Svinplektrumspel

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Hånken skrev:
b_luthman skrev: Exakt. Om man bara kör raka grejer så funkar det väl. men börjar man möka med rytmerna så går det inte så bra att använda triggergrejer.
Ja, delay har vi ju skippat, men Haake själv säger att han använder triggergrejor ju, eller hur? Och vad är då trigger, vet ni det själv? Jo, det är att den triggar och fyrar av samplingar som är inspelade på förhand. Dvs en baskagge med full dynamik, alltså max kraft i skinnet. Så han inte skall behöva flytta pedalerna så långt bak - vilket ju ändå, totalt debunkar en tidigare post här om att basister har det lättare än trummisen i sådana fall - för att få max volym i kaggeslagen med minsta möjliga rörelse och jämnare volym mellan vänster och höger. Vem vet vad som finns mer i just dessa samples? Två slag? En baston samplat tillsammans med kaggen? :wink:
Alltså, som jag redan sagt, det är varken relevant eller intressant vad som kan vara deras metod, för det kan vara precis vad som hellst. Som man alltid måste göra för att kunna föra en diskussion eller ett resonemang så måste man även i detta fall anta saker och ting.

Det är helt osannolikt att dom skulle hålla på att krångla på ett sånt sätt, om man ser instrumentalisten spela och hör det han spelar samtidigt som man får bekräftat att det är han som gör ljuden som kommer från intrumentet tex mellan låtar och vid små "misstag" så bör man rimligtvis anta att det man ser och hör verkligen utförs av den instrumentalisten.

Självklart vet jag vad triggers är, Haake använder en Alesis DM5 för att trigga en Sonor SQ2-sample per kagge och han använder två velocity-levels. Han har klubborna rätt långt bak och slår inte direkt löst!



Hånken skrev: Oavsett om ni sett det live och de spelar det, kan man inte höra sig till vad de använder. Delay var ju som sagt utelsutet, samplingar NOT. Om vi nu bara får se en video där basisten kör licket/riffet helt solo utan bastrummor alls, så vet vi hur det går till. Inte förr.
Och där spack din argumentation igen.. Om man nu tänker som du så skulle det inte göra nån som hellst skillnad om basisten spelade riffet som "man bör anta att det spelas", för det bevisar ju bara att han spelar riffet så vid det tillfället endast, han kanske "fuskar" alla andra gånger.....

Hånken skrev: För övrigt tycker jag mig höra att det låter som om bastonerna ligger tillsammans med triggningarna/samplingarna bara för att få det så snortajt. Att mima svinplektrumteknik live, med volymen på basen nerskruvat medan triggningen/samplingarna går loss är ju ingen konst.
Aldrig hört nån säga att att Meshuggah har basen "nerskruvad" förrut! :lol:

Hånken skrev: OBS! Jag hävdar inte att detta är fusk, eller nåt sånt, men bara ifrågasätter hur man kan bara HÖRA detta om man ser dem live. Det är kanske inte något snack om att de verkligen spelar det, men vi kan inte veta detta genom att bara se dem live eller att höra. Jag tycker personligen att de olika livesnuttarna man nu sett med Bleed på, att basen och trummorna spelar lite för kusligt tajt varje gång, så att jag skulle kunna misstänka att bastonen var samplat tillsammans med trumtriggningen. Alltså, det kan lika bra vara så, så som att de spelar det på riktigt och för det snortajt varje gång, men med alla de versioner som finns så tycker jag det låter för lika mellan varje gång. Än en gång: vi kan inte veta helt säkert, bara genom att stå i publiken å lyssna och se. Vi måste nog vara roddare/ljudtekniker för dem, eller helt enkelt vara med i bandet för att helt säkert veta hur det hela går till. Och i studion kan de ju göra hur som helst.

Det borde ju egentligen vara hur lätt som helst att fråga dem, de har väl en FAQ eller forum eller någon som känner basisten.
Om man nu inte med dom "fakta" (om det nu finns nått sånt) som man samlat in från spelningar, skivan och live-videos osv., inte kan komma fram till den relativt uppenbara(?) slutsatsen att det som "låter bas" spelas av basen, så varför skulle det göra nån skillnad vad någon i bandet säger? Det är också bara ännu ett "bevis" för samma sak.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1268
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

Ja ja, vi har ju konstaterat att den gick att spela. Nej, du har aldrig hört någon säga att basen är nerskruvad, och? Inte jag iheller. Däremot har jag läst det i text.-- :-) Och VET att andra IBLAND band kör så. En hel del har gjort så på Sweden Rock av både de mindre nogräknade banden och de stora namnen. Den ÄR svår, men inte helt omöjlig. Med lite träning, och har man spelat så mycket tillsammans såsom Meshuggah gjort är det inte konstigt det sitter tajt.

Den låten med Decaptivated där basisten spelar med fingrarna är ungefär samma mönster men går snabbare, och den snubben spelar med fingrarna. Den lär nog ta lite längre tid att få in. Den verkar "omöjligare". Men vi säger som Gunde Svan, inget är omöjligt.

