Varifrån har ni fått erat sätt att spela?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
dereborn

Inlägg av dereborn »

Kan inte skilja på "spelstil tekniskt/mekaniskt" och "spelstil musikaliskt", så jag listar Några få av mina influenser helt enkelt. Utan någon som helst ordning, och bara dom som poppar upp just nu!

Backa Hans Eriksson (Min lärare de första 2-3 åren jag bestämt mej för att SPELA BAS)
Duck Dunn
James Jamerson
Abraham Laboriel
Larry Graham
Aston "Family Man" Barret
Dusty Hill
Johnny B Gayden
Anthony Jackson
Chuck Rainey
Francis Rocco Prestia
Jimmy Haslip
Jimmy Johnson
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Det är nog mest äldre kompisar som man kollade stilen på,Det fanns ju knappt video då ha ha.Weine Johansson har inspererat mycket.Han har en otroligt cool vänsterhands teknik.Jag bankade med tummen neråt förut,utan att jag tyckte det FUNKADE så där värst bra.Såg wyzzard live ,som jag lyssnat mycket på.Försöker få till det....han spelar stenhårt långt bak,inte där halsen börjar.Jag gör lite olika men tummen pekar inte ner längre....När jag spelar med fingrarna (ja tummen är åxå ett finger) är nog Pastorius sätt att dämpa E och A strängen som inspererat mej.Det blir ändå lite hej å hå .Kan vara lätt att man tar i för hårt i stridens hetta och det kan orsaka kramp,kassa handleder och allt möjligt.Det är väl det som kallas teknik, att undvika sånt .
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17249
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Generellt så gillar jag när högernäven har mer att göra än vänstern. Hellre synkoper och sån't än snabba skalor alltså.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Hmm...har aldrig pluggat några videos eller haft nån lärare..men det fanns väl tillfällen när man kollade in basister "live"på 80-talet för att försöka hitta rätt sound.

Några exempel:

- Christian Veltman (med Susanne Alvengren och Hörselmat)
- Sten Forsman (med Totte Wallin)
- Sam Bengtsson (fick ett snack med honom -86 och resultatet blev inköp av min BB5000)

hittade en fungerande teknik och stil runt -88 och har inte lagt ner så mycket tid på att ändra fingerspelet, övar en del på slap-teknik emellanåt , känns inte hundra där..
Plektrum...njaee...inte sen -79-80 nånting. Använder ibland tumnageln för att fejka plektrum. Jo, testade förresten ett tumplektrum på 80-talet när jag såg Mario Cipolina i Huey Lewis & The News använda ett...men det blev inget mer än ett kort test
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Lever Sam Bengtsson?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

basmartin skrev:Lever Sam Bengtsson?
Jag tror nog det! Träffade honom för 3-4 år sen, men har inte hört från/om honom sen dess.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

dereborn skrev:
basmartin skrev:Lever Sam Bengtsson?
Jag tror nog det! Träffade honom för 3-4 år sen, men har inte hört från/om honom sen dess.
För mig är han en snubbe som cirkulerar runt i periferin, har hört mycket gott om honom, jag har säkerligen hört han spela och tyckt att det har varit skitbra, men vet inte med vem, vilka eller när. Vet du något som man kan kolla in?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

Mats Ronanders 50/50 platta. Ett av dom album som fick mej att vilja spela på allvar. Sam spelar fullständigt lysande hela albumet igenom.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

dereborn skrev:Mats Ronanders 50/50 platta. Ett av dom album som fick mej att vilja spela på allvar. Sam spelar fullständigt lysande hela albumet igenom.
Tackar! Ska genast kolla in!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

basmartin skrev:
dereborn skrev:
basmartin skrev:Lever Sam Bengtsson?
Jag tror nog det! Träffade honom för 3-4 år sen, men har inte hört från/om honom sen dess.
För mig är han en snubbe som cirkulerar runt i periferin, har hört mycket gott om honom, jag har säkerligen hört han spela och tyckt att det har varit skitbra, men vet inte med vem, vilka eller när. Vet du något som man kan kolla in?
Han har väl lirat med Rickfors på några plattor också
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17249
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

basmartin skrev:Lever Sam Bengtsson?
Jag har varit klassföreståndare åt hans dotter. Jag blev ganska paff när han ramlade in på ett utvecklingssamtal...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16208
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag hörde själv Sam berätta en bra story en gång:
I början av sin karriär spelade Sam (Och hans bror som jag glömt vad han heter) med den då i kyrkliga sammanhang (och lite utanför) kände sångaren Jan Sparring. Sam var väl i tjugo-tjugofemårsåldern och hade stort ljust lockigt hår. Efter konserten kommer en tant fram och hälsar på Jan Sparring och vänder sig sedan till Sam: "Och det här är fru Sparring förstår jag?"
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

200071 skrev:Jag hörde själv Sam berätta en bra story en gång:
I början av sin karriär spelade Sam (Och hans bror som jag glömt vad han heter) med den då i kyrkliga sammanhang (och lite utanför) kände sångaren Jan Sparring. Sam var väl i tjugo-tjugofemårsåldern och hade stort ljust lockigt hår. Efter konserten kommer en tant fram och hälsar på Jan Sparring och vänder sig sedan till Sam: "Och det här är fru Sparring förstår jag?"
Hahahahahaha!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

dereborn skrev:Mats Ronanders 50/50 platta. Ett av dom album som fick mej att vilja spela på allvar. Sam spelar fullständigt lysande hela albumet igenom.
Annars är Mats Ronander (och då pratar vi the good years; 81-89)
för min del alltid förknippad med Åke Sundqvist och Mackan Englund!

Därmed inget ont om Sam Bengtsson!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Svensson skrev:
200071 skrev:Jag hörde själv Sam berätta en bra story en gång:
I början av sin karriär spelade Sam (Och hans bror som jag glömt vad han heter) med den då i kyrkliga sammanhang (och lite utanför) kände sångaren Jan Sparring. Sam var väl i tjugo-tjugofemårsåldern och hade stort ljust lockigt hår. Efter konserten kommer en tant fram och hälsar på Jan Sparring och vänder sig sedan till Sam: "Och det här är fru Sparring förstår jag?"
Hahahahahaha!
Very amusing!! :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

BB5000 skrev:
basmartin skrev:
dereborn skrev:
basmartin skrev:Lever Sam Bengtsson?
Jag tror nog det! Träffade honom för 3-4 år sen, men har inte hört från/om honom sen dess.
För mig är han en snubbe som cirkulerar runt i periferin, har hört mycket gott om honom, jag har säkerligen hört han spela och tyckt att det har varit skitbra, men vet inte med vem, vilka eller när. Vet du något som man kan kolla in?
Han har väl lirat med Rickfors på några plattor också
Vem har han inte lirat med?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Apropå ingenting....mer än tråden...
1985 så hölls ANC-galan på Hovet. Det blev en TV-sänd gala och en dubbel-platta, som jag senare köpte.
Det finns många minnen från den konserten, tex Robban Broberg med sin gula bandspelare.
Kee Marcellos solo när han ensam kompade Rickfors i "Amazing Grace"
Ronanders "En hederlig man" där han levererar gitarrsolot på en ostämd Strata, men så underbart out of tune att håret reser sig på armarna.
Pella Alsing och Åke Sundqvist som dubbeltrummisar på ett nummer jag inte ens minns vems det var.
Lasse Lindbom, Per Gessle och en långhårig Marie Fredriksson i en Beatles-cover året innan Roxette släpper sin första platta.

Men, och det jag skulle komma till, Teddy Walther kompandes Tommy Körberg i "Som en bro över mörka vatten"
Villen jäkla snubbe!! Aldrig hört honom (mig veterligt) vare sig före eller efter detta.
Vart tog han vägen?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

mitt anslag rent allmänt är väldigt mjukt/lugnt.
har inte medvetet försökt härma någons spelstil, utan låtit det komma av sig själv.
fast en del flea är det.
Ska det gå åt helvete, ska det gå med musik!
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

I början blev det mycket cliff, sedan blev det mycket flea och wooten.
På senare tid tar jag efter larry graham och stu zender och skulle vilja ta efter Rocco lite mer än vad jag gör.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Den första basisten vars teknik jag spanade in va Mike Porcaro. Annars är det nog mest mina lärare som format mig, och kanske några metalnissar.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Jason Newsted var den som fick mig att börja spela med plektrum iaf
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

När jag hade börjat lira bas, fick jag tag i tio lektioner med Ulf Widlund och idag kan jag allt om baslir :lol:
Inget ont om mr. Widlund, men jag var 16 bast och helt gä...a grön och kunde absolut ingenting. Ulf lärde mej väldigt mycket samtidigt som jag kämpade som få för att nå alla banden. :lol:


Ps. Jag har alltid varit mest inspirerad av Mick Karn .
Han har hjälp mej hitta mitt sound och till viss del teknik

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

BassiLow skrev:När jag hade börjat lira bas, fick jag tag i tio lektioner med Ulf Widlund och idag kan jag allt om baslir :lol:
Inget ont om mr. Widlund, men jag var 16 bast och helt gä...a grön och kunde absolut ingenting. Ulf lärde mej väldigt mycket samtidigt som jag kämpade som få för att nå alla banden. :lol:


Ps. Jag har alltid varit mest inspirerad av Mick Karn .
Han har hjälp mej hitta mitt sound och till viss del teknik
Har "pluggat" för UW?
Trevlig gosse!
Repade i lokalen bredvid honom (Appaloosa Band) sent 70 tidigt 80.
En duktigt pys! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Berntsson
Medlem+
Inlägg: 742
Blev medlem: tor 31 jan 2008, 23:01
Ort: Göteborg

Inlägg av Berntsson »

Är gitarrist parallellt med basspelet, så mycket kommer troligen därifrån. Plektrumspelandet kommer ju direkt därifrån, sen har nog fingerspelet och det ringa slapspelet kommit av sig självt, tror jag(det förstnämnda har inte heller så mycket relevans till fingerspel på gitarr, givetvis). Mycket är också tack vare(eller vad man ska säga) mitt band, då det var där jag började spela bas, och det är där jag oftast spelar nu också.

Sedan kan man nog främst nämna Chris Squire och Paul McCartney som influenser...

Och ja, inga baslektioner tagna. Än :)
Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz

When the circus came to town
Painted Oceans
Skriv svar