Ähum. Superträning i 2 veckor?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

du kan inte få in friskvård via jobbet.

Sen kan stavgång vara ett alternativ för att komma igång
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Diesel skrev:du kan inte få in friskvård via jobbet.

Sen kan stavgång vara ett alternativ för att komma igång
Det vill vi se bilder på Parkas! :D
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Men wtf.

Stavgång?


Nä nu...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

blackparkas skrev:Men wtf.

Stavgång?


Nä nu...
liten skaderisk, kräver lite utrustning, det kan utövas varsomhelst utomhus och man kan träna tillsammans med någon.

Annars motionsgrejor hemma typ ett promenad/löpband, crosstrainer, motionscykel, gummisnoddsgym kan vara alternativ men de ränner iväg i pris och de blir ofta stående oanvända
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 23:16
Ort: Helsingborg

Inlägg av Kongo »

Vad sägs om en PB-insamling till gång-stavar till Parkas? Road-worn-stavar med PB-tryck?
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Jag har också sagt att "jag inte har tid att träna"
Det viktiga är att man inser att det är ngt man skyller på för att tröskeln att komma igång är för hög.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Geddan skrev:Jag har också sagt att "jag inte har tid att träna"
Det viktiga är att man inser att det är ngt man skyller på för att tröskeln att komma igång är för hög.

Det handlar inte om någon tröskel, det handlar om att om jag skulle ta 2 träningspass eller fler i veckan skulle det innebära än mer stress och besvärligheter vilket gör att man inte riktigt känner sig motiverad om man säger så...

Visst kan man prioritera.
Ta bort rep då kanske, eller när man är på innebandy med äldsta grabben.
Men ska JAG klämma in träningspass på andra tider så är det en väldig massa stress för att få det att fungera, och då är ju frågan om det verkligen är värt det?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:
Geddan skrev:Jag har också sagt att "jag inte har tid att träna"
Det viktiga är att man inser att det är ngt man skyller på för att tröskeln att komma igång är för hög.

Det handlar inte om någon tröskel, det handlar om att om jag skulle ta 2 träningspass eller fler i veckan skulle det innebära än mer stress och besvärligheter vilket gör att man inte riktigt känner sig motiverad om man säger så...

Visst kan man prioritera.
Ta bort rep då kanske, eller när man är på innebandy med äldsta grabben.
Men ska JAG klämma in träningspass på andra tider så är det en väldig massa stress för att få det att fungera, och då är ju frågan om det verkligen är värt det?
Har du inte tid att ta hand om dig själv ens ett par timmar i veckan, så är det ngt som inte är som det ska.
Så mycket kan jag säga utan att ha den minsta insyn i ditt liv.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 23:16
Ort: Helsingborg

Inlägg av Kongo »

Geddan skrev:
Har du inte tid att ta hand om dig själv ens ett par timmar i veckan, så är det ngt som inte är som det ska.
Så mycket kan jag säga utan att ha den minsta insyn i ditt liv.
Så sant
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+
Inlägg: 1656
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:27
Ort: Wermland

Inlägg av Tjoffe »

Då förstår jag inte din idé du hade från början.

14 dagars träningsprogram för att bli mer uthållig. Hur ska det gå till om du inte har en enda minut över för att träna?

Jag håller med Geddan. Det handlar mest om, undermedvetet eller medvetet, en tröskel som är svår att ta sig över.

Vid träning frigörs endorfiner som motverkar stress, så det argumentet faller direkt. Tid har du fått bevisat genom Hellboys kalkyl att det går att ta fram.

Jag för min del har schemalagd träning som ingår i mina arbetsuppgifter. Så är jag tvungen att ha det, annars hittar jag på en massa ursäkter för att inte träna.
Igår var jag ute och sprang i snön i 5 minusgrader. Enbart för att mina kunder inte ska kunna tala om för mig att det inte går att träna för att de inte har råd med gymkort och det är alldeles för kallt ute.

Ju mer du argumenterar emot allas förslag, ju tydligare blir det att du inte är tillräckligt motiverad för att få nånting gjort. Fullt normalt, så fungerar väldigt många.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Tjoffe skrev:Då förstår jag inte din idé du hade från början.

14 dagars träningsprogram för att bli mer uthållig. Hur ska det gå till om du inte har en enda minut över för att träna?

Jag håller med Geddan. Det handlar mest om, undermedvetet eller medvetet, en tröskel som är svår att ta sig över.

Vid träning frigörs endorfiner som motverkar stress, så det argumentet faller direkt. Tid har du fått bevisat genom Hellboys kalkyl att det går att ta fram.

Jag för min del har schemalagd träning som ingår i mina arbetsuppgifter. Så är jag tvungen att ha det, annars hittar jag på en massa ursäkter för att inte träna.
Igår var jag ute och sprang i snön i 5 minusgrader. Enbart för att mina kunder inte ska kunna tala om för mig att det inte går att träna för att de inte har råd med gymkort och det är alldeles för kallt ute.

