Plektrum

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Johannes skrev:Det där med att gifta sig med kusinen... Upplever ni verkligen att folk tittar snett på er när ni använder plektrum? Gissningsvis så kan det förekomma på nån jazzfolkhögskola men knappast någon annanstans eller?
När det gäller Kent så tror jag inte deras avsikt är att det skall svänga.
Jag håller med dig Johannes! Visst, plektrum på bebopkvällen på jazzklubben eller BC Richbas på bluesföreningen kanske kan få puristerna att höja ögonbrynen men annars handlar det om vad det blir för musik av det hela.

Jag tror till och med jag förstår vad du menar med att Kent inte har som avsikt att det skall svänga, det är inte grejen. Sen kan man tycka att de är bra eller inte men det inte riktigt det det handlar om i det här fallet.
gäst

Inlägg av gäst »

macahan skrev::D

har du tagit några öl redan, johannes?
Vad är det med mitt inlägg som får dig att tro att jag är berusad? Jag tycker att det jag skrivit är ganska vettigt. Menar du att sväng visst kan mätas eller vad gäller saken?

Svaret på din fråga är nej, jag är helt nykter.
gäst

Inlägg av gäst »

200071 skrev:
Johannes skrev:Det där med att gifta sig med kusinen... Upplever ni verkligen att folk tittar snett på er när ni använder plektrum? Gissningsvis så kan det förekomma på nån jazzfolkhögskola men knappast någon annanstans eller?
När det gäller Kent så tror jag inte deras avsikt är att det skall svänga.
Jag håller med dig Johannes! Visst, plektrum på bebopkvällen på jazzklubben eller BC Richbas på bluesföreningen kanske kan få puristerna att höja ögonbrynen men annars handlar det om vad det blir för musik av det hela.

Jag tror till och med jag förstår vad du menar med att Kent inte har som avsikt att det skall svänga, det är inte grejen. Sen kan man tycka att de är bra eller inte men det inte riktigt det det handlar om i det här fallet.
I rena jazzsammanhang kan jag också tänka mig att plektrum är bannlyst men i nästan alla andra stilar så måste det väl ändå anses ok att använda plektrum? Jag hade förresten en baslärare en gång i tiden som gärna spelade jazzwalking med plektrum, det lät skitbra.

När det gäller Kent så tycker jag personligen att det är ett bra band. Inte mitt favoritband men jag har köpt en platta och jag tycker att de är helt ok. Det de (Kent) kallar sväng skiljer sig nog ganska mycket från det James Brown kallar sväng och det var dit jag ville komma i förra inlägget i frågan; att alla har sin egen uppfattning om vad som är sväng och att ingen har rätt eller fel eftersom det inte är ett 100-meterslopp med tidtagning vi snackar om. Jag tycker Deep Purple svänger kopiöst men musikhögskolefunkbasisterna kanske inte håller med. Fast de har ju givetvis fel, haha...
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

där skrev du precis vad jag tänkte...
nä, va tusan johannes.. :D Det där betydde ju ingenting.. det var snarare så att du helt plötslgt blev så väääldigt eftertänksam och smart.. som jag brukar tycka att jag blir när jag dricker.. :D fast du kanske är eftertänksam och smart mest hela tiden :?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Steve Swallow använder/använde ibland ett tjockt filtplektrum...
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Hmm för att försöka bli filosofisk en fredagkväll efter ett par öl och nåt glas vin.. Är det inte så att det är sakerna som inte är mätbara som gör musik spännande och intressant? Jag menar man kan mäta takt, exakthet i toner etc. men hur spännande är det? Mäta känsla, sväng osv. går ju inte och är som redan nämts högst subjektiv och personligt! Typ..

*edit*
Vad fan det nu har med plektrum att göra...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Gäst

Inlägg av Gäst »

200071 skrev:Steve Swallow använder/använde ibland ett tjockt filtplektrum...
Ett kopparplektrum står det i en intervju i Bass Player.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Suttit med bandet och lyssnat på ett antal låtar på vår coverlista. Många som är inspelade på P-Bas och plektrum och som hade låtit skit om de hade spelats utan. Plektrum har definitivt en plats i ljudpaletten
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6801
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Plektrum är helt klart befogat. Det är skönt att kunna variera sitt ljud,

Studiogiganten Carol Kaye körde hela sin karriär (och kör fortfarande) med plektrum. Hur skulle bland andra Beach Boys låtit utan tro?
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Beach boys..... :D
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

Geddy_Lee skrev:Igår hände det!!

Jag har testat de där matta plektrumen med sköldpadda på. (gula, orange sv)
Till följd att basen blev gul av flisor och damm och plektrumet blev ospelbart efter 1 timme.
De grå Dunlop-plektrumen flisar inte men tar slut nästan lika snabbt.
Testade några med noshörning på....de gick av efter en halv låt.
Köpte ett 12-pack Fender plektrum. De går oxå av hela tiden.
Började misströsta...innan jag hittade dessa:
Bild

Brain heter de. Dessa svarta är i tjocklek 0.88.
2 timmars effektivt repande på dem igår och det syns knappt att det använts.
Kan verkligen rekomenderas!
0.53, 0.60, 0.73, 0.88, 1.14 och 1,60 är dimensionerna.
Såg att JAM har dem oxå.
Fast tycker du inte att de lämnar flisor efter sig? Jag körde med Brainpicks typ ett år men de blå 1,60 och jag tyckte de lämnade blå flisor över hela basen

Ja har för övrigt också slagit av de där noshörningsplektrumen (Dunlop Ultex 1,0mm) De verkar vara för hårda för sitt eget bästa.
Bild
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Körde med plektrum hela senaste punkrepet (förutom typiska fingerlåtar). Lyckades hänga med rätt bra faktiskt. Fast efteråt fick jag höra från trummisen (som är en slipad plektrumbassist) att det såg väldigt udda ut när jag spelade. Så jag har nog lite mer att jobba på. Men det går framåt :D Jag kan nog lära mig att gilla det... Nån gång.
Användarvisningsbild
Vibe
Medlem+
Inlägg: 518
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 18:32
Ort: Norrköping

Inlägg av Vibe »

Har precis övergått till att nästan enbart spela med plektrum, har insett att det faktiskt oftast låter mycket bättre, känns ju dock inte riktigt lika häftigt :x
Kör med krokodildunlop 1.14 och modellen större
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Ravens skrev:
Geddy_Lee skrev:Igår hände det!!

Jag har testat de där matta plektrumen med sköldpadda på. (gula, orange sv)
Till följd att basen blev gul av flisor och damm och plektrumet blev ospelbart efter 1 timme.
De grå Dunlop-plektrumen flisar inte men tar slut nästan lika snabbt.
Testade några med noshörning på....de gick av efter en halv låt.
Köpte ett 12-pack Fender plektrum. De går oxå av hela tiden.
Började misströsta...innan jag hittade dessa:
Bild

Brain heter de. Dessa svarta är i tjocklek 0.88.
2 timmars effektivt repande på dem igår och det syns knappt att det använts.
Kan verkligen rekomenderas!
0.53, 0.60, 0.73, 0.88, 1.14 och 1,60 är dimensionerna.
Såg att JAM har dem oxå.
Fast tycker du inte att de lämnar flisor efter sig? Jag körde med Brainpicks typ ett år men de blå 1,60 och jag tyckte de lämnade blå flisor över hela basen

Ja har för övrigt också slagit av de där noshörningsplektrumen (Dunlop Ultex 1,0mm) De verkar vara för hårda för sitt eget bästa.
Nee...inte en flisa faktiskt. Det enda negativa är att de är LIIIIITE för tunna för att jag ska vara helt nöjd.
Känns som att gå från 0.88 till 1.14 är för stort steg, men jag ska testa.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

Geddy_Lee skrev: Nee...inte en flisa faktiskt. Det enda negativa är att de är LIIIIITE för tunna för att jag ska vara helt nöjd.
Känns som att gå från 0.88 till 1.14 är för stort steg, men jag ska testa.
Plus att de är fult orangea!
Bild
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Ravens skrev:
Geddy_Lee skrev: Nee...inte en flisa faktiskt. Det enda negativa är att de är LIIIIITE för tunna för att jag ska vara helt nöjd.
Känns som att gå från 0.88 till 1.14 är för stort steg, men jag ska testa.
Plus att de är fult orangea!
Oki... Ja de svarta kändes ju helrätt till min svarta P-bas. :)
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
oswi01
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 09:13
Ort: Stockholm

Inlägg av oswi01 »

Vibe skrev:Har precis övergått till att nästan enbart spela med plektrum, har insett att det faktiskt oftast låter mycket bättre, känns ju dock inte riktigt lika häftigt :x
Kör med krokodildunlop 1.14 och modellen större
men wibbe, du är väl häftig så det räcker och blir över :!:

när jag började spela bas så spelade jag med plektrum men sen fick man ju höra att "riktiga" basister spelar med fingertopparna så det är klart man anpassar sig... :D

på senare tid har jag böjat uppskatta plektrumspelad bas, det låter för det mesta riktigt bra och aggressivt på ett sätt som fingerspel aldrig gör... jag plockar emellanåt upp ett plektrum och testar lite, men jag tappar liksom känslan för det jag spelar när jag inte har en sträng mot fingertoppen... sen har jag så fruktansvärt dålig plektrumteknik också så jag förlorar massvis med volym på det också...
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

daionsavage skrev:
I punkbandet blev de bekymrade när jag lärde mig att använda fingrarna.
Bara att hänvisa till Flea, han körde punkbas med fingrarna
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mike Watt spelar punk med fingrarna och Steve Swallow jazz med plektrum.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag spelar punk med fingrarna (och allt annat med för den delen) för att det alltid har känts mest naturligt. Men jag måste säga att det var lite kämpigt med ett punkband som första band när man inte hade nån särskild speed i fingrarna :?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Nu börjar jag bli rätt less på plektrum vs. fingrar-fjanteriet...
En bra basist spelar med (och ska behärska att spela med) tummen, plektrum, fingrarna, eller vad som helst som passar bäst i sammanhanget och ser inte ner på andra för att dom kör annan teknik.
Kan tillochmed Bush bli omvald så kan man lära sig alla tekniker.

se snett på andra.. skräpsnack!

Så nu fick jag ur mig det.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

macahan skrev:Nu börjar jag bli rätt less på plektrum vs. fingrar-fjanteriet...
Tack!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Svensson skrev:
macahan skrev:Nu börjar jag bli rätt less på plektrum vs. fingrar-fjanteriet...
Tack!
Håller med. Det handlar inte om det ena eller det andra utan att lära sig båda och använda dem när man tycker det passar själv. Gillar man inte plektrum så skit i det och spela med fingrarna och tvärtom.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

MALA skrev:
Svarte_Jack skrev:Jag har börjat komma in i det där med handledsrörelser istället för veven. Oj vad skönt när man orkar spela mer än fem minuter! Är rätt långsam fortfarande men det kommer väl med tiden antar jag.
Man har ju kollat in Flea's video. Där är det inga handledsrörelse och inga upstrokes. Enbart nedåt och snabbt som fan. Å andra sidan ska jag inte snacka för mycket, är ju yrkesgitarrist innan jag "såg ljuset" så nu har jag skippat allt vad plektrum heter. Men... plektrumspel har definitivt sin funktion, vissa ljud och låtar funkar inte utan.
Men vad är det du säger :shock: ?! Var länge sen jag såg videon iuförsej, så det där med veven stämmer kanske, men han köra faktiskt upstrokes, det var bara i en liten del av videon där han snackade om när han var med i ett punkband på åttiotalet och man tvunget skulle spela downstrokes så demonstrerade han o bla bla bla bla...... Och detta säger jag i egenskap av gammal Flea-dyrkare som sett videon en miljon gånger :P Fast Flea var ändå ingen plektrum människa, sett honom använda det en del på live at slane castle, och det var ju ändå cirkus en 6-7 år efter den den officiella Flea-videon, där han dessutom påstod att han aldrig använde plektrum i vanliga fall :twisted:

Minsann, I'm on a besserwisser mood today :D
Skriv svar