Nyår - Mål för 2010!

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

EDIT: Klopper har rätt, ingen trollmat här inte!
Senast redigerad av bootsy den ons 30 dec 2009, 22:41, redigerad totalt 1 gånger.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Elias, min lilla räddningsbåt!
Släpp detta är du snäll!
Vi kan ju prata plektrumteknik vs fingsingar istället! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Atlant skrev:Finns det inga mods här?
Menar du som i:
Bild

eller som i:
Bild

:?:

;)
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Äntligen ett par grabbar som fattar att knark är gott!

Bild
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+
Inlägg: 1656
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:27
Ort: Wermland

Inlägg av Tjoffe »

daionsavage skrev:
Tjoffe skrev:
ferm skrev:Mål är för ekonomer
och sportnördar..
och för sportmusiker... jag erkänner, jag är en sportmusiker! :oops:
ajajaj!
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Tjoffe skrev:
daionsavage skrev:
Tjoffe skrev:
ferm skrev:Mål är för ekonomer
och sportnördar..
och för sportmusiker... jag erkänner, jag är en sportmusiker! :oops:
ajajaj!
Nej jag menade precis det jag skrev. Uppsättandet av mål och belöning med bonus är för dem som inte klarar av att göra samma sak dag ut och dag in utan att tappa fokus.
Så jag skulle vilja hävda att musiker klarar sig utmärkt utan mål.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+
Inlägg: 1004
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 16:59
Ort: Gotland

Inlägg av Pyssling »

ferm skrev:
Tjoffe skrev:
daionsavage skrev:
Tjoffe skrev:
ferm skrev:Mål är för ekonomer
och sportnördar..
och för sportmusiker... jag erkänner, jag är en sportmusiker! :oops:
ajajaj!
Nej jag menade precis det jag skrev. Uppsättandet av mål och belöning med bonus är för dem som inte klarar av att göra samma sak dag ut och dag in utan att tappa fokus.
Så jag skulle vilja hävda att musiker klarar sig utmärkt utan mål.
Man behöver ju inte ta "mål" så ordagrant. Om man vill bli bättre så är ju ett mål. Sen om man skriver ner det och jobbar mot det medvetet varje dag, eller om man bara övar på slentrian (fortfarande "för att bli bättre") så är det ju mål i båda fallen.

Ett annat mål är att ha kul när man musicerar. Det handlar helt enkelt om att tolka "mål" på rätt sätt.

Och att ha kul är ju för vissa belöning i sig. Sen är det kanske inte kul att öva teknik en timme om dagen, men belöning får man ändå.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

ferm skrev:
Tjoffe skrev:
daionsavage skrev:
Tjoffe skrev:
ferm skrev:Mål är för ekonomer
och sportnördar..
och för sportmusiker... jag erkänner, jag är en sportmusiker! :oops:
ajajaj!
Nej jag menade precis det jag skrev. Uppsättandet av mål och belöning med bonus är för dem som inte klarar av att göra samma sak dag ut och dag in utan att tappa fokus.
Så jag skulle vilja hävda att musiker klarar sig utmärkt utan mål.
Javisst, tjena. :shock:

Poängen med att sätta mål handlar om att just INTE göra samma sak dag ut och dag in. Utan att flytta sina gränser och lägga ribban på nya nivåer.

Människor som tror att livet går ut på att göra samma sak varje dag och bli en mm bättre per år är i skriande behov av mål. Men förmodligen är de bortom all räddning.

Att just musiker skulle vara någon egen sorts människor som klarar av att lyfta sig själva i håret utan att ha målsättning var nog det mest märkliga jag läst i år.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

inber skrev:
ferm skrev:
Tjoffe skrev:
daionsavage skrev:
Tjoffe skrev:
ferm skrev:Mål är för ekonomer
och sportnördar..
och för sportmusiker... jag erkänner, jag är en sportmusiker! :oops:
ajajaj!
Nej jag menade precis det jag skrev. Uppsättandet av mål och belöning med bonus är för dem som inte klarar av att göra samma sak dag ut och dag in utan att tappa fokus.
Så jag skulle vilja hävda att musiker klarar sig utmärkt utan mål.
Javisst, tjena. :shock:

Poängen med att sätta mål handlar om att just INTE göra samma sak dag ut och dag in. Utan att flytta sina gränser och lägga ribban på nya nivåer.

Människor som tror att livet går ut på att göra samma sak varje dag och bli en mm bättre per år är i skriande behov av mål. Men förmodligen är de bortom all räddning.

Att just musiker skulle vara någon egen sorts människor som klarar av att lyfta sig själva i håret utan att ha målsättning var nog det mest märkliga jag läst i år.
Din värld vill jag inte leva i. Året är nytt, det måste bero på det.
För många basar är inte nog
gäst

Inlägg av gäst »

Jag sa ju det det är inte bara vissa yrken som sätter mål, fast rent och djupt filosofiskt så har inte ferm så fel.

Det finns ju sätt att uppnå mål utan av att vara medveten...Eller?

Det är väl ingen omöjlighet.

Jag tror att de djupaste kraven man har på sig själv och det man vill uppnå, som högsta önskan i livet...Vet man inte själv.

Nu snackar vi djuuuuuupt här.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

ferm skrev:
inber skrev:
ferm skrev:
Tjoffe skrev:
daionsavage skrev:
Tjoffe skrev:
ferm skrev:Mål är för ekonomer
och sportnördar..
och för sportmusiker... jag erkänner, jag är en sportmusiker! :oops:
ajajaj!
Nej jag menade precis det jag skrev. Uppsättandet av mål och belöning med bonus är för dem som inte klarar av att göra samma sak dag ut och dag in utan att tappa fokus.
Så jag skulle vilja hävda att musiker klarar sig utmärkt utan mål.
Javisst, tjena. :shock:

Poängen med att sätta mål handlar om att just INTE göra samma sak dag ut och dag in. Utan att flytta sina gränser och lägga ribban på nya nivåer.

Människor som tror att livet går ut på att göra samma sak varje dag och bli en mm bättre per år är i skriande behov av mål. Men förmodligen är de bortom all räddning.

Att just musiker skulle vara någon egen sorts människor som klarar av att lyfta sig själva i håret utan att ha målsättning var nog det mest märkliga jag läst i år.
Din värld vill jag inte leva i.
Oj, vilka kraftord. Spara på krutet lite, det är ju bara den 4:e januari. :shock:

Men tänk om du har fel? Det är knappast några som når toppklass och stor framgång som inte arbetar med mål. Tänk om Björn Borg eller Carolina Klüft skulle ha sagt så här:

"Uppsättandet av mål och belöning med bonus är för dem som inte klarar av att göra samma sak dag ut och dag in utan att tappa fokus."

Tjena, säger jag. It's not gonna happen.

Vill du något med det du gör och tycker det är viktigt, så har du i allmänhet mål. Det är nog få som klarar sig utan. Varför ska man lägga ribban lägre för att man är musiker?

För övrigt är den av mina vänner och bekanta som är mest entusiastisk runt mål just musiker. Men han har också tillhört eliten i över 20 år. Jag anar att det inte är en slump att han varit framgångsrik, eftersom han varit så målmedveten.

Själv har jag har INGA MÅL ALLS för mitt musicerande för 2010. Jag kan redan allt jag vill kunna. Men så är jag också en simpel amatör och coverbandsmusiker, ovärdig ett bättre instrument än min trettio år gamla Ibanez-bas. Och behöver inte tjäna en krona på musiken eftersom det inte är mitt yrke utan bara en yster hobby som får mig på gott humör.

