Sida 3 av 3

Postat: ons 26 sep 2007, 01:51
av calif de funk
Natti-natti :wink:

Re: Att bryta "basregler"

Postat: ons 26 sep 2007, 01:58
av basmartin
Klopper skrev:
calif de funk skrev:
Klopper skrev:
calif de funk skrev: Den jackan vet jag inte ens vems den var! Har aldrig sett den igen :lol:
Saknaden är svår? :D
Jag har blandade kännslor :lol: :lol: :lol:
Det värsta jag varit med om var när jag snavade på en pallyftare? och for som en skadeskjuten albatross rakt in skrevet på en välsvarvad brunett med en ekonomiförpackning popcorn i knät.
Pyrotekniska effekter var inget mot kaskaden av popcorn som likt jättemjäll regnade över samtliga i salongen!
Det var tider det!! :D
Haha, fantastiskt!

Postat: ons 26 sep 2007, 08:00
av TDHP
En regel är väl att slap och fusion å sånt tycks vara the shit i de flesta basistkretsar vilket jag inte är intresserad av och har noll intresse av att lära mig. Klart man är impad av duktiga musiker, men hur kul är det egentligen att lyssna på bassolon i längden? Blir oftast mer imponerad av en basist som kan hålla en rak och stadig 4/4 en hel låt utan att trassla till det i onödan!

Postat: ons 26 sep 2007, 08:15
av Svensson
TDHP skrev:En regel är väl att slap och fusion å sånt tycks vara the shit i de flesta basistkretsar vilket jag inte är intresserad av och har noll intresse av att lära mig. Klart man är impad av duktiga musiker, men hur kul är det egentligen att lyssna på bassolon i längden? Blir oftast mer imponerad av en basist som kan hålla en rak och stadig 4/4 en hel låt utan att trassla till det i onödan!
:tummenupp:

Postat: ons 26 sep 2007, 08:27
av Rix
TDHP skrev:En regel är väl att slap och fusion å sånt tycks vara the shit i de flesta basistkretsar vilket jag inte är intresserad av och har noll intresse av att lära mig. Klart man är impad av duktiga musiker, men hur kul är det egentligen att lyssna på bassolon i längden? Blir oftast mer imponerad av en basist som kan hålla en rak och stadig 4/4 en hel låt utan att trassla till det i onödan!
Trassla med återhållsam finess är min paroll. Själv spyr jag på grundtonspumpande och anser högaktningsfullt att det tillhör fjuniga fjortisar på fritidsgården som inte vet bättre (och möjligen John Deacon).

Postat: ons 26 sep 2007, 08:40
av Liten
Alright.. jag ställer mig i bakgrunden av prunier..
Har på en mässa spelat: Larger than life - med slap i ref..
på min bandlösa 5:a.. stämd i E-C :roll:

Tricky att hålla det intonerat men det va kul som as.. :D

Postat: ons 26 sep 2007, 08:41
av anli
Jag fjunig jag blev tvärt! Coolt.

Postat: ons 26 sep 2007, 09:04
av Gäst
Några av dom basistregler jag brutit är:

att ta för mig på scenen
att sköta snacket mellan låtarna trots att jag inte varit leadsångare

Postat: ons 26 sep 2007, 09:04
av TDHP
Rix skrev:
TDHP skrev:En regel är väl att slap och fusion å sånt tycks vara the shit i de flesta basistkretsar vilket jag inte är intresserad av och har noll intresse av att lära mig. Klart man är impad av duktiga musiker, men hur kul är det egentligen att lyssna på bassolon i längden? Blir oftast mer imponerad av en basist som kan hålla en rak och stadig 4/4 en hel låt utan att trassla till det i onödan!
Trassla med återhållsam finess är min paroll. Själv spyr jag på grundtonspumpande och anser högaktningsfullt att det tillhör fjuniga fjortisar på fritidsgården som inte vet bättre (och möjligen John Deacon).
Oj! Jag blev plötligt också jätteung men hävdar bestämt motsatsen!
Det är "Di fjunige" som tror att man måste spela fort och invecklat för att hävda sig som basist. Jag tror att det är först när man kan undvika detta basonanerande som man kan känna sig trygg i sin basism. Sen skickar även jag iväg ett litet bassolo då och då! :D
(Sen tycker jag att "Trassla med återhållsam finess" var ett snyggt uttryck! :tummenupp: )

Postat: ons 26 sep 2007, 09:40
av Svarte_Jack
Det jag har gjort mest är att spela det som är "fel" i genren.