Viktigast att ta mikropauser på två till fem minuter. Sen när man kommer tillbaks och spelar den kan man spela den minst 20 BPM snabbare än om man suttit och tragglat på samma slinga timmavis. Öva en 10 minuter, vila 2-5 (gå och ring flickvännen, se på TV eller ta en macka) sedan tillbaks. Och VOILA!!!!!

Om nu vi kan spela den efter träget övande, är det väl inte konstigt om basisten i Meshuggah som kom på själva riffet ifrån början skulle fixa det, eller hur? Att göra (läs:kopiera) något i efterhand är inte så svårt. Att hitta på det själv ifrån början, dvs något ingen annan gjort tidigare är det som är grejen. Vare sig det är spelat "på riktigt", triggat, samplat, delayat eller vadsomhelst.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Det var inte Dick som kom på det! *kanske oviktig detalj, men är man besserwisser så ska man va glad.
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Haha, du behöver fortfarande inte ge mig tips! Decapitated låten har ju ett Helt annat mönster, det är ju bara massa 32-delar. :shock: Det som gör Bleed svår är ju mönstret. Basisten har inte skrivit basen till låten, det har Fredrik Thordendal gjort, som även skrivit alla andra intrument på den låten. Haha, nu orkar jag inte diskutera det här med dig längre, du svara ju aldrig på mina svar.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1268
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

Billy skrev:Haha, du behöver fortfarande inte ge mig tips! Decapitated låten har ju ett Helt annat mönster, det är ju bara massa 32-delar. :shock: Det som gör Bleed svår är ju mönstret. Basisten har inte skrivit basen till låten, det har Fredrik Thordendal gjort, som även skrivit alla andra intrument på den låten. Haha, nu orkar jag inte diskutera det här med dig längre, du svara ju aldrig på mina svar.
Nej, jag svarar aldrig på svar. Frågor, däremot.
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Mycket lustigt. Om du inte förstod så kan jag förklara. Jag svarar på dina argument med mina argument men då släpper du genast den frågan och börjar prata om annat. Det är alltid kul i en diskussion om man få nån bekräftelse att den man diskuterar har läst ens inlägg liksom.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1268
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

Ja jo, men man kan inte svara på inlägg om saker som man måste anta. Jag antar en sak, du en annan. Och sådana saker som är "relativt uppenbara" är saker som jag inte förstår, och inte vet varför eller hur jag skall svara på. Jag själv fattar inte ordföljden "saker som är relativt uppenbara". Relativt uppenbara !?!!? ... mm ... lite moment 22 om du frågar mig. Ungefär likadant att påstå att någonting är "kanske helt säkert...". Antingen är saker uppenbara, eller relativa. Inte både och.

Ett antagande kan vara "lika relativt" som ett annat. Om man nu skall komma överens om vad som skall antagas, vem har då tolkningsföreträde, du eller jag eller någon annan?

Jag är precis som "djävulens advokat" i en rättegång: "Har ni uteslutet det ena eller andra...?" Varför?
Alltså jag tar bara upp saker som ingen annan har tänkt på. Denna diskussionen är onödig, kommer att mynna ut i retoriskt cirkelresonemang som inte kommer att sluta någonvart. Bara tjabba om semantik, ordalydelse, grammatik, retorik, övertalning, övertygande. Finns andra forum för sånt. Vi har ju löst problemen med svinplektrumteknik. Vill du fortstätta så PM:a istället. Låt inte andra behöva ta del av vårt interna tjafs om ordbemärkelser.

Nu, Roger over and out.
Peace brother.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

OBS igen, min tråd mina regler. Reglerna är att totalt kaos är tillåtet, så babbla bäst ni vill! Jag tycker det är kul att läsa!
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Hånken skrev:Ja jo, men man kan inte svara på inlägg om saker som man måste anta. Jag antar en sak, du en annan. Och sådana saker som är "relativt uppenbara" är saker som jag inte förstår, och inte vet varför eller hur jag skall svara på. Jag själv fattar inte ordföljden "saker som är relativt uppenbara". Relativt uppenbara !?!!? ... mm ... lite moment 22 om du frågar mig. Ungefär likadant att påstå att någonting är "kanske helt säkert...". Antingen är saker uppenbara, eller relativa. Inte både och.

Ett antagande kan vara "lika relativt" som ett annat. Om man nu skall komma överens om vad som skall antagas, vem har då tolkningsföreträde, du eller jag eller någon annan?
Jag skrev "relativt uppenbara" eftersom att enligt min syn på saker och ting är ingenting uppenbart, ingenting säkert, det finns bara en antagen slutsats baserad på den information som man upplever som sanning/fakta. Jag erkänner att det kanske var dumt att dra in massa filosofiska tankegångar i den här diskussionen, men jag såg inget annat sätt att svara på dina argument som var ungefär "...man kan inte veta...". Självklart kan man inte veta, det är precis därför som att man, om man vill komma nångonstans med sina argument, måste anta saker och ting. Sen är det klart att olika personer antar olika saker och det jag ville få fram var att, enligt mig, är dina teorier helt osannolika. Jag vet att det kan vara så som du säger, precis som att den kan vara så att skivan blev inspelad endast med hjälp av en morot. Det är väl inte direkt intressant att veta? :lol:
Hånken skrev:


Jag är precis som "djävulens advokat" i en rättegång: "Har ni uteslutet det ena eller andra...?" Varför?
Alltså jag tar bara upp saker som ingen annan har tänkt på. Denna diskussionen är onödig, kommer att mynna ut i retoriskt cirkelresonemang som inte kommer att sluta någonvart. Bara tjabba om semantik, ordalydelse, grammatik, retorik, övertalning, övertygande. Finns andra forum för sånt. Vi har ju löst problemen med svinplektrumteknik. Vill du fortstätta så PM:a istället. Låt inte andra behöva ta del av vårt interna tjafs om ordbemärkelser.

