Varifrån har ni fått erat sätt att spela?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Min bländande teknik härstammar i rakt nedstigande led från ingen mindre än Adam Clayton i U2! Efter 25 år med fyra strängar på magen har jag fortfarande inte kommit värst mycket längre...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

BarbequeVillage skrev:Min bländande teknik härstammar i rakt nedstigande led från ingen mindre än Adam Clayton i U2! Efter 25 år med fyra strängar på magen har jag fortfarande inte kommit värst mycket längre...
Men... Skruva på strängarna på en bas så kanske det går bättre... *dagens sämsta?*
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag tänkte på Owe Törnqvists korvgubbe, han blev ju miljonär på både ryggen och magen.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Jag är inne i ett funk/disco blipperdiblopp just nu. Spelade med ett renodlat bluesband härom veckan och klarade nästa inte att spela en vanlig 12a med rätt shuffle känsla. Pumpa rak rock är nästan lika svårt för tillfället. Måste öva på det....
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

the_great_alfonzo skrev:
Chriller skrev:
the_great_alfonzo skrev:Förr i tiden liknade väl min slapteknik Flea's, men numer har tummen gjort 180 grader om, vilket hände när jag såg marcus miller och tyckte att han såg cool ut... Vilka basister kör "double plucking"? Inte thumping alltså, utan att an pluckar en dämpad sträng, med både pek och lång tätt inpå varandra? Så kör jag iaf!
Fattar nada. Nog för att jag mest hanterar plektrum nuförtiden, men ändå. 180 grader låter fysiskt omöjligt och pluckning är jag heller inte riktigt med på...
Bild?

Edit: Är det kontraspel som avses? Då är jag i alla fall lost av en anledning...
Hoh, antar väl att en förklaring skulle vara på sin plats! Förr i tiden när jag slapade(ockult basteknik som används av somliga sinnesförvirrade basutnyttjare) hade jag i princip tummen riktad mot marken, men nuförtiden pekar den snarare rakt upp i näsborrarna på en, fattar du :) ? Och pluck=den snärtiga delen av slap-bas! Och det är elbas jag tjötar om! :) Antar att man skulle kunna kalla pluck på dämpade strängar nån slags percussion-tillägg typ.
Nu föll pengen ner! Jag kallar det slap pch pop, men det låter ju rätt töntigt faktiskt... Sjäv slappade jag med tummen pekande mer upp än ner, det kändes mer positivt!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Jag är självlärd och har gissningsvis världens sämsta högerhands-teknik :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Diesel skrev:Jag är självlärd och har gissningsvis världens sämsta högerhands-teknik :)
nähä.. för den sämsta högerhandstekniken har jag.. :P
annars skulle jag ju inte spela med plektrum... ;) :D
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

I stort sett självlärd då jag inte känner någon basist irl. Ena gitarristen i mitt band sa åt mig att köra järnet med ett 3mm plektrum så skulle det ordna sig... :roll: Började med fingrarna, först ett sedan två. Sen började man lira i rockband och fastnade för plektrum, 1mm svarta Dunlop 8)

Det är först på senare tiden jag börjat få till plektrumtekniken, tror jag. Nöta nöta nöta!
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Det är väl som hos de flesta andra antar jag, en blandning av vad man plockat upp genom åren.

Kontran är väl också nån hemvävd teknik, har aldrig tagit lektioner men speltekniken har ändrats med tiden från "elbasspel" till nåt som iaf påminner om nån sorts kontra fattning.
Senast redigerad av Svensson den sön 19 apr 2009, 18:22, redigerad totalt 1 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

macahan skrev:
Diesel skrev:Jag är självlärd och har gissningsvis världens sämsta högerhands-teknik :)
nähä.. för den sämsta högerhandstekniken har jag.. :P
annars skulle jag ju inte spela med plektrum... ;) :D
det gör ju iof jag med

men gissar att plektrum-tekniken är dålig också om någon som kan tittar..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Diesel skrev:Jag är självlärd och har gissningsvis världens sämsta högerhands-teknik :)
:giggle:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Vad alla klankar på sin högernäve då. Jag är snabb som fan med högern sen tiden som hårdrockare, men vänstern har inte alls samma chops...
Användarvisningsbild
Fisken
Medlem+
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 09 sep 2007, 21:59
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Fisken »

Jag har väl inspirerats lite av Steve Harris och Cliff Burton.

