In/out of tune - Life without frets...

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
gäst

Inlägg av gäst »

Nice try, Bobba. Synd att jag han citera dig innan ändringen...
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Den här snubben är lite för mycket, men jävligt ball:

http://www.youtube.com/watch?v=TF4sJHBIYEo

Tillägg: Basen ser ut att vara strängad omvänt förresten. Han har väl lärt sig lira uppochned på en högerbas antar jag.
Senast redigerad av Makten den fre 14 dec 2007, 14:32, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Johannes skrev:
Liten skrev:
Hellboy skrev:och inte ens Pastorius, Levin, Jeff Berlin eller någon annan av dom "stora" klarar av att aldrig bomma en ton.
Sant inlägg.. men jag måste fråga... hur i ******* kom Jeff Berlin in i den där meningen?? Vad gör han i bandlöst-tråden över huvud taget? Säg då att han hade här att göra.. då är det väl han, Om någon, som skulle kunna spela "100%" in tune/utan vibrato? Skulle förmodligen låta lika varmt och fylligt som när han spelar på en bandad bas.. :roll:

:wink:
Du var ironisk nu va? Eller?
Jeff Berlin är ju SÄMST på planeten.
Man får tycka vad man vill om Jeff.. jag syftade enbart till hans sätt att spela och fördelarna det skulle kunna ha om han spelade bandlöst.. fördelar som i mina öron är nackdelar.. (även när han spelar bandat..)

:wink:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ, man får inte tycka vad man vill om Jeff. Man MÅSTE tycka han är kass efter att ha hört hans hemska version av Tears in heaven.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Raderat av författaren.
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 16 dec 2009, 21:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Raderat av författaren.
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 16 dec 2009, 21:25, redigerad totalt 1 gånger.
gäst

Inlägg av gäst »

Hellboy skrev:
Johannes skrev: Vem har sagt att han/hon ALDRIG bommar toner? Jag missar då och då men det gör jag även när jag spelar bandat, jag är inte vassaste basisten i stan på något sätt. Vad vi snackar om här är väl inonation i allmänhet och ingen har pratat om att tävla.
Däremot så är det ju absolut ingen omöjlighet att bli så bra så inte bommar toner. Någon enstaka någon gång, visst, men att OFTA bomma toner på sin bandlösa tyder ju på något annat än att det skulle vara omöjligt att spela någorlunda felfritt på en fretless. Eftersom klassiska musiker typ violinister och cellister klarar av att spela en hel konsert utan hörbara missar så borde det ju inte vara omöjligt för en basist med bandlös bas att göra det också. Särskilt som det är mycket lättare att intonera på en bandlös än på en fiol och till på köpet så sitter ett helt gäng med "bandlösa" klassiska musiker i en symfoniorkester vilket gör det ännu svårare. På en bandlös bas kan du bomma ganska rejält utan att någon reagerar men om du klämmer in en rejält falsk ton i stråkkvartetten så blir det kompanistryk efter giget.

Som sagt, ALLA bommar toner oavsett instrument men om man gör det OFTA så har man problem.
Definiera vad det innebär att spela intonerat. Hur många cent off får man vara? Det lät lite som att du försöker få folk tro att du inte har några problem med intonerandet. Kanske jag som läser in för mycket i det du skriver men jag fick den känslan. Jag spelar fel hela tiden både på bandat och bandlös och jag jobbar med musik. Jag får göra omtagningar när jag spelar in och jag intonerar inte helt perfekt på bandlös allt som oftast. Så är det.

//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Raderat av författaren.
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 16 dec 2009, 21:25, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Johannes skrev:NEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ, man får inte tycka vad man vill om Jeff. Man MÅSTE tycka han är kass efter att ha hört hans hemska version av Tears in heaven.
Räcker att ha sett detta http://www.youtube.com/watch?v=6at4jSG3cUc
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

