Postat: lör 17 maj 2008, 21:36
jajaja...daionsavage skrev:Hur många countrybasister behövs det för att skruva i en glödlampa?
en, fem, en, fem, en, fem....
Och i Nashville kallas växelbas för "eat shit"
jajaja...daionsavage skrev:Hur många countrybasister behövs det för att skruva i en glödlampa?
en, fem, en, fem, en, fem....
Och i Nashville kallas växelbas för "eat shit"
Just nu försöker du förminska tuggtobakstuggande...det har tagit både baseball och countryn dit där de ör idag... [/quote] Ere' nu re' e' läge för en SundbybergareDoggyD skrev:Det är klart att man kan göra så om man vill förminska en hel konstart till något så vulgärt som tuggtobakstuggandeBonafideYouth skrev:Spela country? In med tuggtobak i käften, dra på dig dina skitigaste jeans och tugga loss på E-strängen! Det brukar göra susen!
Just nu försöker du förminska tuggtobakstuggande...det har tagit både baseball och countryn dit där de ör idag... [/quote]DoggyD skrev:Det är klart att man kan göra så om man vill förminska en hel konstart till något så vulgärt som tuggtobakstuggandeBonafideYouth skrev:Spela country? In med tuggtobak i käften, dra på dig dina skitigaste jeans och tugga loss på E-strängen! Det brukar göra susen!
Nu tycker inte jag du ska va sån...daionsavage skrev:Hur många countrybasister behövs det för att skruva i en glödlampa?
en, fem, en, fem, en, fem....
Och i Nashville kallas växelbas för "eat shit"
Steve skrev:Men det var ju ett tag sen det spelades riktig country i Nashville. Kolla bara på Countrygalan... Tycker det är tid för dom att börja "äta lite skit" igen
HAHA! Så du menar att bara för att min avatar sammankopplas med ett rockband så har jag ingen koll på någon annan musik? eller har rätt att uttala mig om den?DoggyD skrev:Med tanke på din avatar , hur bra koll har du på vad som händer i Nashville egentligen, om du har galan som utgångspunkt så kan jag väl hålla med dej, den sög HB stortid. Annars händer det grejer där, var så säker på det.
vem e Justin??DoggyD skrev:Och om jag får tala för mej också,Svensson skrev:Steve EarlTDHP skrev:Varför just country?
Hank III
Johnny Cash
osv..
..om jag får tala för mig...
Justin Townes Earle
Hank Sr. & Jr.
Johnny Paycheck
De e Justin Timberlake med bootspizza bargeld skrev:vem e Justin??DoggyD skrev:Och om jag får tala för mej också,Svensson skrev:Steve EarlTDHP skrev:Varför just country?
Hank III
Johnny Cash
osv..
..om jag får tala för mig...
Justin Townes Earle
Hank Sr. & Jr.
Johnny Paycheck
Det där skulle jag vilja ha exempel/förklaring på. Som självlärd basist använder jag säkert en del såna övergångar utan att jag vet om det...MatsD skrev: diatoniska och/eller kromatiska klättringar.
Sorry. Inte alls meningen att snobba - jag har inte täckning för det.Kalebas skrev:Det där skulle jag vilja ha exempel/förklaring på. Som självlärd basist använder jag säkert en del såna övergångar utan att jag vet om det...MatsD skrev: diatoniska och/eller kromatiska klättringar.
Men jag känner att det skulle behövas lite mer snygga övergångar i min arsenal. Så är det någon som orkar ge en kort förklaring? (även övergångar i blues)
Inte alltid.MatsD skrev:...Tänk på att hålla tonerna korta och spänstiga. ...
Se Mitt senaste inlägg!Samuel V skrev:...För-slag till noterna är A och O. Svårt att förklara utan att spela exempel, men en sextondel före varje helslag brukar jag göra för-slag på.
...
+1dereborn skrev:Se Mitt senaste inlägg!Samuel V skrev:...För-slag till noterna är A och O. Svårt att förklara utan att spela exempel, men en sextondel före varje helslag brukar jag göra för-slag på.
...
Sextondel är RIKTIGT sällsynt! Bara i nån enstaka ballad. Åttondel förkommer ibland, men ofta ofta är det bara raka fjärdedelar! Bland annat där har man skillnaden på dansbandsförsvenskningen (av groovet)och "the American Original And Best"
Därav uttrycket "Skamliga förslag"!basmartin skrev:...Förslag är i många fall en dålig vana hos en del basister.