Jag såg hur Steve spelade och så försökte jag spela som honom, någon annan gång så jag hur Cliff spelade och så jag testade att spela på ett liknande sätt.
Men nu vet jag inte hur jag spelar. :shock: :P

Och så var det ett lokaltband här i Eskilstuna som ändrade mitt spelsätt lite grann. :P

Och allt det där var bara hur jag spelar med högerhanden. Vänstern, den bara gör något. :lol:

Fast har ändå inte kommit på ett riktigt bra sätt att ha högerhanden på. =/
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Svarte_Jack skrev:Alffonzo: Slapar du hela tiden?
Jag slapar alltid förutom när jag spelar funk. Slapar extra mycket när jag kör DT.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

the_great_alfonzo skrev:
Svarte_Jack skrev:Alffonzo: Slapar du hela tiden?
Jag slapar alltid förutom när jag spelar funk. Slapar extra mycket när jag kör DT.
Låter som en polare som brukar lira gura när vi kör i kyrkan...
Oftast är vi trio + sång och gitarrollonet lirar solo hela låtarna....
Fruktansvärt irriterande... Blir skapligt sväng då i låtarna med bara bas och trummor och en solandes stolle på gitarr...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

blackparkas skrev:
the_great_alfonzo skrev:
Svarte_Jack skrev:Alffonzo: Slapar du hela tiden?
Jag slapar alltid förutom när jag spelar funk. Slapar extra mycket när jag kör DT.
Låter som en polare som brukar lira gura när vi kör i kyrkan...
Oftast är vi trio + sång och gitarrollonet lirar solo hela låtarna....
Fruktansvärt irriterande... Blir skapligt sväng då i låtarna med bara bas och trummor och en solandes stolle på gitarr...
Eihhh, OK :? ? Slap behöver inte innebära solo vetdu :wink: Dessutom var det inte heeeelt seriöst :)
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+
Inlägg: 631
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 21:58
Ort: Göteborg

Inlägg av mangan »

jag har redan från början (23 år sedan) haft förmånen att spela i många olika sammanhang.Allt från visor,funk,dansband,metal. Därför har jag alltid alternerat mellan fingrar/plektrum och gör så fortfarande . Don efter låt så att säga. Plektrum teknik har jag inspirerats mycket av Marcel Jacobs och Yngwie Malmsteen då jag snöade in totalt ett tag på metal med klassika influenser och progmetal. Fingerspelet är nog mest min naturliga spelstil men jag gillar att slå hårt med plektrumet emellanåt : )
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

mangan skrev:jag har redan från början (23 år sedan) haft förmånen att spela i många olika sammanhang.Allt från visor,funk,dansband,metal. Därför har jag alltid alternerat mellan fingrar/plektrum och gör så fortfarande . Don efter låt så att säga. Plektrum teknik har jag inspirerats mycket av Marcel Jacobs och Yngwie Malmsteen då jag snöade in totalt ett tag på metal med klassika influenser och progmetal. Fingerspelet är nog mest min naturliga spelstil men jag gillar att slå hårt med plektrumet emellanåt : )
Det var som fan, såg Treasure Land på Liseberg för hundra år sen känns det som. Rockslaget. Minns jag rätt att ni hade en låt som gick "Nånting Miracle, let it show you the way... nånting nånting promised land". Eller? Och en sångare som satte falsettskriken om jag inte blandar ihop det - progg var ju lite inne i götet på den tiden. Spelade ihop med synthKaspar i ett av hans tidigare band med det tveksamma namnet Entré G. Liten är basvärlden.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25859
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Hellish skrev:
BarbequeVillage skrev:Min bländande teknik härstammar i rakt nedstigande led från ingen mindre än Adam Clayton i U2! Efter 25 år med fyra strängar på magen har jag fortfarande inte kommit värst mycket längre...
Men... Skruva på strängarna på en bas så kanske det går bättre... *dagens sämsta?*
Sorry, var inte uppmärksam.
Här kommer den, lite retroaktivt:
Bild
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+
Inlägg: 631
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 21:58
Ort: Göteborg

Inlägg av mangan »