Hellboy skrev:
Johannes skrev:
Hellboy skrev:
Johannes skrev: Vem har sagt att han/hon ALDRIG bommar toner? Jag missar då och då men det gör jag även när jag spelar bandat, jag är inte vassaste basisten i stan på något sätt. Vad vi snackar om här är väl inonation i allmänhet och ingen har pratat om att tävla.
Däremot så är det ju absolut ingen omöjlighet att bli så bra så inte bommar toner. Någon enstaka någon gång, visst, men att OFTA bomma toner på sin bandlösa tyder ju på något annat än att det skulle vara omöjligt att spela någorlunda felfritt på en fretless. Eftersom klassiska musiker typ violinister och cellister klarar av att spela en hel konsert utan hörbara missar så borde det ju inte vara omöjligt för en basist med bandlös bas att göra det också. Särskilt som det är mycket lättare att intonera på en bandlös än på en fiol och till på köpet så sitter ett helt gäng med "bandlösa" klassiska musiker i en symfoniorkester vilket gör det ännu svårare. På en bandlös bas kan du bomma ganska rejält utan att någon reagerar men om du klämmer in en rejält falsk ton i stråkkvartetten så blir det kompanistryk efter giget.

Som sagt, ALLA bommar toner oavsett instrument men om man gör det OFTA så har man problem.
Definiera vad det innebär att spela intonerat. Hur många cent off får man vara? Det lät lite som att du försöker få folk tro att du inte har några problem med intonerandet. Kanske jag som läser in för mycket i det du skriver men jag fick den känslan. Jag spelar fel hela tiden både på bandat och bandlös och jag jobbar med musik. Jag får göra omtagningar när jag spelar in och jag intonerar inte helt perfekt på bandlös allt som oftast. Så är det.

//Jan
Jag syftade på dina tidigare inlägg. Inte detta.

//J
Och där fick du svaret oavsett vad du syftade på. Givetvis bommar jag men jag tillhör inte baseliten i Stockholm.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Johannes skrev:NEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ, man får inte tycka vad man vill om Jeff. Man MÅSTE tycka han är kass efter att ha hört hans hemska version av Tears in heaven.
hehe.. alla gammla Gambale/Vinnie låtar.. KOM IGEN!!
Nu kommer detta låta som mer Hamm bashing men ITS FUCKIN HORRIBLE!!

EDIT: Martin just made my point..

Säkert skoj att dricka med dock?
http://www.youtube.com/watch?v=RRmq5EKS ... re=related

:roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Liten skrev: Säkert skoj att dricka med dock?
http://www.youtube.com/watch?v=RRmq5EKS ... re=related

:roll:
Där satt den!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

Har jag fel när jag tycker att det är lite konstigt att många har så enorma problem med just intonation på bandlös när det samtidigt finns mängder av klassiska musiker som spela på bandlösa instrument med mycket kortare mensur än en bas men som ändå pitchar fantastiskt bra? Vad tycker ni?

En orsak kan ju vara att många klassiska yrkesmusiker har övat på sitt instrument all ledig tid sedan de var små barn men samtidigt så finns det väl många av er här som övar som galningar också?
Själv har jag aldrig övat förutom på M.I men bara första veckan, tråkigaste veckan i mitt liv, så jag vet inte hur min pitch hade låtit om jag satsat massor av tid på att förbättre den.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Johannes skrev:Har jag fel när jag tycker att det är lite konstigt att många har så enorma problem med just intonation på bandlös när det samtidigt finns mängder av klassiska musiker som spela på bandlösa instrument med mycket kortare mensur än en bas men som ändå pitchar fantastiskt bra? Vad tycker ni?

En orsak kan ju vara att många klassiska yrkesmusiker har övat på sitt instrument all ledig tid sedan de var små barn men samtidigt så finns det väl många av er här som övar som galningar också?
Själv har jag aldrig övat förutom på M.I men bara första veckan, tråkigaste veckan i mitt liv, så jag vet inte hur min pitch hade låtit om jag satsat massor av tid på att förbättre den.
Jag själv har mycket lättare att spela rent på en kontra än på en bandlös elbas utan bandlinjer. Och jag spelar bara kontra några enstaka gånger per år. Jag tror det beror på att kontrabasar, violiner, celli mm har kortare hals och på kontra blir det inte så många "handlängder" innan halsen möter kroppen. Och ska man upp i tumläget på en kontra så siktar man ju alltid på oktavflaggeoletten(iaf jag). På en elbas finns inte så många hållpunkter. Plus att man använder ungefär samma handposition över hela halsen, det gör man inte på kontra.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Johannes skrev: Man (eller i alla fall jag, alla kanske inte gör samma) lyssnar hela tiden, spelar jag en ton som låter surt så rullar eller flyttar man fingret för att snabbt justera pitchen. Oftast så blir det bra direkt, man använder ju en handposition och utgår från en grundton och har då greppet klart redan, muskelminnet i kombination med gehöret.
Det här blev ju en rörig förklaring men jag kan nog inte förklara bättre utan att visa på basen.
Nu fattar jag hyfsat. Ungefär som jag trodde kan man säga, det där med handposition. Då måste man alltså lära sig sådana. Dax att prova praktiskt vid tillfälle,
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

