Ähum. Superträning i 2 veckor?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Kongo skrev:Kanske kan vara läge att gå ner lite i arbetstid? Vill man må bra är inte mördartider på jobb det bästa...

Jojo.
Det är ju lätt att säga att man ska gå ner i arbetstid.
Men vem ska betala räkningarna då? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 23:16
Ort: Helsingborg

Inlägg av Kongo »

blackparkas skrev:
Kongo skrev:Kanske kan vara läge att gå ner lite i arbetstid? Vill man må bra är inte mördartider på jobb det bästa...

Jojo.
Det är ju lätt att säga att man ska gå ner i arbetstid.
Men vem ska betala räkningarna då? :D
Gör som jag försöker göra, lär dig leva snålt. Finns sjukt mycket onödigt skit man kan spara in på.
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Men det vill jag inte.

Det är dessutom rätt svårt när man har 3 ungar och en fru, ett hus, 4 bilar och en "hobby" som inte direkt är gratis... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

Tjoffe skrev:
blackparkas skrev:
Doningen skrev:
blackparkas skrev:Men vem i hela friden har tid att motionera minst 30 minuter om dagen!?
Bygg in det i vardagen. Nån dötid har du väl under dagen? Man hinner mycket på lunchen. Och jag antar att du kör ungar till aktiviteter och hänger där en stund? Ta en promenad istället!

Mitt bästa hälsotips fick jag från en akupunktör en gång. Hon sa: "Det är ingen idé att jag behandlar dig om du inte motionerar en timme om dagen". Så jag gick till jobbet och hem, det blev totalt 1,5 timme varje dag. Har aldrig mått så bra som då, och då har jag ändå rätt juste grundkondis och sprungit en del. Promenader är grymt!


Nja. Lunchen är helkörd.
Åker hem, hinner käka, sedan måste jag hämta grabbarna från dagis/skola.
Hinner knappt med att äta på lunchen som det känns...

Har faktiskt väldigt dåligt med tid över.
Visst skulle man kunna klämma in det någonstans någon dag i veckan, men knappast varje dag, det förstår jag inte hur det skulle gå till!
Energin du vinner på en halvtimmes promenad ger dig mer tid än du lägger ner.

Faktiskt är tidsaspekten den vanligast undanflykten man har. Jag ser det väldigt mycket eftersom jag jobbar med att hjälpa folk till bättre hälsa, vanor osv..

Om du tänker efter litegrann så har du mer tid än du tror. Hur många timmar i veckan spenderar du med att sitta och titta på tv-program som du egentligen inte är intresserad av? Vilar du middag? Sitter/ligger du ibland ner och önskar att du skulle ha nog med ork för att göra nånting?

Allas dygn är 24 tim. En del får mera gjort än andra. Varför är det så tror du?
Ja, det förutsätts hela tiden att alla har en massa dötid. Men jag kan gott tro Parkas. När mina barn var mindre hade jag i princip aldrig någon tid över alls. Jag hade fem barn att sköta, ett eget företag på den tiden, samt en massa jobb åt hustruns företag. Det sistnämnda var (och är) webbsidor och kataloger osv till en importrörelse. Hustrun lever fortfarande i den illusionen att "sådant slänger man väl ihop på fem minuter". Alltså fanns alltid krav och förväntningar på jobb i den verksamheten som motsvarade tre veckors heltidsjobb som skulle vara klart på en dag. Samtidigt som allt annat.
Jag hade helt enkelt ingen tid över alls. Nu är saker och ting lite annorlunda och jag har faktiskt börjat motionera. Och det känns.

Men min tes är att det faktiskt FINNS människor som inte har någon tid över alls. Fullt möjligt att Parkas är en sån.

För övrigt kan jag meddela att hustrun har börjat fatta lite av tidsåtgången i informationsjobb. Lite i alla fall.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 23:16
Ort: Helsingborg

Inlägg av Kongo »

blackparkas skrev:Men det vill jag inte.

Det är dessutom rätt svårt när man har 3 ungar och en fru, ett hus, 4 bilar och en "hobby" som inte direkt är gratis... :D
Sälj en bil eller två! Tänk hur mycket du sparar i skatt! (Men hobbyn kan man ju inte göra mycket åt, hehe)
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Nja. Vill ha mina bilar. Och egentligen så kostar de inte så mycket.
Camaron är ju dessutom skattebefriad.
Det är väl mest lånen som kostar...