Däremot är det självklart att jag vill utvecklas professionellt och privat, men utanför spelandet, även på områden som inte är så jävla bekväma på kort sikt men som gör mig till en lyckligare och friare människa på lång sikt. Och där har jag en handfull rejäla mål.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
gäst

Inlägg av gäst »

Exemplet med din polare kanske inte alls behöver stämma på alla.

Man vet att det är fullt med otroligt ambitiösa och duktiga musiker överallt som är helt okända.

Att känna de rätta är krucialt. Det finns också många "Kan inte hålla ett instrument" musiker på TV etc.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Atlant skrev:Exemplet med din polare kanske inte alls behöver stämma på alla.

Man vet att det är fullt med otroligt ambitiösa och duktiga musiker överallt som är helt okända.

Att känna de rätta är krucialt. Det finns också många "Kan inte hålla ett instrument" musiker på TV etc.
En socialt välfungerande personlighet brukar också hjälpa i sammanhang där man interagerar med andra människor, t ex när man musicerar eller undervisar.
Stallet liknar mest ett veteflak.
gäst

Inlägg av gäst »

bootsy skrev:
Atlant skrev:Exemplet med din polare kanske inte alls behöver stämma på alla.

Man vet att det är fullt med otroligt ambitiösa och duktiga musiker överallt som är helt okända.

Att känna de rätta är krucialt. Det finns också många "Kan inte hålla ett instrument" musiker på TV etc.
En socialt välfungerande personlighet brukar också hjälpa i sammanhang där man interagerar med andra människor, t ex när man musicerar eller undervisar.
Allt är relativt. Vad du uppfattar som socialt välfungerande kan just vara orsaken till jordens undergång.

Jag förstår att du är störd över sista gången du blev kränkt.

Vi får aldrig glömma X-faktorn bakom en illasinnad kommentar.

Stackars rackare!
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Atlant:

Det saknas en topsten på din pyramid!

Bild
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Atlant skrev:
bootsy skrev:
Atlant skrev:Exemplet med din polare kanske inte alls behöver stämma på alla.

Man vet att det är fullt med otroligt ambitiösa och duktiga musiker överallt som är helt okända.

Att känna de rätta är krucialt. Det finns också många "Kan inte hålla ett instrument" musiker på TV etc.
En socialt välfungerande personlighet brukar också hjälpa i sammanhang där man interagerar med andra människor, t ex när man musicerar eller undervisar.
Allt är relativt. Vad du uppfattar som socialt välfungerande kan just vara orsaken till jordens undergång.

Jag förstår att du är störd över sista gången du blev kränkt.

Vi får aldrig glömma X-faktorn bakom en illasinnad kommentar.

Stackars rackare!
Var det något jag skulle ha blivit kränkt över? Missade det.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Atlant skrev:-Bli visare och mer förstående

Där kan du börja Atlant!
Det räcker som mål för 2010 för din del.
Lägger du till lite ödmjukhet dessutom så kan det knappast göra saken sämre..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag hade tänkt sätta som mål att under 2010 sälja av några basar och bara ha kvar de nödvändigaste.
Dock så tror jag att jag ändrar min målsättninge, dels efter Atlants idiotiska uttalanden och dels efter att ha sett Anlis basrum!
Måste ha fler basar helt enkelt!


Så:

- Fler basar, 10 st är absoluta minium, dvs att jag måste ha 4 basar till.....!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

blackparkas skrev:Jag hade tänkt sätta som mål att under 2010 sälja av några basar och bara ha kvar de nödvändigaste.
Dock så tror jag att jag ändrar min målsättninge, dels efter Atlants idiotiska uttalanden och dels efter att ha sett Anlis basrum!
Måste ha fler basar helt enkelt!