Spelat punk med femsträngat, fingrar och armhålebas (sänkt axelbandet lite det senaste året pga risk högerhandsont).
Frekvent vägrat stämma ner.
Inte pumpat där pump förekommer i originalet.
Pumpat där det inte är pump.
När jag nyss skaffat min femma var jag omogen och oktaverade ner allt jag kunde. Lät ju bajs, men kul var det.

Och i mitt nya band bryter jag i princip mot alla regler genren föreskriver. Metal i In Flamesstuket. Eftersom jag inte har spelat så värst mycket sånt tidigare kör jag hellre på som vanligt än kopierar alla andra (bra kanske?). Så det blir fingrar, rent ljud, sexsträngad bas, barreackord och till och med lite slap :oops: (fast bara på bra ställen där det passar, markeringar och sånt). Fast jag har inte fått några klagomål så det verkar funka.

Postat: ons 26 sep 2007, 09:58
av Rix
TDHP skrev:
Rix skrev:
TDHP skrev:En regel är väl att slap och fusion å sånt tycks vara the shit i de flesta basistkretsar vilket jag inte är intresserad av och har noll intresse av att lära mig. Klart man är impad av duktiga musiker, men hur kul är det egentligen att lyssna på bassolon i längden? Blir oftast mer imponerad av en basist som kan hålla en rak och stadig 4/4 en hel låt utan att trassla till det i onödan!
Trassla med återhållsam finess är min paroll. Själv spyr jag på grundtonspumpande och anser högaktningsfullt att det tillhör fjuniga fjortisar på fritidsgården som inte vet bättre (och möjligen John Deacon).
Oj! Jag blev plötligt också jätteung men hävdar bestämt motsatsen!
Det är "Di fjunige" som tror att man måste spela fort och invecklat för att hävda sig som basist. Jag tror att det är först när man kan undvika detta basonanerande som man kan känna sig trygg i sin basism. Sen skickar även jag iväg ett litet bassolo då och då! :D
(Sen tycker jag att "Trassla med återhållsam finess" var ett snyggt uttryck! :tummenupp: )
Heh tack.. Till syvende och sist handlar det ju om att spela det som är bäst för låten i fråga! Vi ska inte rationalisera på varken ena eller andra hållet. Det handlar inte om antalet toner spelade utan vilka. Står man och vinglar i ett kärr kanske man är lite skraj att lämna stenen med grundtonen men man kan få så mycket tillbaks om man ger sig ut och trampar på rätt sten. 8)

Herregud vad flummigt det blev, åter till labbet och trasiga servrar! Hej..

Postat: ons 26 sep 2007, 10:03
av TDHP
Rix/ Skål! :D

Postat: ons 26 sep 2007, 15:47
av basmartin
TDHP skrev:En regel är väl att slap och fusion å sånt tycks vara the shit i de flesta basistkretsar vilket jag inte är intresserad av och har noll intresse av att lära mig. Klart man är impad av duktiga musiker, men hur kul är det egentligen att lyssna på bassolon i längden? Blir oftast mer imponerad av en basist som kan hålla en rak och stadig 4/4 en hel låt utan att trassla till det i onödan!
Jag tycker det är svinkul att lyssna på bassolon om de är spelade av en bra basist som är kompad av ett bra band som vet hur man ska täcka upp ljudbilden när basen försvinner från sin normala plats.

Vilket instrument som spelar solo är fullkommligt ointressant in min värld, hur man spelar ett solo är det som räknas. Jag brinner själv mest för improvisationsmusik, om det är jazz, fusion, bluegrass, raga, orientalisk musik, spelar ingen roll, bara det är bra. Att ha bassolon i musik som normalt inte har bassolon är bara uppfriskade, om de är bra utförda. Det gäller ju alla typer av solon, tillför det ingenting så är det meningslöst.

Att kunna improvisera, att skapa musik i ögonblicket, är för mig mycket mer intressant och utmanande än att spela komponerad musik som låter exakt likadant vers efter vers.

Självklart så lyssnar och spelar jag annan musik än improviserad jazz, variation förnöjer, men mitt intresse ligger i att skapa musik i ögonblicket.

edit: Och som Rix sa, det gäller att spela det som är rätt för låten. Musiken i första hand. En dålig låt med ett hejdlöst bra bassolo går ju knappt att lyssna på ändå...