Visst finns det saker man kan spara in på och nog tror jag att man skulle kunna klämma in lite motionerande här och där, men att alla skulle ha tid att motionera varje dag är ju bogus.
Visst.
Om man ska ut och gå mitt i natten eller nå´t så kanske det skulle funka, eller upp tidigt som attan, men man ska ju sova nå´n gång också.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 23:16
Ort: Helsingborg

Inlägg av Kongo »

Allt handlar om prioriteringar. Vill man ha en viss standard så får man ju jobba för det! Personligen gör jag mitt bästa för att sänka mina levnadskrav, just för att inte behöva jobba så jäkla mycket, för mig är friheten att äga min egen tid viktigare än materiella saker.

EDITH: hoppsan, nu låter jag som en riktig hippie...
Senast redigerad av Kongo den mån 22 nov 2010, 16:21, redigerad totalt 1 gånger.
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
Ort: Södertälje

Inlägg av mackan »

Förstår inte varför man ska motionera varje dag. 2-3 bra träningspass i veckan räcker gott och väl för att man ska känna sig piggare och må bättre.
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+
Inlägg: 1656
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:27
Ort: Wermland

Inlägg av Tjoffe »

mackan skrev:Förstår inte varför man ska motionera varje dag. 2-3 bra träningspass i veckan räcker gott och väl för att man ska känna sig piggare och må bättre.
Daglig motion och träningspass är inte samma sak.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:Nja. Lunchen är helkörd.
Åker hem, hinner käka, sedan måste jag hämta grabbarna från dagis/skola.
Hinner knappt med att äta på lunchen som det känns...

Har faktiskt väldigt dåligt med tid över.
Visst skulle man kunna klämma in det någonstans någon dag i veckan, men knappast varje dag, det förstår jag inte hur det skulle gå till!
Registreringsdatum: 08 februari 2007
Totalt antal inlägg: 32969
4.00% av det totala / 23.84 inlägg per dag
Ort: Bollnäs Bollnäs grabbarna med flås!
24 inlägg per dag á två minuter per inlägg i nedlagd tid i genomsnitt. 48 minuter per dag. 5,6 timmar per vecka året runt. Och det är bara tiden det tar att skriva inläggen. Tar nog mer än dubbelt så lång tid att läsa alla inlägg utöver det. Halvera antalet inlägg och träna en timme tre dagar i veckan istället så går det nog +/- noll vad det gäller nedlagd tid och du kommer fortfarande att hinna skriva fler inlägg än dom flesta och samtidigt behålla jobbet, bilarna, frun och KANSKE även barnen. :tummenupp:

//J :wink:
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 23:16
Ort: Helsingborg

Inlägg av Kongo »

Hellboy skrev:
blackparkas skrev:Nja. Lunchen är helkörd.
Åker hem, hinner käka, sedan måste jag hämta grabbarna från dagis/skola.
Hinner knappt med att äta på lunchen som det känns...

Har faktiskt väldigt dåligt med tid över.
Visst skulle man kunna klämma in det någonstans någon dag i veckan, men knappast varje dag, det förstår jag inte hur det skulle gå till!
Registreringsdatum: 08 februari 2007
Totalt antal inlägg: 32969
4.00% av det totala / 23.84 inlägg per dag
Ort: Bollnäs Bollnäs grabbarna med flås!
24 inlägg per dag á två minuter per inlägg i nedlagd tid i genomsnitt. 48 minuter per dag. 5,6 timmar per vecka året runt. Och det är bara tiden det tar att skriva inläggen. Tar nog mer än dubbelt så lång tid att läsa alla inlägg utöver det. Halvera antalet inlägg och träna en timme tre dagar i veckan istället så går det nog +/- noll vad det gäller nedlagd tid och du kommer fortfarande att hinna skriva fler inlägg än dom flesta och samtidigt behålla jobbet, bilarna, frun och KANSKE även barnen. :tummenupp:

//J :wink:
Haha, klockrent!
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8597
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

För mej har det hjälpt mycket att träna med nån annan. Jag känner ju inte dej direkt, men en tennispolare eller ett innebandygäng eller den lokala pingisklubben kan kanske funka. Jag rör mej gärna men då ska det vara med ett redskap och en boll... och chansen att krossa sin motståndare... ;)
Janne

Inlägg av Janne »

Det är inte så enkelt att du helt enkelt dricker för lite öl under giget? ;)
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Inlägg av anthax »

Finns bara ett ord: Prioritering. :eyebrow:
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Janne skrev:Det är inte så enkelt att du helt enkelt dricker för lite öl under giget? ;)
Är inte amfetamin prestationshöjande? :P

//J
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

...som leg. dietist....