Haha!dereborn skrev:Därav uttrycket "Skamliga förslag"!basmartin skrev:...Förslag är i många fall en dålig vana hos en del basister.
Precis. Tänkte ge mig på en förklaring av detta, men se nu behövs inte det längre. Tack Dereborn!dereborn skrev: Sextondel är RIKTIGT sällsynt! Bara i nån enstaka ballad. Åttondel förkommer ibland, men ofta ofta är det bara raka fjärdedelar! Bland annat där har man skillnaden på dansbandsförsvenskningen (av groovet)och "the American Original And Best"
Jag menar inte staccato precis men att man avslutar varje ton i växelspelet tydligt på eller strax efter "och" innan man tar nästa ton. I countryballader kan man dock låta tonerna ringa och gå i varandra mer tycker jag.dereborn skrev:Inte alltid.MatsD skrev:...Tänk på att hålla tonerna korta och spänstiga. ...
Oftast tvärt om faktiskt. Oavsett låttempo.
Långa, tunga ett-och-tre. Oftast UTAN åttondel på två-och.
Det gör en jäkla skillnad med/utan den lilla okynnesåttondelen!
Tack Mats!MatsD skrev:Sorry. Inte alls meningen att snobba - jag har inte täckning för det.Kalebas skrev:Det där skulle jag vilja ha exempel/förklaring på. Som självlärd basist använder jag säkert en del såna övergångar utan att jag vet om det...MatsD skrev: diatoniska och/eller kromatiska klättringar.
Men jag känner att det skulle behövas lite mer snygga övergångar i min arsenal. Så är det någon som orkar ge en kort förklaring? (även övergångar i blues)
Med "ett fem" menade jag växelspel mellan grundtonen och den femte tonen i durskalan - tonikan och kvinten. På ett C-ackord växlar du således mellan C och G, på ett F-ackord mellan F och C och ett G-ackord mellan G och D. När basens tonomfång så medger låter det ofta bättre att spela kvinten under tonikan i stället för över om man vill uppnå det där riktigt stompiga baskompet.
Med en diatonisk klättring menar jag att man tar sig från ett ackord till ett annat genom att spela skaltoner - om du t ex ska ta dig från C till F så spelar du C-D-E-F medan om du ska ta dig dit kromatiskt (eller med passing tones om man hellre vill se det så) då kan du t ex binda ihop ackorden genom att spela C-D-D#-E-F eller t o m C-C#-D-D#-E-F.
Om man ska generalisera lite så kan man säga att country är en mer diatonisk stil än blues och därför låter ofta diatoniska övergångar mellan ackorden bättre i country än i blues. I blues som är diatoniskt tvetydig eftersom grunden i blues är att man i realiteten spelar en mollskala över dur- eller sju-ackord är det vanligare med lite mer kromatik i övergångarna och/eller att man använder mollpentan/bluesskalan. Kromatik i basgångarna är särskilt vanligt i långsam blues i 6/8-takt skulle jag påstå (tänk SRV Texas Flood eller Jimi Hendrix Red House)
Det bästa är att lyssna på hur basister i blues och country spelar - det är inte så svåra grejor för det mesta och har man bara en gnutta gehör så plockar man ut grunderna i det spelet rätt snabbt.
Om jag hinner med ska jag göra en lite video som illustrerar vad jag menar med ovanstående tugg.
/Mats D
Cool, you do it your way, and I'll do it mine!MatsD skrev:Jag menar inte staccato precis men att man avslutar varje ton i växelspelet tydligt på eller strax efter "och" innan man tar nästa ton. I countryballader kan man dock låta tonerna ringa och gå i varandra mer tycker jag.dereborn skrev:Inte alltid.MatsD skrev:...Tänk på att hålla tonerna korta och spänstiga. ...
Oftast tvärt om faktiskt. Oavsett låttempo.
Långa, tunga ett-och-tre. Oftast UTAN åttondel på två-och.
Det gör en jäkla skillnad med/utan den lilla okynnesåttondelen!
Beträffande okynnesåttondel så är jag osäker på vad du menar men en okynnes sextondel kan kanske passa precis innan man går från dominantackordet till tonikaackordet och undantagsvis i övergångarna i övrigt men då kanske mest i form av en ghost note.
I övergångarna mellan ackorden spelar i varje fall jag oftast åttondelar dock, t ex:
C-och-G-och-C-C-D-E-F-och-C-och-F-F-E-F-G-och-D-och-G-F-E-D-C-och-G-och-C osv...
/Mats D