Det var som fan, såg Treasure Land på Liseberg för hundra år sen känns det som. Rockslaget. Minns jag rätt att ni hade en låt som gick "Nånting Miracle, let it show you the way... nånting nånting promised land". Eller? Och en sångare som satte falsettskriken om jag inte blandar ihop det - progg var ju lite inne i götet på den tiden. Spelade ihop med synthKaspar i ett av hans tidigare band med det tveksamma namnet Entré G. Liten är basvärlden.[/quote]


Aha! Javisst var det vi : ) Lätt Dream Theater influerade på den tiden : )
10 år sedan är det nog minst...
Jag kommer ihåg att Kaspar nämnt erat band. Var inte det hans första band som han var med i? Kul!
Duktig keyboardist !! : )
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Har 6-7 år av klassisk gitarr i kommunala musikskolan i bagaget.
Kan tycka med facit i hand att jag inte lärde mig det jag borde ha gjort.
Förmodligen lite av egen slöhet, men också pga lärare med ganska låga ambitioner.

Hur som haver så tror jag att teknik och fingersättning har jag därmed fått gratis till basandet.
Resten är självlärt. Visst har man lyssnat på basister och plockat låtar osv..
Men varifrån skulle man kunnat kollat tekniken på den tiden?!
Enda chansen skulle ju isf varit att köpa instruktionsvideos och det hade man ju inte råd med.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

Jag e gammal trummis så taktkänslan har alltid funnits där. När det gäller basteknik så började jag som punkbasist, och då var det "Tuta å köra" som gällde!

Efterhand har jag försökt att utveckla mig mer och tittat mest på basister som Dave Ellefson, Butler och Daisley...!

Alternate picking idén har jag fått från Dave Mustaine! :lol: :shock:
Användarvisningsbild
Kneget
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 14:36
Ort: GBG

Inlägg av Kneget »

De bassister som inspererat mig i alla år är:

Phil Lynott (Thin Lizzy)
Steve Harris (Iron maiden)
Kenny Håkansson (Hellacopters)
John Paul Jones (Led Zeppelin)
Geddy Lee (RUSH)
Duff Mckagan (Guns N Roses)
Dee Dee (Ramones)
Jerry Only (Misfits)
Nikola Sarcevic (Millencolin)

Jag skulle säga att min spel stil är 70-tals inspererad rock, men har också lyssnat på endel punk och gör det fortfarande.
Just nu spelas det mycket rush på min standard jazzbas och rätt mycket zeppelin.
Fender P-Bas (MIM standard) Fender Jazzbas special (MIJ) Fender Jazzbas classic 60's Surf Green
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1126
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Inlägg av Busta B »

Chriller skrev:Mest är det självlärt. Och snott såklart.
Tidigare tittade jag mycket på olika rätt expressiva gossar - Cliff Burton och Les Claypool och Jens Lodén, makalös basist i funkkollektivet Agurk Players på 90-talet - och snodde och försökte och inspirerades och så vidare.
Men några lektioner har jag överhuvudtaget inte tagit. Synd egentligen för vissa saker gör man ju "fel" antagligen.

Nu när jag spelar - och lyssnar på - mycket mer basic musik (dessutom uteslutande med plektrum) blir det mer sällan jag inspireras av det rent spelmässiga utan sound, instrument och utrustning fångar blicken och örat istället.
Men fortfarande kan man ju bli fascinerad när någon spelar lite udda. Hur kan till exempel John Levén i Europe (råkade se dem för nåt år sen) ha så otroligt kort anslag, han rör högerhanden max en cm upp och ner vid anslaget? Ser inte hårdrock ut alls ju!
Kul att någon nämner Jens Lodén!
Faktiskt en av mina stora förebilder i tonåren. Nivån är hög! Kul med låten "Hugo", ett slap-riff i 7/8, som inte alls låter svår... shit vad man traglade den som 17-åring =) Otroligt bra samspel med Måns Block (bla Damn!)

Synd att han inte håller på längre, tror han fick tinnitus.
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
Fogerty
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 20:17

Inlägg av Fogerty »

Jag hämtar all min inspiration ifrån Donald "duck" dunn och Stu Cook
http://www.youtube.com/watch?v=7LWEHMGarVY" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar