TAB - Bra eller anus?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas

TAB - Bra eller anus?

TAB har varit min mentor och bröstmjölksersättning
31
37%
TAB fuckar upp allt som handlar om musik (toner är toner, och inte siffror)
31
37%
Jag har inte ännu bestämt mig...för ALLT är samhällets fel!
22
26%
 
Antal röster: 84

Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag tror såhär: Det är lättare att lära sej än noter, och även om noter är bättre i att man kan ta ut tempo etc. med det så lyssnar man ju för det mesta på låten medan man lär sej på tabs, så man ändå vet hur det låter, och just för att det är lättare att lära sej börjar många med det, inkl jag!
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Som nybörjare lär man sig massor av att plocka låtar på gehör.
När man passerat stadiet nybörjare lär man sig ännu mer av att plocka låtar på gehör..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8306
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

Bild
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Janne

Inlägg av Janne »

TABS är för gitarrister, riktiga musiker använder noter och gehör ;)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Skönt. Alltid tyckt gura varit coolt.
Musiker... det låter inte direkt lockande
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Janne

Inlägg av Janne »

Dig retar man inte så lätt anli, försöka duger dock.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Janne skrev:Dig retar man inte så lätt anli, försöka duger dock.
Viss fördel om man är lagerboss över en massa gubbs... har jag märkt.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Inlägg av bt »

körde på alt. 2. Men som nämnts ovan, notbundet folk kan bli jobbiga i längden.
Sen har jag aldrig brytt mig om att studera tabulatur ingående heller... tyckte det var roligt att ta ut låtar från plattor själv.
Läsa noter blev jag heller inte nån stjärna på, men minsta framsteg på den punkten var iaf kul. Man kände sig liksom lite mer "professionell" :) Sen blev det ju enklare att hoppa in lite var som helst.



bas
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

TDHP skrev:Alt 2, även om jag inte håller med 100.
TAB är bara ett taskigt substitut för noter, bättre lära sig på riktigt.
Edit: Lyssna - ta ut - spela! :wink:
AMEN !! Jag bugar vänd emot TDHP!!
Jag frågar mej samma sak.....VARFÖR INTE lära sej noter istället...det kanske är en liiiten gnutta svårare att lära sej men oändligt mycket nyttigare.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

daionsavage skrev:Jag tror att det är lika pyssligt att spela efter TAB som efter noter, men det är ett mycket lätt system att förstå..
Noter är, för den normalintelligente (hukar mej) också lätt att förstå.
Jag tror dock att man lätt blir skärrad för att man inte , vid en anblick, förstår den extremt enkla logik som ligger bakom.....Jag skulle kunna förklara notsystemets uppbyggnad på 5 minuter för vem som helst....(inte riktigtr sant för jag kan mycket väl vara världens sämsta pedagog men det_är_inte_svårt_!)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Räcker om nån hojtar ut aktuella ackord.
En basist skall i alla fall bara pumpa grundtoner och se cool ut.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

figgebass skrev:
daionsavage skrev:Jag tror att det är lika pyssligt att spela efter TAB som efter noter, men det är ett mycket lätt system att förstå..
Noter är, för den normalintelligente (hukar mej) också lätt att förstå.
Jag tror dock att man lätt blir skärrad för att man inte , vid en anblick, förstår den extremt enkla logik som ligger bakom.....Jag skulle kunna förklara notsystemets uppbyggnad på 5 minuter för vem som helst....(inte riktigtr sant för jag kan mycket väl vara världens sämsta pedagog men det_är_inte_svårt_!)
Hm... Då köper jag en fem-minuters lektion av dig för en 50-lapp. Jag är inte för korkad, men för slö för att plugga tråkig teori. :oops:

Har använt tabbar för att komma igång med låt-utplockningen och sen kört på gehör. Ofta är ju Tabbarna fel också, och bara det är egentligen en anledning att skita i dem.... :?

Alt 1 och 2 i mitt fall.
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

anli skrev:Räcker om nån hojtar ut aktuella ackord.
En basist skall i alla fall bara pumpa grundtoner och se cool ut.
absolut.fråga jeff berlin....;-) ett sant geni.....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Notprickarnas läge på linjerna fattar jag (principen), men orkar inte memoera vilka toner som sitter vart på linjerna.
Men det som snurrar till det är de där "notklavarna" som ser olika ut. Takten lyckas jag inte fatta heller.
Bäst är att höra låten och samtidigt ha nedplitade grundtoner på ett skrynligt papper :-D

Men självklart är det väl ett måste att kunna noter flytande om man är proffs och skall glida runt och lira vadsomhelsthursomhelstvemsomhelst.
Men för tonårsgaragebandet som pillar i hop egna låtar eller kör lite covers på favoritlåtar, så är nog noter overkill.