Inlägg av Albrecht »

...som leg. dietist och bassist är denna tråd himla rolig läsning! jag vet att Grateful Dead gick på BIFFdiet när Owsley var manager/soundguy på senare halvan 60-talet...och se hur bra det gick för dem!?!?!?! need advice ? turn to a pro!
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
Ort: Södertälje

Inlägg av mackan »

Tjoffe skrev:
mackan skrev:Förstår inte varför man ska motionera varje dag. 2-3 bra träningspass i veckan räcker gott och väl för att man ska känna sig piggare och må bättre.
Daglig motion och träningspass är inte samma sak.
Nej det vet jag, men tränar man 2-3 pass i veckan behöver man inte känna sig tvungen att motionera varje dag ;)
Användarvisningsbild
MrGekko
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 01:46

Inlägg av MrGekko »

anthax skrev:Finns bara ett ord: Prioritering. :eyebrow:
+ typ 14 miljoner.
När är det min tur att vara baförst?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

engson skrev:För mej har det hjälpt mycket att träna med nån annan. Jag känner ju inte dej direkt, men en tennispolare eller ett innebandygäng eller den lokala pingisklubben kan kanske funka. Jag rör mej gärna men då ska det vara med ett redskap och en boll... och chansen att krossa sin motståndare... ;)
Jo, det är ju betydligt lättare att göra nå´t om man är fler.
Vi lirade innebandy en gång i veckan förut, men det har runnit ut i sanden, och en gång i veckan känns ju som att det inte gör någon skillnad direkt heller.


Nåja..
Det var mest lite på kul om någon hade nå´n monsterkur!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Janne skrev:Det är inte så enkelt att du helt enkelt dricker för lite öl under giget? ;)
Hehe. Kanske är så enkelt?
Brukar alltid få köra så det brukar bli rätt lugnt på den fronten...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Oj. Borde aldrig ha räknat ut mitt BMI. Plötsligt känner jag mig mycket tyngre och ofräschare än innan.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

mikkejohansson skrev:Oj. Borde aldrig ha räknat ut mitt BMI. Plötsligt känner jag mig mycket tyngre och ofräschare än innan.
Min aversion/kunskap mot/om matte gör att jag inte ens vill/kan räkna ut det.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

basmartin skrev:
mikkejohansson skrev:Oj. Borde aldrig ha räknat ut mitt BMI. Plötsligt känner jag mig mycket tyngre och ofräschare än innan.
Min aversion/kunskap mot/om matte gör att jag inte ens vill/kan räkna ut det.
Jag fuskade med en BMI Calculator online...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

mikkejohansson skrev:
basmartin skrev:
mikkejohansson skrev:Oj. Borde aldrig ha räknat ut mitt BMI. Plötsligt känner jag mig mycket tyngre och ofräschare än innan.
Min aversion/kunskap mot/om matte gör att jag inte ens vill/kan räkna ut det.
Jag fuskade med en BMI Calculator online...
Aha! Fast jag vet inte vad jag väger, så det faller på det....
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

basmartin skrev:
mikkejohansson skrev:
basmartin skrev:
mikkejohansson skrev:Oj. Borde aldrig ha räknat ut mitt BMI. Plötsligt känner jag mig mycket tyngre och ofräschare än innan.
Min aversion/kunskap mot/om matte gör att jag inte ens vill/kan räkna ut det.
Jag fuskade med en BMI Calculator online...
Aha! Fast jag vet inte vad jag väger, så det faller på det....
Min hjärna väger 49 kilo. Ska jag räkna bort den innan jag räknar ut min BMI? :?

//J
Skriv svar