Undersökning! slap och sånt

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas

Använder du slap med ensemble/band?

Omröstningen slutade sön 02 mar 2008, 10:03

Japp! dagarna i ända!
3
7%
Ja, nån gång då och då.
9
21%
ja - bandmedlemmar gillar det.
1
2%
ja - bandmedlemmar ogillar det.
0
Inga röster
nej, men kan om jag vill.
19
45%
nej - har aldrig lärt mig.
10
24%
nej, men mina bandmedlemmar vill att jag ska.
0
Inga röster
 
Antal röster: 42

Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

1. I vilken musikstil/stilar använder du slap?
Om man utesluter ett eventuellt pop/slap här o där, så är det väl mest i en del funk och soul sammanhang. Annars är det väl mest hemmavid som det kan vara roligt att spela lite slapping som omväxling.

2. I vilken musikstil/stilar använder du tapping?
Aldrig. Kan inte, vill inte.

3. Brukar de bandmedlemmar/arrangörer/låtskrivare du spelar med efterfråga slapping/tapping?
Mycket sällan. Har väl blivit tillfrågad att thumpa lite här, och kanske ett enstaka Popp där. Väldigt sällan alltså. Om det används är det isåfall mer som en effekt, aldrig en hel låt. (har aldrig blivit tillfrågad att spela tapping)

4. Andra synpunkter inom ämnet?
Tycker att Dereborn sammanfattade det bra:
Tyvärr glöms ofta den skitiga slapping-stilen bort, och det handlar bara om Marcus Miller o Mark King-skolan. Flatwounds, P-bas, envelope o dist. Sen fram med tummen!
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

använder tummen både här o där i alla möjliga sammanhang.Tycker ändå att det är svårt att få det kanon.Tyvär är det väl så att slappingen har blivit något för musikaffärsbasissterna att smattra med,som många inte orkar höra eller kan göra själva....
Det kan göras hur rått,bra eller dåligt som hellst.Säker skulle många fler slappa hur fränt som hellst om dom bara kom på att det inte ska låta som det man oftast hör.....Tycker Dereborn fick till bra sägningar.
öööhhh snurrigt...god natt
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Janne

Inlägg av Janne »

1. I vilken musikstil/stilar använder du slap?
Där det behövs. Mest funk.

2. I vilken musikstil/stilar använder du tapping?
Inga.

3. Brukar de bandmedlemmar/arrangörer/låtskrivare du spelar med efterfråga slapping/tapping?
Händer ibland. Vikade med ett gäng för något år sen som var galna i slap till min stora förskräckelse.

4. Andra synpunkter inom ämnet?
Om du vill ha ett litet hyfsat enkelt tapping-riff till dina elever kan du kolla in början på "Scarred" av Dream Theater (Awake-skivan). Den göken spelar det ju på 6-strängad men det funkar bra på 5- eller 4-strängad också.
Skriv svar