Långfingret och ringfingrets ihopgaddning på vänstern

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
lars-på-bas
Medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: mån 14 jan 2008, 13:06
Ort: gbg/sthlm,vet inte...

Inlägg av lars-på-bas »

den är även bra för att stärka upp kycklingfilèn i vänstern
fender jazz bas 62 lake placid blue,de armond starfire II,steinberger spirit,ebs fafner med 4 12 låda skitkontra med sprucken snäcka, peavy tmax 2,10 combo
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Inlägg av xfredrikx »

ungefär kanske 2 år in på mitt basspelande hade jag en musiklärare i högstadiet som såg mig spela. Då spelade jag "ihopgaddat" med fingrarna, vill minnas att jag hade ett rätt bra flyt i spelet ändå. Men tror bara jag använde två fingrar som oftast, ibland kanske tre.

Hon sa lite argt och förbryllat åt mig att låta fingrarna ha ett band var.. Tex att pekfingret har 3dje bandet, långfingret 4rde bandet osv osv.. Jag lyssnade lite halvt på det och försökte spela som hon sa.. Gick ju inte alls (för att jag var van vid att spela som jag brukade).

Sen slog blixten ner och jag insåg hur logisk hon var och jag nötte en och samma låt (journey to the end of the east bay med Rancid.. grymt bra basintro att öva upp fingrarna till på detta viset ärligt talat) och lärde mig spela på det viset.

Utvecklades enormt som basist bara under dom månaderna som jag lärde mig det och är henne förevigt tacksam att hon sa som hon sa. Blir äcklad av att se bassister spela "ihopgaddat" med fingrarna numer.

Även om jag erkänner att jag tappat detta lite, men jag tror det har med annat att göra, att jag tyckte jag glömde av lillfingret och tyckte det var svagt. Så jag koncentrerade mig på det och glömde bort långfingret. Men man lär sig ju aldrig, bassism är en organisk process som aldrig tar slut.
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Re: Långfingret och ringfingrets ihopgaddning på vänstern

Inlägg av DrJKO »

edvin skrev:
rumpeldunken skrev:men okej..åter till frågan! hur menar du med ihopgaddning? att du har svårt att spreta ut med fingrarna (långfingret och ringfingret)
Exakt, som exempel så kan jag ta med pek- och långfinger från 3:e band till 7:e i vanlig "box"position, men med lång och ring går det bara till 5:e.
O.O menar ni alltså att ni kan ha pekfingret på 3:e bandet samtidigt som ni har långfingret på 7:e bandet med samma hand ;O, det är ju helt sjukt
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Re: Långfingret och ringfingrets ihopgaddning på vänstern

Inlägg av DrJKO »

lars-på-bas skrev:
edvin skrev:Det är det enda problemet jag har tekniskt på vänsterhanden, finns det nåt sätt att träna upp det?
här är en bra övning för alla vänsterhandens fingrar

börja titta på 4.30

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ckWR-ht8 ... 4&index=41[/youtube]
kan man kanske starta lite högre upp på basen så att man kanske börjar på t e x femte bandet istället för första ifall man inte är så stark ^^?
Skriv svar