basmartin skrev:
Johannes skrev:Har jag fel när jag tycker att det är lite konstigt att många har så enorma problem med just intonation på bandlös när det samtidigt finns mängder av klassiska musiker som spela på bandlösa instrument med mycket kortare mensur än en bas men som ändå pitchar fantastiskt bra? Vad tycker ni?

En orsak kan ju vara att många klassiska yrkesmusiker har övat på sitt instrument all ledig tid sedan de var små barn men samtidigt så finns det väl många av er här som övar som galningar också?
Själv har jag aldrig övat förutom på M.I men bara första veckan, tråkigaste veckan i mitt liv, så jag vet inte hur min pitch hade låtit om jag satsat massor av tid på att förbättre den.
Jag själv har mycket lättare att spela rent på en kontra än på en bandlös elbas utan bandlinjer. Och jag spelar bara kontra några enstaka gånger per år. Jag tror det beror på att kontrabasar, violiner, celli mm har kortare hals och på kontra blir det inte så många "handlängder" innan halsen möter kroppen. Och ska man upp i tumläget på en kontra så siktar man ju alltid på oktavflaggeoletten(iaf jag). På en elbas finns inte så många hållpunkter. Plus att man använder ungefär samma handposition över hela halsen, det gör man inte på kontra.
Jag har aldrig spelat kontra så jag vet inte riktigt hur handpositionerna funkar men kontra verkar ju vara ett instrument som det är mer eller mindra omöjligt att intornera på, trots att mensuren är längre än på en elbas. (För det är den väl?) Då menar jag jazzkontrabasister, de som spelar klassiskt med stråke verkar ha lättare för att intonera. Även när man lyssnar på de riktigt stora jazzbasisterna så intonerar de ju jätteilla emellanåt.
Jag tänker nog ändå mest på fioler och cello när jag jämför elbas med klassisk musik för där handlar det ju verkligen om milimetrar och inte ens det, en fiol blir ju helt galet falsk direkt oavsett hur lite du flyttar fingret. På en elbas har man du ganska mycket mer felmarginal eller vad man skall kalla det, plus att det hörs tydligare på en fiol eftersom den ligger i det register där den ligger.
gäst

Inlägg av gäst »

anli skrev:
Johannes skrev: Man (eller i alla fall jag, alla kanske inte gör samma) lyssnar hela tiden, spelar jag en ton som låter surt så rullar eller flyttar man fingret för att snabbt justera pitchen. Oftast så blir det bra direkt, man använder ju en handposition och utgår från en grundton och har då greppet klart redan, muskelminnet i kombination med gehöret.
Det här blev ju en rörig förklaring men jag kan nog inte förklara bättre utan att visa på basen.
Nu fattar jag hyfsat. Ungefär som jag trodde kan man säga, det där med handposition. Då måste man alltså lära sig sådana. Dax att prova praktiskt vid tillfälle,
Måste och måste, jag har helt kass teknik men intonerar ganska ok ändå. Testa vad som funkar bäst till dig.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Johannes skrev: Jag har aldrig spelat kontra så jag vet inte riktigt hur handpositionerna funkar men kontra verkar ju vara ett instrument som det är mer eller mindra omöjligt att intornera på, trots att mensuren är längre än på en elbas. (För det är den väl?) Då menar jag jazzkontrabasister, de som spelar klassiskt med stråke verkar ha lättare för att intonera. Även när man lyssnar på de riktigt stora jazzbasisterna så intonerar de ju jätteilla emellanåt.
Jag tänker nog ändå mest på fioler och cello när jag jämför elbas med klassisk musik för där handlar det ju verkligen om milimetrar och inte ens det, en fiol blir ju helt galet falsk direkt oavsett hur lite du flyttar fingret. På en elbas har man du ganska mycket mer felmarginal eller vad man skall kalla det, plus att det hörs tydligare på en fiol eftersom den ligger i det register där den ligger.
Det handlar säkert om att jazzbasister och basister som lirar bandlös elbas inte har övat lika noggrant som en klassisk musiker, men en klassisk musiker spelar ju skriven musik. Skulle en klassisk musiker improvisera så skulle det nog inte låta klockrent i alla lägen... Även fast det säkert finns sådana som klara det utmärkt också...
Senast redigerad av basmartin den fre 14 dec 2007, 15:48, redigerad totalt 1 gånger.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

