Pumpande E som dör bort

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

bara att sätta fingret 2 band högre upp på halsen när du spelar
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Foxbat skrev:bara att sätta fingret 2 band högre upp på halsen när du spelar
Inte svårare än så :tummenupp:
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

3000 inlägg! :D
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

Grattis :D
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

Hur snabbt är det du ska spela? runt 100bpm eller?

Känner själv att när jag ska spela fort måste jag köra mer avslappnat med lösare anslag och då försvinner just löst e lite.
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Foxbat skrev:bara att sätta fingret 2 band högre upp på halsen när du spelar

...och det skall jag tänka bort i en handvändning...fan, grabbar...pensionärer är lite långsamma i tanke och handling förstår ni.... :D
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Kan ju finnas andra förklaringar än din teknik. Testa att höja pickupen på E-strängssidan. Kolla också så att du inte har för hög stränghöjd, för då kan det bli en ganska stor volymskillnad mellan en lös sträng och en "frettad" ton. Kan också vara att eran replokal har kass akustik, att lokalen absorberar 41,2Hz.

Om allt är tiptop, basar, stärkare, lokal osv så testa följande grej om du inte redan har gjort det; Spela 16-delar i ett hyffsat långsamt tempo och dämpa strängen med det fingret som ska ta nästa anslag. Dvs, slå an med pekfingret, dämpa med långfingret, slå an med långfingret, dämpa med pekfingret. Då lär du dig att styra tonlängden med högerhanden. Lämnar man lite luft mellan tonerna så hörs attacken bättre och det blir distinktare.

Övning två: Testa att artikulera med att göra varannan 16-del stark och varannan svag. Kasta om ordningen på vilka 16-delar som ska vara betonade. Börja t ex med att spela starkt med pekfingret och svagt med långfingret. Vänd sedan på ordningen så du hör vad de blir för skillnad. Vissa grooves ska vara framtunga och andra ska vara baktunga så det är bra att öva från båda håll.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

basmartin skrev: Om allt är tiptop, basar, stärkare, lokal osv så testa följande grej om du inte redan har gjort det; Spela 16-delar i ett hyffsat långsamt tempo och dämpa strängen med det fingret som ska ta nästa anslag. Dvs, slå an med pekfingret, dämpa med långfingret, slå an med långfingret, dämpa med pekfingret. Då lär du dig att styra tonlängden med högerhanden. Lämnar man lite luft mellan tonerna så hörs attacken bättre och det blir distinktare.

Övning två: Testa att artikulera med att göra varannan 16-del stark och varannan svag. Kasta om ordningen på vilka 16-delar som ska vara betonade. Börja t ex med att spela starkt med pekfingret och svagt med långfingret. Vänd sedan på ordningen så du hör vad de blir för skillnad. Vissa grooves ska vara framtunga och andra ska vara baktunga så det är bra att öva från båda håll.
Väldigt fiffiga övningar där...det där är definitivt något att öva på kammaren...får nog sänka tempo rejält för att kunna utföra dem men det verkar vara vettiga övningar helt klart.

Kändes riktigt matnyttigt måste jag säga.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Roland skrev:
Väldigt fiffiga övningar där...det där är definitivt något att öva på kammaren...får nog sänka tempo rejält för att kunna utföra dem men det verkar vara vettiga övningar helt klart.

Kändes riktigt matnyttigt måste jag säga.
För att få kontroll så måste du öva långsamt. På så sätt lär man fingrarna att göra rätt och det finns ingen poäng i att försöka hasta fram någonting. Det kommer kanske ta ett par månader, kanske upp till ett år(beroende på hur bra motorik du har) innan det sitter i det undermedvetna och det kommer inte gå snabbare om du tvingar dig att spela snabbare än vad du klarar av. Ta det lugnt så kommer det ordna sig.

Kolla i denna snutten med Gary Willis där han visar den övningen jag pratade om. Bortse från att han spelar med tre fingrar...

http://www.youtube.com/watch?v=VrLtogzsc6I
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

basmartin skrev:
Roland skrev:
Väldigt fiffiga övningar där...det där är definitivt något att öva på kammaren...får nog sänka tempo rejält för att kunna utföra dem men det verkar vara vettiga övningar helt klart.

Kändes riktigt matnyttigt måste jag säga.
För att få kontroll så måste du öva långsamt. På så sätt lär man fingrarna att göra rätt och det finns ingen poäng i att försöka hasta fram någonting. Det kommer kanske ta ett par månader, kanske upp till ett år(beroende på hur bra motorik du har) innan det sitter i det undermedvetna och det kommer inte gå snabbare om du tvingar dig att spela snabbare än vad du klarar av. Ta det lugnt så kommer det ordna sig.

Kolla i denna snutten med Gary Willis där han visar den övningen jag pratade om. Bortse från att han spelar med tre fingrar...

http://www.youtube.com/watch?v=VrLtogzsc6I
Det går ju inte att bortse från att han spelar med tre fingrar eftersom han har världens längsta ringfinger... :lol:

Ja, att det tar tid är ingen fara...jag siktar på att vara duglig vid 50...så jag har några år på mig.
Tyvärr så repar vi alldeles för sällan och min träning däremellan består av att mentalt föreställa mig spelet. Jag hoppas att jag skall kunna ta mig mer tid att öva med akken. Den är inte så himla lättspelad, har halvhög stränghöjd och ger motstånd...så den är bra att öva på har jag märkt.
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

Roland skrev: Jag hoppas att jag skall kunna ta mig mer tid att öva med akken. Den är inte så himla lättspelad, har halvhög stränghöjd och ger motstånd...så den är bra att öva på har jag märkt.
Perfa ju. Då kommer fingrarna snurra på som en elvisp på din "riktiga" sen :D


Det där som du säger Martin att man måste lära sig spela långsamt först är nog väldigt väldigt sant men väldigt väldigt tråkigt. I alla fall för otåliga ynglingar. :wink:
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Roland skrev: Jag hoppas att jag skall kunna ta mig mer tid att öva med akken. Den är inte så himla lättspelad, har halvhög stränghöjd och ger motstånd...så den är bra att öva på har jag märkt.
Jag är lite ambivalent till om det verkligen är bra att öva på ett trögspelat instrument för att få upp musklerna. Faran är att man skaffar sig andra ovanor och spänningar istället. Fast jag vet inte.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

basmartin skrev:
Roland skrev: Jag hoppas att jag skall kunna ta mig mer tid att öva med akken. Den är inte så himla lättspelad, har halvhög stränghöjd och ger motstånd...så den är bra att öva på har jag märkt.
Jag är lite ambivalent till om det verkligen är bra att öva på ett trögspelat instrument för att få upp musklerna. Faran är att man skaffar sig andra ovanor och spänningar istället. Fast jag vet inte.
Jag har lärt mig timing och slarvar mindre när jag övar på akken. Det blir lätt slarv på elbasen...vet inte riktigt varför dock...
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

basmartin skrev:
Roland skrev: Jag hoppas att jag skall kunna ta mig mer tid att öva med akken. Den är inte så himla lättspelad, har halvhög stränghöjd och ger motstånd...så den är bra att öva på har jag märkt.
Jag är lite ambivalent till om det verkligen är bra att öva på ett trögspelat instrument för att få upp musklerna. Faran är att man skaffar sig andra ovanor och spänningar istället. Fast jag vet inte.
Är benägen att hålla med Martin om detta.
Lider fortfarande av att i ungdomen haft "höga" strängar.
För mig tar det sig uttrycket att jag trycker ner strängarna med vänstern onödigt hårt.
Det går ut över hastigheten riktigt duktigt.
Spänningar i handen har jag inte upplevt, men jag misstänker att jag dragit på mig onödigt slitage på lederna.
Sedan tar ju fingertopparna och banden onödigt mycket stryk.
Min jazz är väldigt snart mogen för ombandning och fingertopparna är inte så där jättekul (har dragit på mig något som liknar "liktornar" på vänster pekfinger som tarvar en del omvårdnad).
Idealet är nog att hitta en stränghöjd som passar perfekt.
Om den sedan skulle vara likt Ale:s (en ångström) eller den jag hade i början av 80-talet (ett ljusår), kan du bara själv avgöra.
Men i min värld skall det inte kännas "trögt" för vänsternäven.
Att e-strängen låter "lite" är lite intressant. Jag har haft mer problem med att d och g strängen tappar "volym".
Kan möjligen bero på att jag har ett rätt så hårt anslag.
Det är dock mjukare än på 70/80-talet då jag slog av e och a strängar i parti och minut med högertassen.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Testa min P75:a på lördag, jag har bra mycket mer punch i E-strängen än övriga.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

