Flerfingertekniker.

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Tänk dig att du spelar en fyrtakt. En två tre fyr räknar man ju då. Och det är fjärdedelarna. Spelar man dubbelt så många toner alldelles jämt så har man åttondelar. Det finns åtta såna i en vanlig fyrtaktstakt. Om du dubblar det en gång till så har du sextondelar. Så det är sexton såna i en takt. Fyra per taktslag. Hoppas det underlättar lite. Jag vet inte hur jag ska förklara riktigt.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Galet...
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

the_great_alfonzo skrev:Galet...
Bild

Förstår du nu? :wink:
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Huvudsakligen 2 fingrar.. ibland 3 och jag jobbar på det 4:e fingret..
Försöker alternera 3 till fyrfingerspel mellan ringfinger och tumme.

Lillfingret är tricky.. försöker att arbeta fram och tillbaka med vinkeln på handen så att lillfingret skall komma med..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Noelredding skrev:
the_great_alfonzo skrev:Galet...
Bild

Förstår du nu? :wink:
Hah, också galet! Vi hade precis notlära i musiken, så jag fattar nästan det där! cooooolt!!
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Just när jag tänkte svara på den här tråden så upptäcker jag att min kära hustru står och läser över axeln på mig.

Jag hade tänkt att säga att det blir traditionellt med två fingrar men min äkta hälft säger nu att jag inte skall sitta och snuska vid skärmen utan följa med henne in i kammaren och visa lite om den där fingertekniken som jag satt och läste om...

...så nu blir det natti natti....
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Usch
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

Tre fingrar oavsett om det går sakta eller snabbt. :D
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Dr_Blues skrev:Tre fingrar oavsett om det går sakta eller snabbt. :D
+1. Känns naturligtast för mig.
Användarvisningsbild
Max
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 08:08
Ort: Västerås

Jadu :P

Inlägg av Max »

Jag kör nästan bara med pek/långfingertekniken. Jag försöker få till de med 3 fingersteknik men jävligt svårt. Men jag ska försöka träna mig :D så får vi se hur det blir ;)
// Max

Mitt band:
https://www.facebook.com/Slatemetal/?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 23:52
Ort: Malmö

Inlägg av SebastianNordström »

Jag kör huvudsakligen på 2 fingrar, pek och lång alltså. Ibland händer det att ringfingret gör någon liten grej, men det är sällan.

Jag tycker helt seriöst inte att det blir någon skillnad när det gäller snabbhet, två fingrar är inte lika med långsamt. Tvärtom, det är mycket lättare att få ett jämt anslag när man spelar fort med 2 fingrar än 3 eller fler. Jag har aldrig hört någon som alltid spelar med mer än 2 fingrar och fått det att låta riktigt bra. Gary Willis räknas inte riktigt ;)
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

SebastianNordström skrev:Jag kör huvudsakligen på 2 fingrar, pek och lång alltså. Ibland händer det att ringfingret gör någon liten grej, men det är sällan.
Samma för mig. Jag försökte öva trefingersteknik seriöst för nåt år sedan, men tyckte inte heller jag fick till anslaget ordentligt. Inte för att det spelar så stor roll, jag är nöjd med vad två fingrar presterar och är inte ute efter att hastighetsbriljera, men det är ju alltid kul att lära sig nytt. För tillfället lägger jag det mesta av min övningstid på bandlöst istället, det ger mer för mig.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Liten update:
Har insett att mitt ringfinger inte alls har samma stamina som pek och långfinger.
Försöker öva med det isolerat, sedan med bara pek och ring.. och bara lång och ring..
Inser att kombon lång och ring är väldigt svag.. att spela med alla 3 i följd är inget problem.. men isolerat är ringfingret jättedåligt..
Det är däför det inte fungerar lika bra över stringcrossings..

Tillbaka till sträckbänken!

Har numer dumpat lillfingret.. inriktar mig helt på att använda tummen istället som 4:e finger..
1-3-2-1-T-3-2-1-T-3-2-1 osv.. EDIT: Går apdåligt!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Inlägg av ZoggeY »

"Har upptäckt att galoppbas a'la Steve Harris (tex Trooper) klaras bäst med tre fingrar (pek-, lång- och ringfinger) jämfört med två fingrar eller plektrum."

Jag lärde mig först med 3 sedan försökte jag med två. När jag väl lyckades med två (tog ett bra tag) tyckte jag det lät bra mycket bättre.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Liten skrev:Liten update:
Har insett att mitt ringfinger inte alls har samma stamina som pek och långfinger.
Försöker öva med det isolerat, sedan med bara pek och ring.. och bara lång och ring..
Inser att kombon lång och ring är väldigt svag.. att spela med alla 3 i följd är inget problem.. men isolerat är ringfingret jättedåligt..
Det är däför det inte fungerar lika bra över stringcrossings..

Tillbaka till sträckbänken!

Har numer dumpat lillfingret.. inriktar mig helt på att använda tummen istället som 4:e finger..
1-3-2-1-T-3-2-1-T-3-2-1 osv.. EDIT: Går apdåligt!
Tejpa ihop ringfingret med lillfingret när du övar, ring och lill hänger ihop så då får du lite extra kraft.

