummisen har klicktrack i lurar.
- Billy
- Medlem+
- Inlägg: 1109
- Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
- Ort: Stockholm
Fast om man ska resonera så där så blir det lite väl långt draget tycker jag, vi vet ju såklart lika lite om dom spelat in det med delay som vi vet om allt annat som vi kan tro att vi vet, men det låter faktiskt verkligen som det inte är spelat med delay så därför kan vi anta att det inte är spelat med delay. Jag tror att jag upplever att jag finns, därför tror jag mig också anta att jag gör det.
Ge mig en video med med nån som spelar med en sån där metod så är du jättesnäll, jag tycker det låter på gränsen till omöjligt om man ska kunna få det att låta bra.
Ge mig en video med med nån som spelar med en sån där metod så är du jättesnäll, jag tycker det låter på gränsen till omöjligt om man ska kunna få det att låta bra.
-
- Medlem+
- Inlägg: 1269
- Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41
So sorry det kan jag göra, men nu var det inte det tråden handlade om. Började på ett basforum, en bastråd om plektrumteknik och mynnade ut i att till 99 % handla om trummisen och hans teknik istället. Så visst, det kan jag göra men inte i det här forumet. Och speciellt inte i denna tråden.
Förresten försökte jag själv fixa det på bas med plektrum häromdagen (utan delay eller effekter). Gick inte så bra första dagen, (urkasst rent ut sagt) men övning ger färdighet. Idag, söndag satt den som den skulle. Bara till att vifta satan men med så små rörelser som möjligt. Med tre fingrar satt den bättre och lättare, men nu är det ju inte med fingrar den splas. Den är INTE sååååååå omöjlig att lära sig på bas, vilket jag trodde ifrån början! Att få den TAJT tillsammans med en trummis är dock en sak man måste fila på tror jag. Det räcker inte med att sitta och fixa det hemmavid på ett instrument. Det är tajtheten tillsammans med trummisen och de andra som "gör det".
Förresten försökte jag själv fixa det på bas med plektrum häromdagen (utan delay eller effekter). Gick inte så bra första dagen, (urkasst rent ut sagt) men övning ger färdighet. Idag, söndag satt den som den skulle. Bara till att vifta satan men med så små rörelser som möjligt. Med tre fingrar satt den bättre och lättare, men nu är det ju inte med fingrar den splas. Den är INTE sååååååå omöjlig att lära sig på bas, vilket jag trodde ifrån början! Att få den TAJT tillsammans med en trummis är dock en sak man måste fila på tror jag. Det räcker inte med att sitta och fixa det hemmavid på ett instrument. Det är tajtheten tillsammans med trummisen och de andra som "gör det".
- Billy
- Medlem+
- Inlägg: 1109
- Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
- Ort: Stockholm
Ja men det är ju det som är så underbart med Pratabas till skillnad från alla andra forum där moderatorer skriker hitochdit om offtopic osv, på pratabas är en tråd mer som ett riktigt samtal, man börjar någonstans och slutar någon annanstans.
Visst går den att lira, även med trummis, med det är svårt att få till den där super-exakta millisek-timigen som Meshuggah får till samtidigt som dom justerar sig efter varandra, speciellt live! Hur fan kör du det mönstret med tre fingrar? RLP P RLP P osv eller RLP L RLP L osv eller RLP R LPR L osv? Sjukligt mkt svårare än med plektrum för att inte tala om opassande ljud för den här låten.
Visst går den att lira, även med trummis, med det är svårt att få till den där super-exakta millisek-timigen som Meshuggah får till samtidigt som dom justerar sig efter varandra, speciellt live! Hur fan kör du det mönstret med tre fingrar? RLP P RLP P osv eller RLP L RLP L osv eller RLP R LPR L osv? Sjukligt mkt svårare än med plektrum för att inte tala om opassande ljud för den här låten.
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
- Inlägg: 12154
- Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
- Ort: Jnökpöping
- b_luthman
- Medlem+
- Inlägg: 1725
- Blev medlem: tor 06 nov 2008, 13:36
Exakt. Om man bara kör raka grejer så funkar det väl. men börjar man möka med rytmerna så går det inte så bra att använda triggergrejer.the_great_alfonzo skrev:Hursom så skulle det inte gå att bara dubblera anslagen i en låt som bleed, skulle bli ganska fail rytmmässigt..
När det ska spelas snabbt och konstigt med plektrum brukar jag spela ungefär som jag gör på gitarr, precis som någon sa. handens sida mot stallet och sen använda handleden/fingrarna för att få till den snabba rörelsen. kräver träning för att man inte ska krampa ihop, men det går rätt bra.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata
Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
www.myspace.com/jaganata
Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
-
- Medlem+
- Inlägg: 1269
- Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41
Bara att kolla in klassiska gitarrister hur de spelar tremolo, jag säger P I M A, man får använda tummen till att dämpa. Ljudet blir ju lite luddigare dock. Men det går. Det är "NÄSTAN" bara till att klia lite. Alltså man får träna på det också men det blir inte samma ljud och attack.Billy skrev:Ja men det är ju det som är så underbart med Pratabas till skillnad från alla andra forum där moderatorer skriker hitochdit om offtopic osv, på pratabas är en tråd mer som ett riktigt samtal, man börjar någonstans och slutar någon annanstans.
