hur håller du plektrummet?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

HAHAHAHA.. nä nu jäklar..
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

när det väl blir plektrum så håller jag såhär. kan nämnas att jag bara använder plektrum i pojkrummet, med dörren stängd och på väldigt låg volym.....

orkar inte storleksändra.
forgive my lazyness. :oops:

Bild


Bild
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

TDHP skrev:Jim Dunlop 1,00 mm! (Det svarta!)
King of picks!
+1!

Tumme, långfinger och pekfinger...
Bas > distpedaler > stor förstärkare
gäst

Re: hur håller du plektrummet?

Inlägg av gäst »

saft skrev:vilket är det ultimata plektrumgreppet?

har använt både mitt pek å långfinger för att klämma fast plektrumet, men såfort jag spelar live så lyckas jag få nå slaggs kramp i tummen efter ett par låtar, så jag spelar kasst resten av settet.( man e nervös, svettas och får addrellalin kick å kniper åt hårt)

så har bestämt mej att försöka lära mej att bara knipa fast plektrumet mot tummen med hjälp av pekfigret, som jag har sett att dom flesta andra gör.

e rätt kass nu å de e ricktigt jobbigt att knipa fast plektrumet efter ett tag, e helt öm i pekfigret efter några låtar.

antar att det bara är å träna, men skulle gärna vilja ha lite tipps på hur ni håller plektrumet för att få bäst grepp om det och bästa spelbarhet?

Bild

Bild

gammla hemmagjorda greppet som nog e rätt kasst:
Bild
jag håller faktiskt bara med två fingrar, pekfingret och tummen, och det funkar hur bra som helst
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+
Inlägg: 1223
Blev medlem: fre 11 jan 2008, 21:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Axman »

Seaweed skrev: Tumme, långfinger och pekfinger...
+1

Även om jag oftast spelar med fingrarna så är detta det plektrum jag använder (Det blåa 1mm) http://www.jimdunlop.com/index.php?page ... ucts/picks Den stora anläggsytan gör att man får bra grepp utan att behöva ta i för kung och fosterland! Inte så vanliga dock, har bara hittat dom på Gottfrids Johansson Musik vid Hötorget i Stockholm...
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
gäst

Inlägg av gäst »

Jag använder det här: Bild

Och jag håller det mellan pekfingret och tummen, och tappar det istortsett aldrig.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Oftast inte alls, men när det sker så är det mellan tummen och pekfingret. Kollade in John Petrucci och snodde därifrån.
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Geddy_Lee skrev:Nee.... Har lessnat på Dunlop när det går åt 2 per rep. :?
Brain ska det vara!!

Jag håller plektrumet med både pek och långfinger mot tummen.
Det gör att ett för tunt plektrum tenderar att böja sig.
Bild
När jag nu spelar med plektrum, vilket jag börjat göra mer på senare tiden så håller jag mest sådär.

Har ett rött Brain plektrum nu som jag tycker passar rätt bra. 0.73 på gränsen till för tunt.
gäst

Inlägg av gäst »

kanifflesmannen skrev:
Geddy_Lee skrev:Nee.... Har lessnat på Dunlop när det går åt 2 per rep. :?
Brain ska det vara!!

Jag håller plektrumet med både pek och långfinger mot tummen.
Det gör att ett för tunt plektrum tenderar att böja sig.
Bild
När jag nu spelar med plektrum, vilket jag börjat göra mer på senare tiden så håller jag mest sådär.

Har ett rött Brain plektrum nu som jag tycker passar rätt bra. 0.73 på gränsen till för tunt.
Brain plektrumen är ju assköna :wink: men isåfall ska det va dom röda eller möjligtsvis dom svarta :roll: brukar typ alldrig spela med plektrum och har inte provat många...men Brain har jag provat och dom gillar jag :)
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Inlägg av ZoggeY »

TDHP skrev:
Geddy_Lee skrev:Nee.... Har lessnat på Dunlop när det går åt 2 per rep. :?
Brain ska det vara!!
Va? Jag har ALDRIG lyckats spela sönder ett JD std nylon pick!
Jag har såna liggande som är totalt nednötta efter många års spelande, men att det skulle gå sönder? Är det verkligen dessa du menar?


Bild
Exakt ett sådant är det jag spelar med om jag spelar med plektrum! Händer dock inte allt för ofta. Jag trycket fast plektrummet med tummen mot pekfingret.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

mitt plektrumgrepp beror lite på hur länge eller intensivt jag spelar. jag utgår alltid från tumme-pekfinger, men om jag får kramp eller svetten bara sprutar så växlar jag greppet. allt från tumme-pekfinger-långfinger till endast tumme-långfinger. sen är det tillbaka till utgångsgreppet igen.

mina plektrum är allt från 0.80 till 1.14 tjocka, även om jag försöker krypa upp i tjocklekarna. eller så är det bara en fas.



förresten så är svettband runt handleden bara för dansbanders 8) jag har ärr på underarmen efter att ha spelat upp friktionssår 8)
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Well.. sent ska syndaren vakna!

Gäddan flippade över ett Plektr"o" till mig i lördags..
Först en variant med "tip" och sedan en utan..
Det var den utan tip som jag fastnade för... olika tjokt beroende på hur du snurrar det..
Har inte lirat med plektrum på 15 år.. å de få gånger jag försökt så har jag alltid tyckt det kännst konstigt.. jag lixom hakar i strängen när jag ska spela på nästa.. men med detta gick det mycket bättre..
Hittils känns dom kanon... bra grepp tackvare hålet i mitten!

Bild
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

Tumme-pekfinger gäller alltid, får jag kramp vilar jag bara underarmen lite på baskroppen.... Funkar bra! 8)
Skriv svar