Ditt fyrfingersystem verkar lite udda, antingen brukar man ju köra tumme, ring, lång, pek eller ring, lång, pek och tumme. Rörelsen blir ju samma, men startfingret blir olika. På klassisk gitarr kör man den första varianten.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

basmartin skrev:
Liten skrev:Liten update:
Har insett att mitt ringfinger inte alls har samma stamina som pek och långfinger.
Försöker öva med det isolerat, sedan med bara pek och ring.. och bara lång och ring..
Inser att kombon lång och ring är väldigt svag.. att spela med alla 3 i följd är inget problem.. men isolerat är ringfingret jättedåligt..
Det är däför det inte fungerar lika bra över stringcrossings..

Tillbaka till sträckbänken!

Har numer dumpat lillfingret.. inriktar mig helt på att använda tummen istället som 4:e finger..
1-3-2-1-T-3-2-1-T-3-2-1 osv.. EDIT: Går apdåligt!
Tejpa ihop ringfingret med lillfingret när du övar, ring och lill hänger ihop så då får du lite extra kraft.

Ditt fyrfingersystem verkar lite udda, antingen brukar man ju köra tumme, ring, lång, pek eller ring, lång, pek och tumme. Rörelsen blir ju samma, men startfingret blir olika. På klassisk gitarr kör man den första varianten.
Jag menar enbart att jag utgår från 3-2-1-T.. men jag spelar nog alltid början på en figur med pekfingret innan jag låter figuren starta..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Archaea
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 18:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Archaea »

Galopp = ring-lång-pek

Rak takt = ring-lång-pek-lång
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

Jag har i 2 års tid försökt att gå ifrån 2 fingrar till 3 fingrar i mitt spel, men jag får INGET flyt i det. Skall jag spela t.ex snabba 16-delar så får jag mycket lättare flyt med 2 fingar. Den enda gången jag använder 3 fingrar är när jag spelar Steve Harris-galopp, eller trioler och sextoler (heter det så?).
Fender Deluxe Jazz V
Användarvisningsbild
Kilroy
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 16 jul 2008, 01:59
Ort: Lund

Inlägg av Kilroy »

Spelade länge med två fingrar men för ca 2 år sen började jag använda 3
Använder det mest när man ligger på en ton, typ åttondelar lr liknande
Tycker det är enklare att hålla takten då, eftersom jag spelar 1,2,3,2

Så om jag till exempel ligger på åttondelar har jag udda taktslag på pekfingret och jämna på ringfingret, förutsatt att låten går i 4/4 takt

Vid snabba passager, speciellt mellan strängar, spelar jag dock fortfarande med "bara" två, vilket fungerar mycket bra.

Försöker emellertid variera teknik beroende på vilken låt man spelar. Ibland spelar jag bara med tummen, och då inte slapp. Låter mycket fint i många låtar. Hastigheten blir självklart lidande, men alla låtar ska ju inte spelas med sextondelar :mrhappy:

Som någon annan också nämnde kan man spela med dubbelt anslag på varje finger. Ibalnd spelar jag så, men då använder jag bara pekfingret. Varje not låter lite annorlunda då om man slår an med fingerblomman respektive nageln på fram och tillbakavägen, vilket är användbart i vissa situationer. Dusty Hill i ZZ Top använder den tekniken på vissa låtar
Användarvisningsbild
Pronto
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 21:54

Inlägg av Pronto »

Använder väl utan tvekan lättast två fingrar och har alltid gjort det.
Har alltid trott att man bör ha nästan lika långt ringfinger som långfinger för att använda det som ett 3:e och det stämmer nog till en viss del men jag tror det mest handlar om träning att komma igång med ringfingret.

När jag började använda tre fingrar så började jag med pek, lång och ringfinger vilket jag tycker är ett hemskt jobbigt spelsätt då man måste tänka mycket då man använder udda tal.

Testade istället och sen lärde mig mycket snabbare Wootens "tumme ner, tumme upp, pekfinger, långfinger" och då hade jag klämt in fyra fingrar om man räknar tumme upp och ner som olika korvar vilket är mycket lättare för hjärnan.

Trodde även då att jag hade lättare för den pga längden på mitt ringfinger men nu har jag spunnit in på Matt Garrisons four finger picking och känner att det faktiskt börjar släppa lite. (Tumme ner, pekfinger, långfinger, ringfinger).

Detta är den bästa tekniken enligt mig om man vill spela med fler fingrar. Tre fingrar blev för mycket att tänka; "Hmm nu spelar jag nästa fyra sextondelar med 1,2,3,1 sen 2,3,1,2 sen 3,1,2,3" Ja ni förstår. Använder man fyra fingrar så blir det genast mycket enklare att dela upp tumme och pek i ett par och lång- och pekfinger i ett och så kan man lätt komma på egna övningar.

Anledning till att jag började den istället för Victor Wootenvarianten var att jag slet sjukt mycket på mitt nagelband när jag körde tumme upp och pallade inte hålla på att limma så ofta som jag gjorde och dessutom ibland inte kunna spela på ett par dagar då man lätt kan få sprickor i nageln också.

Jag vet att det låter på mig som om mitt ringfinger är lika långt som mitt lillfinger men det är lite längre faktiskt. :)

Började lira tapping direkt med 8 fingrar och det är gött. 6 fingrar funkar också. Lång väg att gå till Bucketheads monstertapping med 10 dock. :lol:
Skriv svar