Will skrev:Spelar du 16 delar utan plektrum :shock:
Det är faktiskt betydligt enklare att spela snabbt med fingrar än med plektrum. Hastigheten vinner klart på att man plockar bort ett onödigt mellanled mellan sig själv och strängarna!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

enor skrev:
Will skrev:Spelar du 16 delar utan plektrum :shock:
Det är faktiskt betydligt enklare att spela snabbt med fingrar än med plektrum. Hastigheten vinner klart på att man plockar bort ett onödigt mellanled mellan sig själv och strängarna!
Ha! Ska vi ses nån gång och testa?
Jag törs nästan lova att plektrum vinner! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

TDHP skrev:
enor skrev:
Will skrev:Spelar du 16 delar utan plektrum :shock:
Det är faktiskt betydligt enklare att spela snabbt med fingrar än med plektrum. Hastigheten vinner klart på att man plockar bort ett onödigt mellanled mellan sig själv och strängarna!
Ha! Ska vi ses nån gång och testa?
Jag törs nästan lova att plektrum vinner! :wink:
Ale *klapp klapp klapp*
Ale *klapp klapp klapp*
Ale *klapp klapp klapp*
:wink: :D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

BB3000S skrev:
TDHP skrev:
enor skrev:
Will skrev:Spelar du 16 delar utan plektrum :shock:
Det är faktiskt betydligt enklare att spela snabbt med fingrar än med plektrum. Hastigheten vinner klart på att man plockar bort ett onödigt mellanled mellan sig själv och strängarna!
Ha! Ska vi ses nån gång och testa?
Jag törs nästan lova att plektrum vinner! :wink:
Ale *klapp klapp klapp*
Ale *klapp klapp klapp*
Ale *klapp klapp klapp*
:wink: :D
:?:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

TDHP skrev:
BB3000S skrev:
TDHP skrev:
enor skrev:
Will skrev:Spelar du 16 delar utan plektrum :shock:
Det är faktiskt betydligt enklare att spela snabbt med fingrar än med plektrum. Hastigheten vinner klart på att man plockar bort ett onödigt mellanled mellan sig själv och strängarna!
Ha! Ska vi ses nån gång och testa?
Jag törs nästan lova att plektrum vinner! :wink:
Ale *klapp klapp klapp*
Ale *klapp klapp klapp*
Ale *klapp klapp klapp*
:wink: :D
:?:
Ale får representera fingerspel alltså :!:

Det går säkert att spela alldeles för fort både med fingrar o plektrum iofs... :D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Ja, det går att spela väldigt fort med plektrum.
Om man SKA göra det är ju en annan sak... :roll:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

enor skrev:
Will skrev:Spelar du 16 delar utan plektrum :shock:
Det är faktiskt betydligt enklare att spela snabbt med fingrar än med plektrum. Hastigheten vinner klart på att man plockar bort ett onödigt mellanled mellan sig själv och strängarna!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qc98u-eGzlc[/youtube] :wink:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Var pumpar dom 16-delar nånstans? Hittar det inte!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

TDHP skrev:Var pumpar dom 16-delar nånstans? Hittar det inte!
De spelar så fort att du inte hör det. :wink:
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

TDHP skrev:
enor skrev:
Will skrev:Spelar du 16 delar utan plektrum :shock:
Det är faktiskt betydligt enklare att spela snabbt med fingrar än med plektrum. Hastigheten vinner klart på att man plockar bort ett onödigt mellanled mellan sig själv och strängarna!
Ha! Ska vi ses nån gång och testa?
Jag törs nästan lova att plektrum vinner! :wink:
jag är på din sida, Lasse 8)
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Skriv svar