Visst går den att lira, även med trummis, med det är svårt att få till den där super-exakta millisek-timigen som Meshuggah får till samtidigt som dom justerar sig efter varandra, speciellt live! Hur fan kör du det mönstret med tre fingrar? RLP P RLP P osv eller RLP L RLP L osv eller RLP R LPR L osv? Sjukligt mkt svårare än med plektrum för att inte tala om opassande ljud för den här låten.
-------
Liten bas-anekdot för metallister:
I filmdokumentären SOME KIND OF MONSTER med Metallica, under segmentet "audition for new bassist" så frapperades Lars Ulrich över att Trujillo kunde spela vissa basgångar med fingrarna som tidigare Jason Newsted bara gjort på plektrum. De trodde att det var omöjligt att fixa med fingrarna. Trullijo fick ju jobbet till sist, men det var nog annat också som bidrog. Han behövde inte kämpa så mycket med låtarna och bas-licksen som de andra som sökte, enligt de andra medlemmarna. Nu kanske inte Metallicas basriff (och speciellt inte Ulrichs) är de mest tekniskt avancerade och inte på något sätt jämförbara med Meshuggahs, men ändå. Står följande om Trujillo:
Trujillo is primarily, but not exclusively, a fingerstyle player. He has been known to play with a pick for some of his work, primarily recordings and live playing with Ozzy Osbourne and Black Label Society. In order to achieve the attack and speed of pickstyle playing with his fingers, he has developed a fingerstyle technique which involves using both plucking fingers in a down-and-up motion, or sometimes using three fingers to attack the strings instead of the more usual two.
Slutsats: Det som kan utföras med plektrum på bas kan oftast också fixas med fingrarna. Tvärtom är lite svårare dock.
Märk väl att jag säger oftast. Vilket inte betyder alltid.
Senast redigerad av Hånken den mån 19 okt 2009, 13:54, redigerad totalt 2 gång.
- Billy
- Medlem+
- Inlägg: 1109
- Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
- Ort: Stockholm
Grejen är ju att man inte kan spela det som nån slags tremolo eftersom att det inte är jämna 32-delar utan en såkallad härta (*** * *** * *** * osv). "Fingreringen" om man spelar med tre fingrar går därför inte jämnt upp/förskjuts så att man börjar med olika fingrar varje figur (på gränsen till ospelbart i det tempot). Skulle man köra med fyra fingrar blir det väl iaf liite mindre ospelbart. Var nån stans menar du att du dämpar med tummen? Dom andra strängarna?
Jag spelar det med plektrum som jag alltid spelar med plektrum, handleden lätt vilande mot stallet, kör varannan Ner och Upp och börjar med N. Blir en rätt rolig rörelse när man spelar snabbt, för att alla "ensamma" 16-delar spelar jag med en U och då lyfter handen lite grann.
Jag spelar det med plektrum som jag alltid spelar med plektrum, handleden lätt vilande mot stallet, kör varannan Ner och Upp och börjar med N. Blir en rätt rolig rörelse när man spelar snabbt, för att alla "ensamma" 16-delar spelar jag med en U och då lyfter handen lite grann.
-
- Medlem+
- Inlägg: 1269
- Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41
Tummen skall isåfall ligga på samma sträng som man spelar. Inte de andra strängarna. Har man lite naglar halkar de av strängarna lättare och man behåller "pick" attacken.Billy skrev:Grejen är ju att man inte kan spela det som nån slags tremolo eftersom att det inte är jämna 32-delar utan en såkallad härta (*** * *** * *** * osv). "Fingreringen" om man spelar med tre fingrar går därför inte jämnt upp/förskjuts så att man börjar med olika fingrar varje figur (på gränsen till ospelbart i det tempot). Skulle man köra med fyra fingrar blir det väl iaf liite mindre ospelbart. Var nån stans menar du att du dämpar med tummen? Dom andra strängarna?
-
- Medlem+
- Inlägg: 1269
- Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41
Istället för att dämpa med handleden försök att dämpa med plektrumet när du gör den sista U så låt den gå tillbaks och dämpa strängen. Alltså, jag trodde OCKSÅ det var omöjligt i det tempot till en början, vilket det också var, sedan när man övat in det långsamt och fick in den här udda tempot och rörelsen, var det bara att "följa med", man skall nog inte tänka för mycket. Men plektrum är det den spelas med i original, så då bör man behålla detta för att få rätt ljud.Billy skrev:Grejen är ju att man inte kan spela det som nån slags tremolo eftersom att det inte är jämna 32-delar utan en såkallad härta (*** * *** * *** * osv). "Fingreringen" om man spelar med tre fingrar går därför inte jämnt upp/förskjuts så att man börjar med olika fingrar varje figur (på gränsen till ospelbart i det tempot). Skulle man köra med fyra fingrar blir det väl iaf liite mindre ospelbart. Var nån stans menar du att du dämpar med tummen? Dom andra strängarna?
Jag spelar det med plektrum som jag alltid spelar med plektrum, handleden lätt vilande mot stallet, kör varannan Ner och Upp och börjar med N. Blir en rätt rolig rörelse när man spelar snabbt, för att alla "ensamma" 16-delar spelar jag med en U och då lyfter handen lite grann.
Tips 2: använd så hårt plektrum som möjligt. Gärna tjockt. Plektrumet får INTE flexa det minsta lilla. Så fort du har ett halvhårt, eller halvmjukt plektrum så kommer det "inte att hinna med att lämna strängen" så att säga. Det böjs istället, när egentligen dina fingrar (läs: du!) vill att tonen skall komma.
- Billy
- Medlem+
- Inlägg: 1109
- Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
- Ort: Stockholm
- Billy
- Medlem+
- Inlägg: 1109
- Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
- Ort: Stockholm
Fast det är garanterat svårare att spela Bleed än den där låten, det svåra med Bleed är ju liksom att allt är unisont och såfort nån börjar diva eller släpa lite så låter det otight. I din låt är det mera en "röra", utan att lägga nån värdering i musiken för det, som är mycket enklare att "komma undan" i. Sen är det väl bara några få 32-delar här och var i den låten? Låter som han mest spelar med gitarrerna i mina öron.johnne skrev:tja spela bleed med tummen du.. men testa fingerpicking till denna..
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Oey85FGHOHc[/youtube]
Finns ju dock snubbar som har sjuk speed och kraft i fingrar, bla :
Decapitated - Day 69
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mvzfVrq-g3M&hl=sv[/youtube]
-
- Medlem+
- Inlägg: 1269
- Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41
Ja, delay har vi ju skippat, men Haake själv säger att han använder triggergrejor ju, eller hur? Och vad är då trigger, vet ni det själv? Jo, det är att den triggar och fyrar av samplingar som är inspelade på förhand. Dvs en baskagge med full dynamik, alltså max kraft i skinnet. Så han inte skall behöva flytta pedalerna så långt bak - vilket ju ändå, totalt debunkar en tidigare post här om att basister har det lättare än trummisen i sådana fall - för att få max volym i kaggeslagen med minsta möjliga rörelse och jämnare volym mellan vänster och höger. Vem vet vad som finns mer i just dessa samples? Två slag? En baston samplat tillsammans med kaggen?b_luthman skrev: Exakt. Om man bara kör raka grejer så funkar det väl. men börjar man möka med rytmerna så går det inte så bra att använda triggergrejer.
Oavsett om ni sett det live och de spelar det, kan man inte höra sig till vad de använder. Delay var ju som sagt utelsutet, samplingar NOT. Om vi nu bara får se en video där basisten kör licket/riffet helt solo utan bastrummor alls, så vet vi hur det går till. Inte förr.
För övrigt tycker jag mig höra att det låter som om bastonerna ligger tillsammans med triggningarna/samplingarna bara för att få det så snortajt. Att mima svinplektrumteknik live, med volymen på basen nerskruvat medan triggningen/samplingarna går loss är ju ingen konst.
OBS! Jag hävdar inte att detta är fusk, eller nåt sånt, men bara ifrågasätter hur man kan bara HÖRA detta om man ser dem live. Det är kanske inte något snack om att de verkligen spelar det, men vi kan inte veta detta genom att bara se dem live eller att höra. Jag tycker personligen att de olika livesnuttarna man nu sett med Bleed på, att basen och trummorna spelar lite för kusligt tajt varje gång, så att jag skulle kunna misstänka att bastonen var samplat tillsammans med trumtriggningen. Alltså, det kan lika bra vara så, så som att de spelar det på riktigt och för det snortajt varje gång, men med alla de versioner som finns så tycker jag det låter för lika mellan varje gång. Än en gång: vi kan inte veta helt säkert, bara genom att stå i publiken å lyssna och se. Vi måste nog vara roddare/ljudtekniker för dem, eller helt enkelt vara med i bandet för att helt säkert veta hur det hela går till. Och i studion kan de ju göra hur som helst.
Det borde ju egentligen vara hur lätt som helst att fråga dem, de har väl en FAQ eller forum eller någon som känner basisten.
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
- Inlägg: 12154
- Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
- Ort: Jnökpöping
- Jeff
- Medlem+
- Inlägg: 835
- Blev medlem: mån 12 nov 2007, 01:07
- Ort: Borlänge
Re: Svinplektrumspel
+1 håll plektrumet med pekfingret och tummen enbart, man blir bra mycket snabbar och tightare (iaf jag)RolleHarris skrev:Spela med små rörelser. Använd bara handleden och prova att lägga sidan av handen mot stallet. Det är mycket lättare än att köra "punk" stilen med hela armen upp och ner(ser ju idiotiskt ut)
No Parole from Rock 'n' Roll