Ju mer du argumenterar emot allas förslag, ju tydligare blir det att du inte är tillräckligt motiverad för att få nånting gjort. Fullt normalt, så fungerar väldigt många.
plus på den
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Åtminstone 2 mornar i veckan går jag upp vid halv-, kvart i 6;
käkar ett par ägg och går se´n ut och går en rask promenad i trekvart.
Om man hävdar att man behöver sova den extra timmen för att bli pigg,
så kan man ganska enkelt testa bägge varianterna och se´n undersöka vad som gjorde att man blev piggast och mådde bäst.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+
Inlägg: 1656
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:27
Ort: Wermland

Inlägg av Tjoffe »

Geddan skrev:Åtminstone 2 mornar i veckan går jag upp vid halv-, kvart i 6;
käkar ett par ägg och går se´n ut och går en rask promenad i trekvart.
Om man hävdar att man behöver sova den extra timmen för att bli pigg,
så kan man ganska enkelt testa bägge varianterna och se´n undersöka vad som gjorde att man blev piggast och mådde bäst.
En klockren idé. Ett tips: Omega3. Ta gärna ett par kapslar med hög kvalité innan du går ut. Bra för hjärtat/blodcirkulationen, smörjer leder och bra fett hjälper kroppen att ta hand om dåligt fett bl a..
dereborn

Inlägg av dereborn »

Tjoffe skrev:... smörjer leder ...
det gör bearnaisesås också.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hm.


Ibland måste man förklara sig väldigt ingående för att PB ska förstå vad man är ute efter.


Frågan var ju egentligen så enkelt som att jag ville veta om det skulle öht hjälpa att varje dag i 2 veckor för att bli piggare och orka mer under en helg.
Det var inte någon långsiktig träningsplan för framtiden jag var ute efter, utan tanken var att ev. göra en punktinsats eftersom jag är urlakad, utjobbad och allmänt skittrött för tillfället.
Och om man då ska göra gig där man får betalt, så vill man ju kunna göra ett bra jobb.


Att gå upp tidigt är ju en idé förstås.
Men som jag är på morgnarna nu så skulle det inte funka.
Det är med nöd och näppe jag tar mig upp vid kvart i åtta för en snabbdusch och sedan iväg med ungarna...
Skulle kanske försöka ta mig upp till 6:30 imorgon iaf.
Då öppnar badhuset tror jag så man kan börja dagen med ett simpass.
Problemet med att simma är ju att man blir så vansinnigt trött efteråt... speciellt om man kanske bastar lite också....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag kan som inbiten soffpotatis instämma i de tips om morronpromenader som tidigare skrivits här. Du går upp en timme för tidigt, dricker nåt, käkar ev ett ägg eller nåt, men INTE frukosten!
Sen går du en promenad på 45-60 minuter, i ett tempo som gör att du får upp pulsen, men inte blir tokslut.
Väl hemma sätter du på kaffet, tar en snabb dusch, käkar frukost o är obehagligt pigg efteråt. Jag hare kört det i perioder, och det ger snabbt resultat!
Mindre buckel än att åka till simhallen, och mindre tröttma efteråt eftersom man inte bastar.
Kan rekommenderas!
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 23:16
Ort: Helsingborg

Inlägg av Kongo »

Måste säga att det här med morgonpromenad låter jävligt gött. Kanske man skulle ta å testa.
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Fast det blir ju vansinnigt långa dagar när man går upp tidigt.... :D


Som det är nu så är jag på jobbet en halvtimme tidigare än vad jag brukat vara i 6 års tid, man är ju halvdöd vid lunchtid... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
Ort: Södertälje

Inlägg av mackan »

blackparkas skrev:Fast det blir ju vansinnigt långa dagar när man går upp tidigt.... :D


Som det är nu så är jag på jobbet en halvtimme tidigare än vad jag brukat vara i 6 års tid, man är ju halvdöd vid lunchtid... :D
Haha jag går upp 05:10 i stort sett varje morgon.. Ibland tar jag sovmorgon till 06:10 :D

Edit: Förutom på helgen då så klart.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hehe..

Det lät jobbigt!
Jag jobbar fr 8:30 till 17-18-19-20-21-22..... typ.. Lite olika, oftast runt 18 men minst 2 dagar i veckan till rätt sent..
Jobbar sedan från kl 22-04 ungefär fredag natt (mot lördag) och sedan 5-6 timmar (var mer förr) på söndagarna.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 23:16
Ort: Helsingborg

Inlägg av Kongo »

Hur i h-vete pallar du? Vad jobbar du med?
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Det låter värre än det är kanske.
Man har ju lunch och sådär också + att jag brukar kunna åka hem och käka middag. :D

Men jag har varit ledig max en dag i veckan i över ett år vid det här laget.

I helgen som var tänkte jag att jag skulle vara smart, ta jobbet som jag normalt gör på söndagar och göra det direkt efter jag är klar på fredag natt(lördag morgon) så hade man ju hela helgen över till annat....
Det var Epic Fail så det förslår kan jag säga, har fortfarande inte hämtat mig...
2 timmars slummer mitt på dagen på ett dygn gör inte mycket nytta... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
dereborn

Inlägg av dereborn »

blackparkas skrev:Fast det blir ju vansinnigt långa dagar när man går upp tidigt.... :D


Som det är nu så är jag på jobbet en halvtimme tidigare än vad jag brukat vara i 6 års tid, man är ju halvdöd vid lunchtid... :D
men du var beredd att gå upp o simma...?

Det låter som att du inte vill träna, Parkas.
Vill man inte så går det inte.
Vill man så går det.
Simple as that.
Jag är likadan. Extremt svårt att motivera mej.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja, på nå´t sätt så tycker jag det är skönare att simma.
Jag väger ju några rediga kilon så det är faktiskt rätt jobbigt att gå.
Gå en timme sliter ju sönder knäna och fötterna på en annan...

Men jag sa inte att jag INTE skulle testa något av alternativen simma/promenera på morgonen.
Bara att det blir så långa dagar...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
dereborn

Inlägg av dereborn »

blackparkas skrev:...det är faktiskt rätt jobbigt...
Det är nog dessvärre det som är meningen...
Skriv svar