Stråke

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Derfpa skrev:Jag har ägnat natten åt att titta på kontrabasinsteplningar på youtube och fann denna:
http://www.youtube.com/watch?v=WJ6-Ux17a9U

Det där som de gör med stråkarna vid 3:40-snåret är minsann inte att leka med! Att få till en så perfekt studs så många gånger på rad och sen det där "hackandet" har nog tagit många timmar att lära in. Försök att göra det med en tysk stråke! ;)
Det där var riktigt bra! Originellt och bra spelat. Strålande!

//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Glöm inte taglet!

Inlägg av Jan Hellman »

Stefan Sundberg skrev:Ett antal bassister stäppar in till mig varje år och är missnöjda med sin stråke som "lät så himla bra förr". Vi använder ju hästtagel, som åldras, även om stråken inte används! Den procesen blir ju inte mindre av hartsets inverkan. Gammal tagel blir "knastrigt" (rulla det mellan tumme/pekfinger och hör - rena fingrar!) och sprött och ger ingen spänst och dynamik i tonen.
En nytaglad stråke är som en bil med helt fräscha och nydubbade vinterdäck uppför en glashal backe! ... eller kanske nerför?
Intressant. När man tänker efter så är det ju lite logiskt. Har du en ungefärlig känsla av hur pass ofta man bör ge sig iväg och friséra grannens häst då?

MVH//Jan
Stefan Sundberg
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 20:59
Ort: Strömstad

Hingst och märrtagel!

Inlägg av Stefan Sundberg »

Tänker man ett varv till förstår nog var och en att hingsttagel är bättre! Hur pinkar en hingst ... hur pinkar en märr (sto)? Även om en väluppfostrad märr försöker så gott hon kan dra svansen åt sidan - så stänker det en del på svansen. OCH URINÄMNEN FRÄTER PÅ TAGEL. Studera färgen på hingstars och märrars svansar så ser ni att hingstar alltid har vitare (relativt sett) svansar. Det innebär att hingstarnas mindre frätta och spröda tagel lämpar sig bättre för ett bra riv på en fiol, viola, cello eller kontrabas!
Jag använder mig av tre vita och en svart kvalitet, där den allra dyraste är oblekt mongoliskt hingsttagel.
De som spelar mycket taglar om en gång om året - de som spelar mindre kanske vart annat vart tredje!
->Stefan Sundberg<-
http://www.fiolbygg.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad tycker du om syntettagel?
Stefan Sundberg
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 20:59
Ort: Strömstad

Syntet funkar inte!

Inlägg av Stefan Sundberg »

De varianter som jag hittills prövat funkar inte alls! Den elasticitet och struktur som tagel har - har man hittills inte lyckats syntetisera.
->Stefan Sundberg<-
http://www.fiolbygg.se
Användarvisningsbild
Derfpa
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 08 feb 2008, 21:00
Ort: Hörby

Inlägg av Derfpa »

Wikipedia är verkligen en vän när det gäller stråkvetenskap.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bow_%28music%29

Att spela med träsidan heter tydligen "col legno" och när man spelar med taglet heter det "col arco"... Då är det kanske inte så ovanligt som jag trodde.
Sen finns det tydligen syntetiskt tagel på billigare stråkar och taglet som sitter på de "riktiga" stråkarna oftast kommer från mongoliet pga klimatet...
Mest en liten parantes...

"Bows must be periodically rehaired, an operation usually performed by professionals rather than by the instrument owner. Rehairing is done when too many of the hairs are broken, or the hair is dirty, or has lost its friction. Sometimes changing the whole bow can be easier and cheaper than rehairing the old bow, especially with small fractional sized bows."
Så livslängder beror helt och hållet på hur man använder och vårdar den.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Hingst och märrtagel!

