In/out of tune - Life without frets...

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Relevant fråga till alla är väl om ni har fretlines eller inte?

Jag har fretlines men dom är svarta.. = inte till någon som helst nytta utom i väldigt bra ljus..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Inga linjer. Förvirrar mig bara.
gäst

Inlägg av gäst »

Liten skrev:Relevant fråga till alla är väl om ni har fretlines eller inte?

Jag har fretlines men dom är svarta.. = inte till någon som helst nytta utom i väldigt bra ljus..
Har haft båda. Båda funkar. Kan vara bra med lines om man har extremt dålig medhörning. Min förstärkare slutade funka ett par sekunder in i den enda bandlösa låten på giget. Inga lines... Jag tittade på stämapparaten för att pitcha, jag hörde ingen bas alls.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Raderat av författaren.
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 16 dec 2009, 21:19, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Hellboy skrev: Nu för tiden är jag inte så noga med det visuella. Jag har en bandlös 4- och en 5-strängar Stingray och dom har båda fretlines och det är nog dom som jag använder mest nu för tiden. Åtminstone på gig. Sen har jag några bandlösa Wal basar och dom har inga fretlines. Bara prickar på ovansidan av greppbrädan.

//J
Hallå där, Stingrays, Wals, Johan Gustafsson har du någonstans presnterat dig själv och dina basar?? Om inte så gör det!!!
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Förr om åren spelade jag över lag på basar med 24 band. Nu för tiden föredrar jag basar med 21 band (Fender mensur). Gör det hela lite lättare att intonera på bandlös. Lite bredare mellan banden är klart en fördel, framförallt högre upp på halsen. Några tankar om det hela.....
Att det kan vara lättare att intonera på ett instrument med längre mensur inser jag, men vad har antalet band med saken att göra? Det kanske bara är jag som är trög idag...
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

GurraG skrev:
Förr om åren spelade jag över lag på basar med 24 band. Nu för tiden föredrar jag basar med 21 band (Fender mensur). Gör det hela lite lättare att intonera på bandlös. Lite bredare mellan banden är klart en fördel, framförallt högre upp på halsen. Några tankar om det hela.....
Att det kan vara lättare att intonera på ett instrument med längre mensur inser jag, men vad har antalet band med saken att göra? Det kanske bara är jag som är trög idag...
Att intonera högt upp på en greppbräda med många "band" blir en väldigt trång och oprecis vetenskap.. ;) mer så om skalan är kort..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jo, så långt är jag med, men jag tolkade "lite bredare mellan banden är klart en fördel, framförallt högre upp på halsen" som att Jan menar att med 24 band blir det längre mellan banden även längre ner på halsen än med 21 band.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Raderat av författaren.
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 16 dec 2009, 21:20, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Raderat av författaren.
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 16 dec 2009, 21:21, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Raderat av författaren.
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 16 dec 2009, 21:21, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Jag fattar inte riktigt vad det är för vits att lära sig spela bandlös helt utan att titta på halsen. Använder man ögonen så kombinerar man muskelminne och visuellt minne, och kan då förstås intonera bättre. Klart det kan vara nyttigt att öva utan att kika, men man spelar ju inte direkt bättre för att man låter bli att kolla om man har möjlighet till det.
Olinjerad greppbräda är snyggt, men linjer är oumbärligt om man inte är väldigt duktig. Själv har jag en avbandad bas, som därför är linjerad.
Just nu håller jag på att försöka klura ut hur man använder kvartstoner, vilket inte är det lättaste. Jag är fascinerad av österländsk musik, och mycket av den "hemliga" stämningen kommer från dessa kvartstoner som man ju inte kan ta på ett bandat instrument (om man inte bänder en aning). Vibrato och glissandon är annars det jag övar mest på. En del spelar som om det vore en bandad bas, och det känns ju lite meningslöst. :roll:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Raderat av författaren.
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 16 dec 2009, 21:22, redigerad totalt 1 gånger.
gäst

Inlägg av gäst »