Så:

- Fler basar, 10 st är absoluta minium, dvs att jag måste ha 4 basar till.....!
Och jag måste ha minst fem till.
Fast, jag sjöng ju bas i kören, så då behöver jag nog också bara fyra till. :D
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Men kan ni sluta gnabbas eller?
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

inber skrev:
ferm skrev:
inber skrev:
ferm skrev:
Tjoffe skrev:
daionsavage skrev:
Tjoffe skrev:
ferm skrev:Mål är för ekonomer
och sportnördar..
och för sportmusiker... jag erkänner, jag är en sportmusiker! :oops:
ajajaj!
Nej jag menade precis det jag skrev. Uppsättandet av mål och belöning med bonus är för dem som inte klarar av att göra samma sak dag ut och dag in utan att tappa fokus.
Så jag skulle vilja hävda att musiker klarar sig utmärkt utan mål.
Javisst, tjena. :shock:

Poängen med att sätta mål handlar om att just INTE göra samma sak dag ut och dag in. Utan att flytta sina gränser och lägga ribban på nya nivåer.

Människor som tror att livet går ut på att göra samma sak varje dag och bli en mm bättre per år är i skriande behov av mål. Men förmodligen är de bortom all räddning.

Att just musiker skulle vara någon egen sorts människor som klarar av att lyfta sig själva i håret utan att ha målsättning var nog det mest märkliga jag läst i år.
Din värld vill jag inte leva i.
Oj, vilka kraftord. Spara på krutet lite, det är ju bara den 4:e januari. :shock:

Men tänk om du har fel? Det är knappast några som når toppklass och stor framgång som inte arbetar med mål. Tänk om Björn Borg eller Carolina Klüft skulle ha sagt så här:

"Uppsättandet av mål och belöning med bonus är för dem som inte klarar av att göra samma sak dag ut och dag in utan att tappa fokus."

Tjena, säger jag. It's not gonna happen.

Vill du något med det du gör och tycker det är viktigt, så har du i allmänhet mål. Det är nog få som klarar sig utan. Varför ska man lägga ribban lägre för att man är musiker?

För övrigt är den av mina vänner och bekanta som är mest entusiastisk runt mål just musiker. Men han har också tillhört eliten i över 20 år. Jag anar att det inte är en slump att han varit framgångsrik, eftersom han varit så målmedveten.

Själv har jag har INGA MÅL ALLS för mitt musicerande för 2010. Jag kan redan allt jag vill kunna. Men så är jag också en simpel amatör och coverbandsmusiker, ovärdig ett bättre instrument än min trettio år gamla Ibanez-bas. Och behöver inte tjäna en krona på musiken eftersom det inte är mitt yrke utan bara en yster hobby som får mig på gott humör.

Däremot är det självklart att jag vill utvecklas professionellt och privat, men utanför spelandet, även på områden som inte är så jävla bekväma på kort sikt men som gör mig till en lyckligare och friare människa på lång sikt. Och där har jag en handfull rejäla mål.
Vi tycker olika
För många basar är inte nog
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:Jag hade tänkt sätta som mål att under 2010 sälja av några basar och bara ha kvar de nödvändigaste.
Dock så tror jag att jag ändrar min målsättninge, dels efter Atlants idiotiska uttalanden och dels efter att ha sett Anlis basrum!
Måste ha fler basar helt enkelt!


Så:

- Fler basar, 10 st är absoluta minium, dvs att jag måste ha 4 basar till.....!
Samla på du.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Vem har sagt nå´t om att samla?
Jag övar 7 timmar om dagen och repar 6 ggr i veckan, gig:ar 5 ggr i veckan, strängarna blir dåliga så fort och jag orkar inte byta strängar så ofta, har hellre fler basar så jag bara snabbt kan byta bas när jag tycker strängarna blir för saggiga...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:Vem har sagt nå´t om att samla?
Jag övar 7 timmar om dagen och repar 6 ggr i veckan, gig:ar 5 ggr i veckan, strängarna blir dåliga så fort och jag orkar inte byta strängar så ofta, har hellre fler basar så jag bara snabbt kan byta bas när jag tycker strängarna blir för saggiga...
Samla på du.
Skriv svar