Inlägg av Jan Hellman »

Stefan Sundberg skrev:Tänker man ett varv till förstår nog var och en att hingsttagel är bättre! Hur pinkar en hingst ... hur pinkar en märr (sto)? Även om en väluppfostrad märr försöker så gott hon kan dra svansen åt sidan - så stänker det en del på svansen. OCH URINÄMNEN FRÄTER PÅ TAGEL. Studera färgen på hingstars och märrars svansar så ser ni att hingstar alltid har vitare (relativt sett) svansar. Det innebär att hingstarnas mindre frätta och spröda tagel lämpar sig bättre för ett bra riv på en fiol, viola, cello eller kontrabas!
Jag använder mig av tre vita och en svart kvalitet, där den allra dyraste är oblekt mongoliskt hingsttagel.
De som spelar mycket taglar om en gång om året - de som spelar mindre kanske vart annat vart tredje!
Det där var otroligt lärorikt. Och samtidigt lite skrämmande. Nu har vi pratat hästpink på basforumet också..... :?

//Jan
Användarvisningsbild
Derfpa
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 08 feb 2008, 21:00
Ort: Hörby

Re: Hingst och märrtagel!

Inlägg av Derfpa »

Hellboy skrev:Det där var otroligt lärorikt. Och samtidigt lite skrämmande. Nu har vi pratat hästpink på basforumet också..... :?

//Jan
Pratar man inte om det på alla forum? :shock: :wink:

Hur är det med hår från andra djurraser eller rent an människohår? Det borde ju ha experiemterats en himla massa. Visst det finns kanske inte mycket som kommer upp i samma strävhet som hästsvansar men de borde finnas nåt som fungerar ungefär lika bra.
Enligt Wikipedia så använde koreanarna en hartsad pinne till sitt instrument "Ajaeng". Sen har den i och för sig silkessträngar, men det är ändå ett (sämre?) alternativ tille den vanlgia stråken.
Finns det inte växtbaserat tagel? Lin är ju faktiskt skrämande likt det tagel som finns på stråken!
Användarvisningsbild
Derfpa
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 08 feb 2008, 21:00
Ort: Hörby

Inlägg av Derfpa »

Jag går i köpestankar när det gäller stråke.

Jag har kört franskt och det har fungerat bra. Kommer jag vinna nåt på att köpa en tysk? Tysk ska ju vara bättre för handleden, men man förlorar precession. Kommer jag att uppskatta en bekvämare stråke eller jag bara irriterar mig på precissionsförlusten?
Stefan Sundberg
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 20:59
Ort: Strömstad

Endast en teknikfråga!

Inlägg av Stefan Sundberg »

Att precisionen skulle vara sämre med en tysk fattning tror jag vare sig bassister (som spelar med tysk frosch!) eller fysioterapeuter håller med om. Det är ju en teknikfråga. Har ett antal kunder som till och med varit sjukskrivna för handledsproblem - som gått över till tysk fattning och har kommit tillbaka som bassister. Teknik och övning är det som gäller och som alltid ska man ge akt så fort som man upplever spänning och stress.
MVH StefanSundberg
->Stefan Sundberg<-
http://www.fiolbygg.se
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Hellboy skrev:
Derfpa skrev:Då har man inte missat så nåt med att inte prova cellostråke... Känns bra! :P
Fast om man är uppmicad så kanske det kan vara bättre med cellostråke om man spelar snabba bitar.
Är inte cellostråkar alltid lika långa som kontrastråkar ungefär? :shock:
Kan kolla imorgon. Har nog aldrig jämfört längd. Inte på stråkar i alla fall. :P

Men dom KÄNNS mindre (kortare) på alla sätt och vis. Jag kollar imorgon.

//Jan
Ja det där glömde jag ju bort att kolla men nu har jag gjort det..... :oops:

Mina cellostråkar är faktiskt (något förvånande) några centimeter LÄNGRE än mina kontrabasstråkar.....

Där ser man.... :oops: Jag hade ju helt enkelt fel. :?

//J
Skriv svar