Nu blir jag sugen på att köpa bandlös igen. Det var länge sedan jag hade en. Jag gjorde en inspelning för ett par år sedan när jag spelade (lånad) bandlös för första gången på åratal, kanske korkat att spela in när man är så rostig men jag tänkte att kan Sting så kan jag ju åtminstone försöka. Han hade tydligen gigpremiär med sin första bandlösa någonsin samma dag som han köpte den...
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Man ska inte glömma att elbas är ett väldigt ungt instrument.. det finns ingen "skola" för hur man ska spela bas.. inte i samma mening som tex klassiskt piano..
Jag har varit ganska nitisk.. och haft ganska nitiska lärare.. handen ska var si och så..
I min mening helt i onödan.. frågon om rätt eller fel teknik är ointressant imo.. det som är intressant är viljan att skaffa sig förutsättningar för att få fram den musik man vill..

Att titta eller inte är ovesäntligt.. är säker på att en blind skulle kunna spela bandlös bas lika bra som vem av oss här inne som helst... han skulle få spendera längre tid att öva bara.. möjligvis..

EDIT: Glömde en sak.. sticker ut hakan jag med då...
Glömde att tillägga att talang och 0 med saken att göra.. Talang boostar dig möjligtvis att fortsätta öva/öva mer.. men mer än så är det inte..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Liten skrev: EDIT: Glömde en sak.. sticker ut hakan jag med då...
Glömde att tillägga att talang och 0 med saken att göra.. Talang boostar dig möjligtvis att fortsätta öva/öva mer.. men mer än så är det inte..
En person som har talang behöver ju inte öva lika mycket, men å andra sidan kan det göra en lat...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

basmartin skrev:
Liten skrev: EDIT: Glömde en sak.. sticker ut hakan jag med då...
Glömde att tillägga att talang och 0 med saken att göra.. Talang boostar dig möjligtvis att fortsätta öva/öva mer.. men mer än så är det inte..
En person som har talang behöver ju inte öva lika mycket, men å andra sidan kan det göra en lat...
Hmmm.. skulle säga att fenomenet talang som många (inkl mig själv till och från) vill gömma sig bakom är en ytterst dålig ursäkt för att inte öva.. ;)
En gammal lärare sa till mig: det gick ju vägen.... men tänk va bra du skulle kunna spelat det där om du bara övade?? :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Raderat av författaren.
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 16 dec 2009, 21:25, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Hellboy skrev:
basmartin skrev:
Johannes skrev:NEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ, man får inte tycka vad man vill om Jeff. Man MÅSTE tycka han är kass efter att ha hört hans hemska version av Tears in heaven.
Räcker att ha sett detta http://www.youtube.com/watch?v=6at4jSG3cUc
Det där var nog det sämsta jag sett. Någonsin. Tävling? 100 meter e-sträng... :shock:

//J
Nu kommer gaston killen döda mig men: oavsätt vad jag tycker om Jeff och hans spel.. så LYSSNAR JAG HELLRE PÅ DET DÄR KLIPPET ÄN NÄR STU HAMM SPELAR!!! :shock: :oops: :roll:

Förlåt.. det är fredag.. ..jag avskyr båda deras sätt att spela.. LIKA mycket.. just a little joke.. :wink:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Att det är extra bökigt med elbas är inte så konstigt. Det finns ju inga referenspunkter förutom sadeln och halsklacken. På en fiol håller man ju tummen på ungefär samma ställe hela tiden, och alltså kan muskelminnet arbeta mycket bättre. Man "känner" ju inte var man är på basens hals på samma sätt. På en kontra så är den öppna halslängden också mycket kortare, så det är nog lättare också. Dessutom tror jag att det är lättare att hålla koll på var man är när det är armens vinkel som avgör höjden. Elbalsen kan man ju flytta runt kanska ordentligt där den hänger, och därigenom blir det lättare fel. Halsen pekar inte heller alltid åt exakt samma håll, utan lite mer uppåt eller nedåt ibland.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Skriv svar