(jag räknar mig som tonåring, då jag slutade utvecklas innan 1978)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

figgebass skrev:
anli skrev:Räcker om nån hojtar ut aktuella ackord.
En basist skall i alla fall bara pumpa grundtoner och se cool ut.
absolut.fråga jeff berlin....;-) ett sant geni.....
Nu dök den där Jeff Berlin upp igen. En variant på Miller?
Släkting till den KÄNDE Irving Berlin eller?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25870
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

anli skrev:Notprickarnas läge på linjerna fattar jag (principen), men orkar inte memoera vilka toner som sitter vart på linjerna.
Men det som snurrar till det är de där "notklavarna" som ser olika ut. Takten lyckas jag inte fatta heller.
Bäst är att höra låten och samtidigt ha nedplitade grundtoner på ett skrynligt papper :-D

Men självklart är det väl ett måste att kunna noter flytande om man är proffs och skall glida runt och lira vadsomhelsthursomhelstvemsomhelst.
Men för tonårsgaragebandet som pillar i hop egna låtar eller kör lite covers på favoritlåtar, så är nog noter overkill.

(jag räknar mig som tonåring, då jag slutade utvecklas innan 1978)
+1 på den.

Sedan är det ju så att om man sitter och för hemmabruk måste hitta ett speciellt parti lite snabbt så är det enklare att surfa hem lite tabs (som kan vara fel, men man får väl vara lite kritisk och lyssna av också) än att hitta noter.

Om noter var lika lätt att komma över som tabs skulle de vara mer spridda i hobby-kretsar eftersom man faktiskt skulle få användning för dem då och då.

P.S.
Jag var inte tonåring -78 men jag +1:ar på principen.
D.S.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

anli skrev:Notprickarnas läge på linjerna fattar jag (principen), men orkar inte memoera vilka toner som sitter vart på linjerna.
Men det som snurrar till det är de där "notklavarna" som ser olika ut.
Men du kan ju alfabetet...abcdefg....om du kan det så är det ju bara att ngn pekar ut var lägsta E ligger och sen kan man räkna uppåt och när man kommit till g så börjar man om..;-)
Takten lyckas jag inte fatta heller.
Nästa gång vi ses, anli....nästa gång vi ses...;-)
Bäst är att höra låten och samtidigt ha nedplitade grundtoner på ett skrynligt papper :-D
Ja varför inte? Öronen är bra grejer. =)
Men självklart är det väl ett måste att kunna noter flytande om man är proffs och skall glida runt och lira vadsomhelsthursomhelstvemsomhelst.
Ja VISSA gig kräver ju notkunnighte....men dom är få för mej....men dom gånger dom dyker upp så tycker jag att det är kul... man får ju onekligen skärpa till sej för att läsa någorlunda rätt OCH svänga...
Men för tonårsgaragebandet som pillar i hop egna låtar eller kör lite covers på favoritlåtar, så är nog noter overkill.
Å ena sidan, JA....å andra sidan så är ju noter ngt som gör att du får bättre koll på musiks uppbyggnad,ngt att häkta upp dina idéer i, och det har iaf JAG svårt att se som en nackdel.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

anli skrev:
figgebass skrev:
anli skrev:Räcker om nån hojtar ut aktuella ackord.
En basist skall i alla fall bara pumpa grundtoner och se cool ut.
absolut.fråga jeff berlin....;-) ett sant geni.....
Nu dök den där Jeff Berlin upp igen. En variant på Miller?
Släkting till den KÄNDE Irving Berlin eller?
Nej...en superskicklig sopa...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8306
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

anli skrev:Skönt. Alltid tyckt gura varit coolt.
Musiker... det låter inte direkt lockande
Hehe... :tummenupp:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

ja jusst ja lättåtkomligheten glömdes bort.
Med Guitarpro är det så befriande lätt att hitta tabs till alla instrument för en given låt. Man måste förstås vara kritisk, men spar en massa tid. Bra för speciella partier.
Sen kan man ju undra vilka nördar som orkar plocka ut varenda instrument i tex liveversionen av en låt :-D

Men nu kommer vi till den stora haken. Även om man vet hur man skall spela så får man ändå inte till det! Det är då det stora vemodet slår till...
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Figge sa: "Men du kan ju alfabetet...abcdefg....om du kan det så är det ju bara att ngn pekar ut var lägsta E ligger och sen kan man räkna uppåt och när man kommit till g så börjar man om..;-)"
Visst... men det är jobbigt att räkna upp och ner hela tiden.
Lättare om de står A eller Fiss typ.

Men visst, har man lyckats memorerar det hela så är det säkert skitsmutt.
Brukar dock inte stöta på riktiga noter på nätet i någon större omfattning.
Kommer grannen över och vill lira nån gammal Greatful Dead låt så har han kluddat lite G, A, C, D och kanske E på ett papper :-D
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

noter är ju helt klartmer kompletta men tabs fyller sin plats i tillvaron.
varför inte utnyttja både noter och tabs? - för en lyckligare värld.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mange
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 23:18
Ort: Nynäshamn

Inlägg av mange »

Själv kör jag på gehör för det mesta och andvänder mej av tab's när jag kör fast och vill ha lite tips. Brukar även kolla in livevideos på tuben för att få lite tips om spelet samt att basen oftast är mycket tydligare.
Användarvisningsbild
mange
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 23:18
Ort: Nynäshamn

Inlägg av mange »

Tycker även att tabs väldigt ofta är fel och väldigt förenklade så jag ser mer tabs som en liten guide och inte som en färdig produkt.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Mr Spock skrev:Bild
Bild
Officiell stormästare i EB-orden
Skriv svar