Vill man titta på halsen större delen av giget så får man väl göra det men hur kul är det? Det finns ju roligare saker att titta på. Sedan är det ju så att linjerna bara hjälper till en viss gräns, man måste ju ändå lyssna och intonera med fingrarna eftersom det sällan blir tillräckligt in tune bara av att placera fingret på bandlinjen.
Sammanfattningsvis så tycker i alla fall jag att linjer är bra men det är precis lika bra utan linjer. Det finns ju massor av exempel på de som intonerar jättebra utan linjer samtidigt som det kan funka som ett hjälpmedel för nybörjare.
Makten: Jag har aldrig stött på någon som använder bandlös bas för att spela österländska kvartstoner. Kul idé.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

En idiotfråga:
- När man intonerar med fingrarna är det att man siktar på ett läge så tonen blir låg och nänder den till rätt pitch?
Eller justera man läget bara? Eller en blandning?
Lite nyfiken på det här med bandlöst. Måste vara bra grej att öva upp gehöret med.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

anli skrev:En idiotfråga:
- När man intonerar med fingrarna är det att man siktar på ett läge så tonen blir låg och nänder den till rätt pitch?
Eller justera man läget bara? Eller en blandning?
Lite nyfiken på det här med bandlöst. Måste vara bra grej att öva upp gehöret med.
Att inonera bra innebär att tonen klingar i rätt tonhöjd. Att man inte spelar falskt helt enkelt.

På en bandlös kan du ju glida steglöst mellan tonerna men det har inte med intonering att göra.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Johannes skrev:Det är väl bara att flytta fingret tills det inte låter falskt? Om violinister och cellister klarar det så skall väl basisterna också fixa det förutsatt att man har ett schysst gehör?
Intressant jämförelse med fiolen! Tonerna sitter ju så tätt på fiolen när du går upp(ner?) på greppbrädan så du måste lyfta ett finger för att få plats med nästa. Jag har ALDRIG lyckats ta en ren ton på fiol.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

När jag började med ståbasen så gjorde jag små markeringar på kanten av greppbrädan, dom finns kvar men jag slänger ett öga på dom ibland för att se att man inte vandrat iväg helt åt skogen. Det kan ju vara lite svårt att höra i livesammangnag, speciellt dom lägre tonerna.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Johannes skrev:
anli skrev:En idiotfråga:
- När man intonerar med fingrarna är det att man siktar på ett läge så tonen blir låg och nänder den till rätt pitch?
Eller justera man läget bara? Eller en blandning?
Lite nyfiken på det här med bandlöst. Måste vara bra grej att öva upp gehöret med.
Att inonera bra innebär att tonen klingar i rätt tonhöjd. Att man inte spelar falskt helt enkelt.

På en bandlös kan du ju glida steglöst mellan tonerna men det har inte med intonering att göra.
jag vet det där med tonhöjden/intonera bra, men HUR intonerar du in den då på en bandlös? Om man inte prickar exakt rätt (med grepp kanske) så måste man ju justera fingret på nåt sätt (tekniken för bandlös bas helt enkelt ).
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

anli skrev:
Johannes skrev:
anli skrev:En idiotfråga:
- När man intonerar med fingrarna är det att man siktar på ett läge så tonen blir låg och nänder den till rätt pitch?
Eller justera man läget bara? Eller en blandning?
Lite nyfiken på det här med bandlöst. Måste vara bra grej att öva upp gehöret med.
Att inonera bra innebär att tonen klingar i rätt tonhöjd. Att man inte spelar falskt helt enkelt.

På en bandlös kan du ju glida steglöst mellan tonerna men det har inte med intonering att göra.
jag vet det där med tonhöjden/intonera bra, men HUR intonerar du in den då på en bandlös? Om man inte prickar exakt rätt (med grepp kanske) så måste man ju justera in den på nåt sätt (tekniken för bandlös bas helt enkelt ).
Man (eller i alla fall jag, alla kanske inte gör samma) lyssnar hela tiden, spelar jag en ton som låter surt så rullar eller flyttar man fingret för att snabbt justera pitchen. Oftast så blir det bra direkt, man använder ju en handposition och utgår från en grundton och har då greppet klart redan, muskelminnet i kombination med gehöret.
Det här blev ju en rörig förklaring men jag kan nog inte förklara bättre utan att visa på basen.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Raderat av författaren.
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 16 dec 2009, 21:22, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Hellboy skrev:och inte ens Pastorius, Levin, Jeff Berlin eller någon annan av dom "stora" klarar av att aldrig bomma en ton.
Sant inlägg.. men jag måste fråga... hur i ******* kom Jeff Berlin in i den där meningen?? Vad gör han i bandlöst-tråden över huvud taget? Säg då att han hade här att göra.. då är det väl han, Om någon, som skulle kunna spela "100%" in tune/utan vibrato? Skulle förmodligen låta lika varmt och fylligt som när han spelar på en bandad bas.. :roll:

:wink:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

Hellboy skrev:Nu sticker jag ut hakan här lite och det ber jag redan nu om ursäkt för men jag känner ärligt att den som säger att han/hon aldrig eller nästan aldrig missar en ton på en bandlös bas med största sannolikhet tänjer lite på sanningen.

Jag är 41 år gammal, har spelat bas sedan jag vart 9 ungefär och bandlös sedan jag vart 15. Jag spelar akustisk kontra och el-kontra och jag har pluggat musik i flera år. Jag har gjort rejält många spelningar genom åren och vissa av dessa med några ganska väletablerade artister. Jag missar OFTA toner när jag spelar bandlös. Sen hur mycket, det är väl en definitionsfråga. Händer mer ofta på konserter än vid inspelningar mest på grund av att det kan vara problem med medhörning och lite komplicerad akustik men det händer och det händer inte sällan utan ganska frekvent. Samma med dom flesta etablerade bassister jag känner. Vi är människor och musik är ingen tävling, även om det ibland känns så i dessa Idol-tider, och inte ens Pastorius, Levin, Jeff Berlin eller någon annan av dom "stora" klarar av att aldrig bomma en ton. Alla bommar toner när dom spelar bandlös ibland och det är rackarns svårt att intonera perfekt. Man blir bättre genom att öva mycket men det räcker med att man är lite trött eller okoncentrerad för att missa inte bara en utan många toner. Och det händer alla. Vare sig man tittar på halsen eller inte och vare sig man har bandmarkeringar eller inte. Vi är människor.

MVH//Jan
Vem har sagt att han/hon ALDRIG bommar toner? Jag missar då och då men det gör jag även när jag spelar bandat, jag är inte vassaste basisten i stan på något sätt. Vad vi snackar om här är väl inonation i allmänhet och ingen har pratat om att tävla.
Däremot så är det ju absolut ingen omöjlighet att bli så bra så inte bommar toner. Någon enstaka någon gång, visst, men att OFTA bomma toner på sin bandlösa tyder ju på något annat än att det skulle vara omöjligt att spela någorlunda felfritt på en fretless. Eftersom klassiska musiker typ violinister och cellister klarar av att spela en hel konsert utan hörbara missar så borde det ju inte vara omöjligt för en basist med bandlös bas att göra det också. Särskilt som det är mycket lättare att intonera på en bandlös än på en fiol och till på köpet så sitter ett helt gäng med "bandlösa" klassiska musiker i en symfoniorkester vilket gör det ännu svårare. På en bandlös bas kan du bomma ganska rejält utan att någon reagerar men om du klämmer in en rejält falsk ton i stråkkvartetten så blir det kompanistryk efter giget.

Som sagt, ALLA bommar toner oavsett instrument men om man gör det OFTA så har man problem.
gäst

Inlägg av gäst »

Liten skrev:
Hellboy skrev:och inte ens Pastorius, Levin, Jeff Berlin eller någon annan av dom "stora" klarar av att aldrig bomma en ton.
Sant inlägg.. men jag måste fråga... hur i ******* kom Jeff Berlin in i den där meningen?? Vad gör han i bandlöst-tråden över huvud taget? Säg då att han hade här att göra.. då är det väl han, Om någon, som skulle kunna spela "100%" in tune/utan vibrato? Skulle förmodligen låta lika varmt och fylligt som när han spelar på en bandad bas.. :roll:

:wink:
Du var ironisk nu va? Eller?
Jeff Berlin är ju SÄMST på planeten.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Raderat av författaren.
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 16 dec 2009, 21:23, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar