Sida 2 av 2

Postat: fre 09 jul 2010, 16:20
av Salsaslas
enor skrev: Angående ackord på bas så är det helt enkelt inte basens fel utan det mänskliga örats. I låga register är skillnaden mellan varje ton mindre (om man ser till frekvensen i hertz) och när toner ligger för nära varann, frekvensmässigt, förmår inte våra öron skilja på det riktigt utan tolkar det som ett slags gröt.
Tack enor för ett schysst inlägg. Jag anade att det var något ditåt, bra att få ord på det.
enor skrev: Lägg märke till att ju längre upp på bashalsen du lägger ditt barréackord, ju mer anständigt låter det (om än aldrig helt och hållet kul). Av denna anledning brukar jag alltid förminska ackord på bas till max tre toner - en baston och de två "karaktärstonerna" (som de ibland kallas i musikteorin) - oftast tersen och septiman. Med bara dessa tre toner blir ackordet tillräckligt "glest" lagt för att det ska funka till och med rätt långt ner på halsen.
Inspirerad av enors inlägg testade jag lite enligt hans tips och det fungerade ju utmärkt :D

Postat: tor 26 aug 2010, 18:27
av Bastappe
Nu är ovanan bortövad, samtidigt som jag kan använda barre´ kontrollerat. :D

Postat: tor 26 aug 2010, 18:29
av basmartin
Grymt!

Postat: tor 26 aug 2010, 18:37
av Bastappe
HÖG stränghöjd på en av mina basar hjälpte till.

Postat: tor 26 aug 2010, 21:25
av enor
magstorm skrev:
enor skrev:I mitt fall handlar det inte om barré endast vid solospel, utan även vid vanligt löpande kompspel, så att säga. Man skulle kunna säga att alla fingrar hoppar runt på de olika strängarna, UTOM pekfingret som alltid ligger förankrat på E-strängen, och istället "barréar" vid behov av toner på de ljusare strängarna.
Det där var en intressant teknik som jag aldrig har sett. Spelar du med plektrum eller fingrarna (tänker på dämpningen)?
Så gott som aldrig plektrum. Tror jag använt plektrum på sammanlagt 2 låtar i hela min 27-åriga basistbana. :)