Nu, Roger over and out.
Peace brother.
Jag tycker det är skoj att diskutera, även om man inte direkt löser några problem, och det skulle inte alls skada om andra la sig i diskussionen så tycker det känns helt okej att fortsätta diskutera här.

Peace :wink:
gäst

Inlägg av gäst »

Hej!

Jag lirar Bleed. Den e inte lätt och kräver massor med stamina, minne och koncentration om du kör originalvertionen då förstås och inte den där videon som e halva låten.

Råd: ALTERNATE ALL THE TIME!

Inga dubbla downstrokes någonstans alls.

Håll plektrumet diagonalt mot strängarna, det flyter bättre iaf för mig och du får ett vassare ljud, det här e inte jazz vettu!

En sista grej, jag e inte någon vidare med plektrum, men den här låten e bra för att ha en grund och upptäcka ens svagheter.

Jag lirar 99% Fingrar och 1% Plektrum.

PS: Den går att lira med fingrar, tummen kan vara lite onödigt ambitiöst om du inte e på nån öde ö och har inget o göra, men med 3 blir grundfiguren rätt enkel.

MVH


Inti.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Inlägg av midlifecrisis »

newheartshadow skrev:
Bastappe skrev:
Billy skrev:Hahaha jag vill se Bleed med tummen!
Vad är bleed?
Är det en låt jag bör höra?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qc98u-eGzlc[/youtube]
Får mig att tänka på Pablo Fraciscos Death Metal sketch
http://www.youtube.com/watch?v=t53E-u0U5rI
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Langestrom
Medlem
Inlägg: 432
Blev medlem: tis 28 jul 2009, 23:58
Ort: GÖTLABORG

Inlägg av Langestrom »

Skepp87 skrev:
RolleHarris skrev:Spela med små rörelser. Använd bara handleden och prova att lägga sidan av handen mot stallet. Det är mycket lättare än att köra "punk" stilen med hela armen upp och ner(ser ju idiotiskt ut) ;)
+1 håll plektrumet med pekfingret och tummen enbart, man blir bra mycket snabbar och tightare (iaf jag) :)
Stänga de tre andra fingrarna eller låta dom fladdra?

OT, Haake har väl varit med och spelat in det mesta av EZ-Drummer och/eller Addictive Drums? Isf kan han ju använda de inspelningarna och minska lite på fusket... /OT
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
Ort: Södertälje

Inlägg av mackan »

Langestrom skrev:
Skepp87 skrev:
RolleHarris skrev:Spela med små rörelser. Använd bara handleden och prova att lägga sidan av handen mot stallet. Det är mycket lättare än att köra "punk" stilen med hela armen upp och ner(ser ju idiotiskt ut) ;)
+1 håll plektrumet med pekfingret och tummen enbart, man blir bra mycket snabbar och tightare (iaf jag) :)
Stänga de tre andra fingrarna eller låta dom fladdra?
Valfritt. Jag stänger inte fingrarna men de fladdrar inte riktigt heller :)
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Langestrom skrev:
Skepp87 skrev:
RolleHarris skrev:Spela med små rörelser. Använd bara handleden och prova att lägga sidan av handen mot stallet. Det är mycket lättare än att köra "punk" stilen med hela armen upp och ner(ser ju idiotiskt ut) ;)
+1 håll plektrumet med pekfingret och tummen enbart, man blir bra mycket snabbar och tightare (iaf jag) :)
Stänga de tre andra fingrarna eller låta dom fladdra?

OT, Haake har väl varit med och spelat in det mesta av EZ-Drummer och/eller Addictive Drums? Isf kan han ju använda de inspelningarna och minska lite på fusket... /OT
Han gjorde så på I, någon låt på Rare Trax och hela Catch 33. obZen-albumet fuskar han inte med sånt. :D
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
gäst

Inlägg av gäst »

En present!

http://vids.myspace.com/index.cfm?fusea ... =101489837

Förlåt för allt som en slarvig första take innebär!

MVH.

Inti.
gäst

Inlägg av gäst »

....
Senast redigerad av gäst den sön 20 dec 2009, 05:46, redigerad totalt 1 gånger.
Crippis
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 06:55
Ort: Sollentuna

Inlägg av Crippis »

Jag har småläst och sett att ni diskuterade trummisens teknik på denna låt Bleed. Sökte lite och hittade en video där en person visar hur man gör. http://www.youtube.com/watch?v=7mFifHU2 ... re=related
Skriv svar