Postat: ons 26 sep 2007, 15:51
av TDHP
Basmartin/ Håller med om allt du säger helt och fullt!
Personligen så orkar jag lyssna på improviserad fusionjazz i ungefär 5 minuter innan jag är mätt, men det är säkert kul att spela om man fixar det!

Postat: ons 26 sep 2007, 15:54
av basmartin
TDHP skrev:Basmartin/ Håller med om allt du säger helt och fullt!
Personligen så orkar jag lyssna på improviserad fusionjazz i ungefär 5 minuter innan jag är mätt, men det är säkert kul att spela om man fixar det!
Det finns bara typ tre, fyra st fusionband som jag orkar lyssna på i mer än 5 min, så jag håller med dig också!

Postat: tor 27 sep 2007, 13:00
av Basstore
-Tapping på flatwounds (fast det gör ju Les Claypool också)
-Spela bandlös med plektrum (annat sound så varför inte?)
-Spela bandlös med dist (fast det gör ju Les Claypool också)
-Spela ackord med "flamenco-anslag" (fast det gör ju Les Claypool också)

Postat: tor 27 sep 2007, 14:52
av Kim S
prunier skrev:Slappsolo på Knocking on heavens door på bandlös P-bas, 3-4000 i publiken
(Jag var bara 18 och det var 80talet) :oops:

Hahahahaha!! :lol:

Postat: tor 27 sep 2007, 14:59
av Kim S
Rix skrev: Trassla med återhållsam finess är min paroll. Själv spyr jag på grundtonspumpande och anser högaktningsfullt att det tillhör fjuniga fjortisar på fritidsgården som inte vet bättre
+10 :tummenupp:

Postat: tor 27 sep 2007, 15:04
av Svarte_Jack
Vad innebär flamencoanslag?

Postat: tor 27 sep 2007, 16:24
av Wall
Svarte_Jack skrev:Vad innebär flamencoanslag?
http://youtube.com/watch?v=ETnj7AeTzro
Kanske?
Hälsar,
/Wall

Re: Att bryta "basregler"

Postat: tor 27 sep 2007, 18:33
av bassicfun
Pino Palladino slapade bra på bandlös...han gör allt bra.
Dist på bandlös är ju aldeles strålande om man inte kan spela cello.....Fränt!
Jag spelar nog mest "fel" stil på fel bas nästan jämt om man får tro hur det ska vara.Går väl att spela det mesta på en J-bas åxå om man skulle vilja det.
Blir lätt tråkigt om allt måste vara på ett visst förutbestämt sätt.

Postat: tor 27 sep 2007, 19:13
av bassicfun
Jag spelade med en orkester som heter Stonecake förut och vi gjorde en låt som heter Tuesday afternoon,på den demon som gjordes spelade jag bland annat distad bandlös.Sen blev det ju stråkar och jox på den.

Postat: tor 27 sep 2007, 20:37
av Klopper
bassicfun skrev:Jag spelade med en orkester som heter Stonecake förut och vi gjorde en låt som heter Tuesday afternoon,på den demon som gjordes spelade jag bland annat distad bandlös.Sen blev det ju stråkar och jox på den.
Väldigt OT.
Var dig "hela" Sverige sågs lira tillsammans med en Aminal-liknade Willy i Bygglov?
Om ja....
Snygg Alembic!

Postat: tor 27 sep 2007, 21:41
av Makten
Wall skrev:
Svarte_Jack skrev:Vad innebär flamencoanslag?
http://youtube.com/watch?v=ETnj7AeTzro
Kanske?
För min del så är det anslag med utsidan av högerhandens naglar. Lämpligtvis med alla lediga fingrar i följd.

Kass ljud, men såhär: http://youtube.com/watch?v=rYHaA8wHKKM

Postat: tor 27 sep 2007, 21:51
av Svarte_Jack
Makten skrev:
Wall skrev:
Svarte_Jack skrev:Vad innebär flamencoanslag?
http://youtube.com/watch?v=ETnj7AeTzro
Kanske?
För min del så är det anslag med utsidan av högerhandens naglar. Lämpligtvis med alla lediga fingrar i följd.

Kass ljud, men såhär: http://youtube.com/watch?v=rYHaA8wHKKM
Aha. I så fall. JÄTTESKYLDIG :twisted: